توان‌بخشی زودهنگام مهمتر از علائم سندروم داون است

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: علائم فرد مبتلا به سندروم داون مهم نیست، بلکه درمان اولیه و توانبخشی زودهنگام اهمیت دارد، با این کار، مشکلات جسمی، ذهنی و سایر مشکلات پزشکی در کودکان مبتلا به سندروم داون کاهش می‌یابد و شانس دستیابی به توانایی‌ها و زندگی معنادار افزایش خواهد یافت.

حمیدرضا علیزاده رضایی درباره بیماری سندروم داون توضیح داد: ۲۱ مارس مصادف با دوم فروردین، روز جهانی سندرم داون است. سندروم داون شایع‌ترین اختلال کروموزومی ژنتیکی و علت ناتوانی یادگیری در کودکان است. این بیماری معمولاً باعث سایر اختلالات پزشکی از جمله اختلالات قلبی و دستگاه گوارش می‌شود. سندرم داون یک بیماری ژنتیکی است که در آن نوزادان با یک کروموزوم اضافی متولد می‌شوند.

وی بیان کرد: بیشتر افراد دارای ۲۳ جفت کروموزوم و در مجموع ۴۶ عدد کروموزوم در هر سلول بدن خود هستند. فردی که مبتلا به سندرم داون تشخیص داده می‌شود، یک نسخه اضافی از کروموزوم شماره ۲۱ دارد، به این معنی که سلول‌های او به جای ۴۶ کروموزوم دارای ۴۷ کروموزوم است. این اتفاق باعث ایجاد بیماری داون و تغییر در عملکرد رشد مغز و بدن و طول عمر افراد سندروم داون می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: درک بهتر شرایط کودکان سندروم داون و اقدامات اولیه می‌تواند کیفیت زندگی کودکان و بزرگسالان مبتلا به این اختلال را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و به آن‌ها در پیشبرد زندگی کمک کند.

وی درباره علائم و نشانه‌های سندروم داون، گفت: نشانه‌ها و علائم سندروم داون همیشه و در همه افراد به یک صورت نیست. این سندروم هم تاثیرات ذهنی و هم جسمی دارد و این علائم در هر فرد متفاوت است. در برخی افراد این علائم خفیف است و فرد می‌تواند شاغل باشد، روابط عاشقانه داشته باشد و به‌طور مستقل زندگی کند، در حالی که ممکن است دیگران با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی مواجه باشند و نیاز به مراقبت داشته باشند.

علیزاده رضایی با بیان اینکه علائم فرد مبتلا به سندروم داون مهم نیست، بلکه درمان اولیه و توانبخشی زودهنگام اهمیت دارد، اظهار کرد: با درمان و توانبخشی به‌موقع مشکلات جسمی، ذهنی و سایر مشکلات پزشکی همراه در کودکان مبتلا به سندروم داون کاهش می‌یابد و شانس دستیابی به توانایی‌ها و زندگی معنادار افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: با حمایت‌هایی که از سوی سازمان بهزیستی در زمینه هزینه‌های خدمات گفتاردرمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، درمان و ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت می‌شود، اقدامات خوبی در زمینه توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی این افراد انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی بیش از ۶۲ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی کم‌توانان ذهنی زیر۱۴ سال و مراکز حرفه‌آموزی و کارگاه‌های تولیدی حمایتی بالای ۱۴سال در استان دارد، اظهار کرد: ۲۰ مرکز در کلان‌شهر مشهد قرار دارد. این مراکز خدمات ویژه آموزشی و توانبخشی را از سنین ۲ تا ۶۰ سال ارائه می‌کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. به سایر افرادی که از خدمات آموزش‌و پرورش استثنایی استفاده می‌کنند و در بهزیستی پرونده دارند نیز کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود.

علیزاده رضایی افزود: در استان ۱۵ هزار و ۹۳۴ نفر کم‌توان ذهنی داریم و افراد سندورم داون تحت عنوان کم‌توان ذهنی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند؛ بنابراین آماری مجزا از این افراد نداریم. این افراد از سایر خدمات بهزیستی مانند پرداخت مستمری، خدمات توانپزشکی، کمک‌هزینه درمان، کمک هزینه تحصیلی، ایاب و ذهاب و ... نیز برخوردار می‌شوند.

 

کد خبر 104679

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد