برگزاری دوره آموزشی توانبخشی حرفه ای در بهزیستی استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی، دوره آموزشی توانبخشی حرفه ای ویژه کارشناسان ناظر، صاحبان امتیاز و مسئولین فنی مراکز حرفه آموزی و کارگاه‌های تولیدی-حمایتی به مدت ۲۴ ساعت در محل اداره کل بهزیستی استان اردبیل برگزار گردید.

رضا محمدی، معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اردبیل در ابتدای این دوره به ارائه گزارشی از فعالیت های بهزیستی استان در حوزه توانبخشی پرداخت و گفت: فعالیت های حرفه آموزی در حوزه توانبخشی استان اردبیل بیش از ۲۰ سال سابقه دارد و هم اکنون از ۲۹ مرکز روزانه در سطح استان، ۳ کارگاه حمایتی تولیدی با ظرفیت اسمی ۱۵۰ نفر و ۹ مرکز حرفه آموزی با ظرفیت اسمی ۵۳۰ نفر از خدمات توانبخشی برخوردار هستند.

محمدی ادامه داد: به عبارتی ساده تر، توانبخشی حرفه ای به معنای هدایت و راهنمایی با آموزش های شغلی برای افراد دارای معلولیت به منظور آماده سازی برای کسب مهرات‌ها و توانمندی های لازم، جهت دستیابی به اشتغال پایدار و ورود به بازار کار است که هدف سازمان بهزیستی کشور از راه اندازی کارگاه های تولیدی برای این افراد، صرفا انجام کارهای ساده به جهت گزران اوقات فراغت نیست. بلکه توانمند شدن پس از طی مراحل کارورزی و کارآموزی و ورود به جامعه به شکل تاثیرگذار، مد نظر می‌باشد و طبق دستورالعمل های جدید ابلاغ شده، آموزش ها بر حسب نوع و شدت معلولیت برای این عزیزان تفکیک شده است.

این مقام مسئول افزود: طی بررسی های انجام شده در خصوص قابلیت اجرایی بودن دستورالعمل های ابلاغی با توجه به ظرفیت کارگاه های تولیدی، تصمیم بر این شد تا حرفه های نزدیک به مهارت های آموزشی در کارگاه ها شناسایی شده و با فراهم نمودن بستر مناسب، متناسب با فعالیت ها، کلاس های آموزشی فعالیت خود را شروع نمایند و در این راستا، همکاران توانبخشی و کارشناسان شهرستانها موظفند افراد و کیس های مربوطه را به این مراکز معرفی نمایند.

این مقام مسئول در نهایت به سرفصل های دوره اشاره کرده و گفت: اصول ارزیابی حرفه ای و راهنمایی شغلی ویژه افراد دارای معلولیت، توانبخشی حرفه ای و نگرش یکپارچه در کیفی سازی خدمات (آموزش، نظارت، ارجاع و حمایت)، مشاوره توانبخشی در روانشناسی برای افراد دارای معلویت و خانواده آنان، کاربست کاردرمانی برای خدمت گیرندگان توانبخشی حرفه ای با تاکید بر نحوه ارزشیابی، تقویت مهارت های حرکتی-شناختی و... و مهارت‌های مربیگری در کار با افراد دارای معلولیت بمنظور آشنایی با مهارتهای روزمره زندگی از جمله سرفصل های این دوره ۲۴ ساعته می‌باشد که توسط اساتید مجرب برای عزیزان حاضر در دوره ارائه داده خواهد شد.

کد خبر 103775

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد