گسترش نگرش جبرگرایانه نسبت به کودکان حاشیه شهر، ظلم مضاعفی به آنها است

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، اولین نشست تخصصی همایش علمی-کاربردی حاشیه شهر مشهد با موضوع خشونت خانگی با تاکید بر کودک آزاری به همت معاونت اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با حضور مسعود فیروزی مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، نیره عابدین زاده معاون دادستان و سرپرست ناحیه ۵ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، مجید فولادیان عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، صادق صفری بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، جواری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی، جواد بهنام مدیر بهزیستی شهرستان مشهد، نمایندگانی از آموزش و پرورش، مددکاران مراکز کودکان و زنان آسیب‌دیده، مددکاران مراکز شبه‌خانواده و نیروهای اورژانس و... برگزار گردید.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این همایش، گفت: گسترش حاشیه‌نشینی نگرانی‌های متفاوتی در پیشبرد امر توسعه و گسترش عدالت ایجاد می‌کند. درحال‌حاضر مشهد به اندازه دو  استان، حاشیه‌نشین دارد که زیبنده این شهر نیست. مطالعه ابعاد و لایه‌های پدیده حاشیه‌نشینی از منظر متخصصان این حوزه و ارائه راهکارهای علمی و سیاست‎های رویارویی با آن جزء اولین وظایف ما است و در مرحله بعدی هر نهاد متولی در حیطه مسئولیت‌ها و وظایف خود باید نسبت به رفع مسائل و مشکلات حاشیه شهر اقدام کرده و از  آسیب‌های اجتماعی این مناطق بکاهند.

دکتر مسعود فیروزی افزود: در تحلیل آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای فردی، نظریات مختلفی مطرح می‌شود. برخی از تحلیلگران مطابق نظریه جبرگرایی اجتماعی بر این باورند که تعاملات اجتماعی و سازه‌ها به‌تنهایی رفتارهای فردی را تعیین می‌کنند و فرد بر اثر زندگی اجتماعی، تحت‌تاثیر نفوذ عمیق وهمه‌جانبه جامعه واقع می‌شود و در زندگی خود از آن تاثیر می‌پذیرد.

وی افزود: متاسفانه در بسیاری از تحلیل‌ها اصل بر مفهوم جبرگرایی اجتماعی گذاشته شده و یک نوعی جدیدی از جبرگرایی  به حوزه حاشیه شهر وارد گردیده است . گاها به‌جای برنامه‌ریزی برای تغییر و ایجاد بهبود در شرایط و انجام وظایف تعیین شده برای هر دستگاه، وضعیت خانوادگی و محیطی افراد مقیم این مناطق بهانه می‌گردد. آنقدر عنوان گردیده که فرزند طلاق در معرض آسیب‌های متعددی است که  کودک طلاق در ناخودآگاه خود می‌پذیرد که مسیرش با مسیر سایرین متفاوت خواهد بود و تقدیر او است. آنقدر به روش‌های مختلف مطرح شده که کودکان مقیم حاشیه شهر قربانی هستند و در معرض آسیب‌های اجتماعی متعددی قرار دارند و احتمال سوق یافتن آنها به سمت رفتارهای مجرمانه زیاد است که دیگر هیچ آینده روشنی برای این کودکان متصور نیستیم. این جریان فکری به‌گونه‌ای است که کودک و نوجوانان در ناخودآگاه خود می‌پذیرد که چاره‌ای جز بزهکار شدن ندارد و هیچ راهی برای موفقیت و دستیابی به تکامل اجتماعی و ورود به عرصه نخبگان جامعه برای او وجود نخواهد داشت.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه گسترش این نگرش جبرگرایانه نسبت به کودکان حاشیه شهر، ظلم مضاعفی به آنها است، گفت: بخش بزرگی از موفقیت‌هایی که یک انسان در زندگی به دست می‌آورد از اعتماد به نفس و باوری است که به خودش دارد. تاثیر گذاری محیط بر فرد، امری غیرقابل انکار است اما این تاثیرگذاری سبب نمی‌شود که بشر تبدیل به موجودی مجبور و غیر مختار گردد. فرد محصولی از شرایط نیست. به عبارتی تاثیر و نفوذ محیط به‌گونه‌ای نیست که انسان توانایی مقاومت در برابر آن را نداشته باشد بلکه می‌تواند در برابر اقتضاهای آن مقاومت کند و در مسیری که خود انتخاب کرده، حرکت کند.

کد خبر 99497

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد