در رسانه| ۹۳ درصد افراد تحت پوشش بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۵.۳ درصد معلولان کشور در استان زندگی‌ می‌کنند، گفت: ۹۳ درصد افراد تحت پوشش بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرگل صحاف، مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی ظهر امروز در نشست خبری خود  اظهار کرد: حوزه اشتغال و توانمندسازی، رسیدگی به امور سالمندان، حوزه مناسب‌سازی جزء وظایف ما در بخش توانمندبخشی است.

وی با بیان اینکه توانمندی پیش رونده پویاست که به فرد قدرت عملکرد جسمی، ذهنی می‌دهد، گفت: در کشور معلولین جسمی، ذهنی و یا ترکیب هر دو وجود دارد که بهزیستی نیز با این آحاد در ارتباط است.

مدیرکل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: بهزیستی تقریبا با تمام آحاد جامعه در ارتباط هستند یعنی یک کودک قبل از به دنیا آمدن با انواع آزمایش‌ها و غربالگری به دنیا می‌آید.

مشاوره ژنتیکی برای ۷ هزار و ۴۶۳ مورد

وی بیان داشت: در سال گذشته برای هفت هزار و ۴۶۳ مورد مشاوره ژنتیک انجام شده است و امسال نیز در ۶ ماهه اخیر  ۴ هزار و ۱۰۵ مورد اقدامات شده است.

صحاف ابراز کرد: غربالگری شنوایی در نوزادان، غربالگری بینایی بین کودکان توسط بهزیستی انجام می‌گیرد به‌طوریکه سال گذشته برای  ۴۷ هزار و ۸۱۱ مورد غربالگری شنوایی و در ۶ ماهه اول امسال نیز برای  ۲۳ هزار و ۹۲۳ مورد غربالگری شنوایی انجام گرفته است.

وی، غربالگری بینایی برای کودکان ۳  تا ۶ ساله را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: بیش از ۲۵ سال است که این طرح در حال انجام است که قبلا طرح بود ولی الآن به یک برنامه تبدیل شده است؛ به‌طوریکه ۱۶۶ هزار و ۱۲۰ کودک غربالگری شده است  و امسال نیز ۶ ماهه نخست سال ۵۱ هزار و ۳۵۱ کودک مورد غربالگری قرار گرفت.

مدیرکل بهزیستی استان متذکر شد: البته تعداد کودکان ۳ تا ۶ سال زیاد است و باید خانواده‌ها کودکان خود را به پایگاههای ثابت غربالگری ببرند.

وی با اشاره بر اینکه برخی از معلولان نیز بعدا در اثر سوانح دچار معلولیت می‌شوند، گفت: کمیسیون پزشکی تحت بررسی قرار می‌گیرد و پرونده پزشکی برای آنها تشکیل می‌شود.

آذربایجان‌شرقی ۷۹ هزار و ۱۲۵ نفر معلول دارد

صحاف ادامه داد: تعداد معلول استان ۷۹ هزار و ۱۲۵ نفر یعنی ۵.۳ معلولان کل کشور را معلولان استان آذربایجان‌شرقی تشکیل داده‌اند همچنین استان ما از لحاظ معلولیت ششمین استان است.

وی یادآور شد:  ۲۹ هزار و ۶۹۹ مورد زن معلول و  ۴۹ هزار و ۷۴۹ مورد مرد معلول در استان وجود دارد.

 ۵۳ درصد کل معلولان استان را معلولیت شدید تشکیل داده است

صحاف با تاکید بر اینکه استان از نظر تعداد معلول شدید و خیلی شدید در رتبه بالا قرار دارد، تصریح کرد:  ۵۳ درصد کل معلولان استان را معلولیت شدید تشکیل داده است  و این نشان می‌دهد که خدمات بیشتری برای این افراد در نظر گرفته می‌شود و این نیز یعنی ما به اعتبارات زیادی داریم.

مدیرکل بهزیستی استان بیان داشت: هر معلولیت گریدبندی دارد که کمیسیون پزشکی میزان شدید و خفیف بودن آن را تشخیص می‌دهد.

وی در تشریح آمار وضعیت معلولیت در استان گفت: استان در معلولیت شنوایی رتبه یازدهمین ، در معلولیت جسمی حرکتی دوازدهمین استان، در صوت و گفتار سیزدهمین استان در بینایی پانزدهمین استان و در  کم توانی ذهنی بیستمین استان و در بیماران روانی و مزمن، بیست و هشتمین استان است.

صحاف با بیان اینکه در مراکز روزانه خدمات برای معلولین داریم، اذعان داشت: این مراکز زیر نظر بخش دولتی است؛  ۸۹ مراکز روزانه ارائه خدمات داریم که تعداد خدمت گیرنده ۴ هزار و ۴۱۰ نفر هستند.

وی ادامه داد: مراکز متنوعی بر حسب نوع معلولیت در استان وجود دارد، ۲۳ مرکز روزانه ذهنی، ۱۳ مرکز جسمی حرکتی، ۵ مرکز روزانه اوتیسم، ۱۴ مرکز روزانه حرفه آموزی ، ۷ مرکز شنوایی و ۹ مرکز روزانه سالمندی در استان وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: یکسری معلولین وجود دارد که خانواده‌ها توان نگهداری از آنها را ندارند از این‌رو ۵۱ مرکز شبانه در استان وجود دارد که به صورت شبانه‌‎روزی خدمات برای دو هزار و ۵۰۰ نفر خدمات ارائه می‌کنند.

۱۷ مرکز نگهداری ذهنی 

وی با تاکید بر اینکه سازمان به سمت خانواده محور است زیرا تا چه اندازه می‌توان مراکز را افزایش دهند، گفت: ۱۷ مرکز نگهداری ذهنی در استان وجود دارد و همچنین ۹ مرکز بیماران روانی مزمن داریم.

۹ مرکز نگهداری سالمندان

وی با اشاره بر اینکه فرهنگ مردم استان بسیار بالاست و خانواده‌ها علاقه‌ای ندارند تا پدر و مادر خود را در خانه سالمندان نگه دارند، ادامه داد: ۹ مرکز شبانه روزی سالمند داریم اما در کل ظرفیت خانه سالمندان ما خالی است و فعلا نیازمند مرکز جدید سالمندان شبانه روزی وجود ندارد.  

مدیرکل بهزیستی استان مرکز نگهداری یادآور شد: همچنین یک مرکز طیف اوتیسم برای ۴ ماه نگهداری در استان وجود دارد.

۹۳ درصد افراد تحت پوشش بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند

وی ابراز کرد: ۷۳ هزار و ۹۸۶ نفر مستمری‌بگیر در استان داریم که به عبارتی ۹۳ درصد افراد  تحت پوشش ما مستمری دریافت می‌کنند.

صحاف افزود: در آمار تعداد افراد ضایعه نخاعی یک هزار و ۵۱۰ نفر است که این عزیزان نه تنها  از حق پرستاری برخوردار هستند بلکه از پوشش ۱۰۰ درصدی نیز برخوردار می‌باشند.

وی با بیان اینکه امسال برای چهار و ۸۶۹ نفر حق پرستاری پرداخت شده است، توضیح داد:  ماهانه ۱۰ میلیارد تومان فقط پرداختی حق پرستاری است و این یک چالش بسیار شدید بودجه‌ای برای ما محسوب می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: تعداد افراد معلول دارای دفترچه بیمه سلامت در استان ۵۱ هزار و ۷۲۹ نفر است و اگر بقیه معلولین جزو این دسته نیستند قطعا  از جاهای دیگر بیمه شده‌اند.

وی به هزینه‌های پرداختی برای  مناسب‌سازی منزل و خودرو اشاره کرد و متذکر شد: برای ۷۰ نفر امسال این خدمات انجام گرفته است که این رقم در سال گذشته برای ۱۵۰ نفر بود.

صحاف با تاکید بر اینکه وسایل کمک توانبخشی جزو چالش های ما بود ولی الآن این مشکل حل شده است یعنی یک زمان مشکل تهیه ویلچر داشتیم که آن حل شده است، اضافه کرد: ۴۳۳ مورد ویلچر، ۲۵۰ مورد تشک مواج، یک‌هزار و ۵۱ مورد سمعک، ۶۰ مورد صندلی حمام، ۶۸۰ مورد عصا و  ۳۱ هزار قلم باطری سمعک امسال برای معلولین تحت پوشش بهزیستی اعطا شده است.

وی یادآور شد: همچنین ماهانه برای ۹  هزار و ۷۶۲ نفر با پرداختی جهت وسایل کمک بهداشتی داریم.

صحاف با اشاره بر اینکه ۶۰۰ نفر دانشجوی معلول تحت پوشش بهزیستی داریم، بیان داشت: که هزینه تحصیلی آنها پرداخت می‌شود؛ سه مرکز پشتیبانی شغلی برای افرادی که رابط بین فرد معلول و کارفرما هستند نیز داریم.

وی ادامه داد: ۷۷۷ مورد واحد مسکونی برای افراد دارای معلولیت واگذار شده است.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه از لحاظ پرداخت تسهیلات اشتغال از بند پ برای  ۶هزار ۷۷۲ نفر اعتبارات تسهیلات اشتغال داده‌ایم گفت: یک هزار و ۲۷ نفر اعتبار که بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان بود را پرداخت کردیم که ۶۳۷ نفر از آنها معلول بودند.

وی خاطرنشان کرد: در سیاست‌های اجرا شده سلامت روان افراد تحت پوشش برای ما حائز اهمیت است  از این‌رو  سلامت روان و عدم اعتیاد پرسنل برای ما بسیار مهم است.

صحاف  ادامه داد: مراکز توانبخشی به لحاظ ایمنی ساختمان تجهیزات و مناسب سازی مورد بازدید و پایش است و همچنین هوشمندسازی، مردمی‌سازی برنامه‌ها جزء برنامه‌هاست و بالای ۹۰ درصد کارهای ما به صورت سامانه‌ای است.

مطالبه‌گری برای مناسب‌سازی شهری برای معلولان

وی متذکر شد: ما باید در مورد مناسب سازی شهری برای معلولین مطالبه‌گری کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان خبر داد: پایش نرخ شیوع معلولیت و نهضت پایش خانواده های ۳، ۴ و دو معلول در استان تمام شده است.

وی همچنین افزود: موفقیت در برابری مستمری برای تمام افراد حایز شرایط از دیگر اقدامات است و البته در حال حاضر نیز پشت نوبتی مستمری داشتیم که الان بروز هستیم.

وی یادآور شد: نزدیک به ۲۸ هزار و ۶۸ قلم وسایل توانبخشی در سال گذشته خریداری شده است و امسال نیز ۱۸ هزار و ۵۸ قلم خریداری شد.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: امسال افزایش مستمری  با ۴۰ درصد افزایش روبه‌رو بود.  

وی در رابطه با جوان‌سازی جمعیت گفت: متاسفانه استان ما پنجمین استان پیر کشور است.

کد خبر 99467

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد