خانواده میزبان مأمنی برای کودکان بی سرپرست بهزیستی 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از اجرای طرح مراقبت موقت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در خانواده میزبان خبر داد و گفت: در این طرح کودکان بی سرپرست و فاقد سرپرست موثر از بدو تولد تا سن ۱۸ سال به عنوان مهمان وارد خانواده ها می شوند و در خانواده ها شرایط بهتر زیستن، شرایط زندگی خانوادگی و زندگی اجتماعی را آموزش می‌بینند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح اله خدابنده لو هدف از اجرای این طرح را تأمین شرایط بهتر برای رشد و تربیت کودک و نوجوان در خانواده و بهبود فرایند بازپیوند یا واگذاری سرپرستی به خانواده جایگزین عنوان کرد و افزود: این طرح  با هدف برخورداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست از کانون گرم خانواده اجرا می شود.

وی حمایت‌های مردمی جهت مشارکت در اجرای طرح را به منظور حضور کودکان و نوجوانان در خانواده را با اهمیت عنوان کرد و گفت: حدود 44 کودک در مراکز بهزیستی در حال نگهداری هستند و برای واگذاری کودکان به خانواده میزبان، کودکان فاقد سرپرست موثر (بدسرپرست)که شرایط بازگشت به خانواده از نظر قانونی یا واگذاری به فرزند خواندگی وجود ندارد در اولویت واگذاری هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: خانواده میزبان پس از شناسایی و احراز صلاحیت از جمله داشتن سلامت جسمی و روانی و توانایی عملی و مهارت لازم در مراقبت و تربیت کودک و نوجوان با تایید پزشک معتمد سازمان و همچنین نداشتن محکومیت موثر کیفری، داشتن تمکن مالی مناسب برای پرورش و رفاه نسبی کودک و نوجوان و ... می‌توانند درسامانه ملی فرزندخواندگی ثبت نام کند و پس از تکمیل کاربرگ‌های ضروری و بارگذاری اسناد و مدارک و همچنین تائید نهایی توسط کارگروه استانی موفق به پذیرش فرزند به صورت مهمان شوند.

خدابنده لو با بیان اینکه با اجرای طرح میزبان، خانواده‌ها می‌توانند بدون طی مراحل قضایی فرزندی از مراکز بهزیستی را میهمان خانه‌های خود کنند، تصریح کرد: مراقبت کودک توسط خانواده میزبان موقت بوده و صرفاً تا زمان باز پیوند به خانواده زیستی یا واگذاری کودک به فرزندخواندگی ادامه می‌یابد.

وی عنوان کرد: خانواده ها و حتی خانم های مجرد با شرایط سنی بالای ۳۰ سال با تاییدیه پزشک و روانشناس معتمد از لحاظ سلامت جسمی و روحی و بعد از طی کردن یک دوره ی آموزشی ۱۶ ساعته و پس از کسب گواهی می توانند در طرح میزبان شرکت کنند.

این مقام مسئول یادآور شد: متقاضیان بالای ۵۰ سال ترجیحاً می‌توانند مراقبت موقت کودکان بالای ۲ سال را بر عهده بگیرند.

کد خبر 102663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد