کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود

کاظم ارجمندنیا که با نمایش «ترال ستاجوسال» در بخش فراگیر جشنواره فجر امسال حضور دارد، از مسئولان و مدیران هنری خواست تا با برنامه‌ریزی، حضور همیشگی توانخواهان را روی صحنه تئاتر کشور رقم بزنند.

به گزارش ایران تئاتر، بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شاهد اجرای آثاری با حضور هنرمندان توان‌یاب از سراسر کشور است.

نمایش «تِرال سِتاجوسال» از استان بوشهر، به نویسندگی و کارگردانی کاظم ارجمندنیا، یکی از آثار حاضر در این بخش است.

ارجمندنیا در معرفی نمایش خود گفت: «واژه ترکیبی «تِرال سِتاجوسال»، درباره صید بی‌­رویه ماهی­‌ها از دریاست. داستان نمایش، روایتی محلی از مرد صیادی است که یک پری دریایی صید می‌­کند و به آن آسیب می‌­رساند. همسر صیاد و اطرافیان او، با رویداد پیش‌­آمده برخوردهای بسیار متفاوتی دارند که در این نمایش به تصویر کشیده می­‌شوند.»

او ادامه داد: «داستان این نمایش، کاملاً بومی ­شده است و از فرهنگ آیینی و فولکلور استان بوشهر بهره می‌گیرد که البته با نشانگان­ تئاتر مدرن امروزی نیز همراه می‌شود. همچنین، فضای اجرای نمایش، برای اجرا توسط معلولین سازگارشده است.»

کارگردان نمایش«تِرال سِتاجوسال»، با اشاره به اینکه از سال 1376 در تمام جشنواره­‌های تئاتر معلولین و توانخواهان کشور حضور داشته­ است. افزود: «در تمام نمایش‌هایم، ویلچیر، عصا و وسایل کمک­ کننده به توانخواهان را از آنها می‌گیرم تا هم خودشان به توان واقعی­‌شان پی ببرند و هم مخاطبان و تماشاگران، این توان نهفته در توان‌خواهان را ببینند و باور کنند. در نمایش­‌های من، حتی بازیگر نابینای مطلقی وجود داشته ­است که تماشاگران در پی تماشای بازی بدون عصای او، نابینا بودن او را باور نمی‌­کردند. این همان باور واقعی است که من به دنبال آن هستم تا هم در توانخواه و هم در مخاطب ایجاد شود.»

این هنرمند درباره حضور توان‌خواهان در جشنواره تئاتر فجر گفت: «شکل‌­گیری بخش فراگیر، اتفاق بسیار فرخنده و مبارکی بود که امسال در جشنواره تئاتر فجر روی داد و من امیدوارم که این حرکت بازنایستد و پیوسته و همیشگی باشد. همین‌جا باید از بانوی خستگی­‌ناپذیر تئاتر معلولین کشور، خانم دکتر فخری که بنیان‌گذار تئاتر معلولین کشور است و از دهه 80 فعالیت این بخش از هنر را بنیان‌گذاری و مدیریت می­‌کند و همچنین از مدیرکل محترم اداره هنرهای نمایشی، آقای نظری، سپاسگزاری ­کنم. خواهش من از مسئولان این است که این فرصت را از توانخواهان کشور نگیرند تا این حرکت همیشه پیوستگی داشته باشد.»

بازیگران این نمایش را 12 نفر، شامل 9 معلول و 3 همراه تشکیل می‌­دهند که دارای انواع معلولیت­‌های جسمی و ذهنی هستند.

این نمایش با مدت‌زمان 55 دقیقه، عصر امروز (یکشنبه هشتم بهمن) در تالار استاد جمیله شیخی مجموعه تئاتر محراب تهران به صحنه می­‌رود.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 درحال برگزاری است.

کد خبر 100695

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =