چرا تنبلی چشم کودکان مورد غفلت خانواده‌هاست؟

تنبلی چشم یا آمبلیوپی یک بیماری چشمی به ظاهر است که در ابتدای دوران کودکی هر فرد در صورت ابتلا، نشانه‌های نهفته اش از تاری دید تا ضعف بینایی فرصت بروز پیدا می‌کند به طوری که بتدریج مانع از رشد کافی بینایی کودکان می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی بهزیستی استان تهران به نقل از همشهری آنلاین؛ حتما تبلیغات محیطی و رسانه ای مختلف در ارتباط با غربالگری بینایی کودکان را بسیار دیده اید. تبلیغات درباره این بیماری که در صورت عدم پیگیری و معالجه به موقع، کودکان را با مشکلات و چالش‌های جدی جسمی مواجه خواهد کرد. گواه اهمیت و ضرورت توجه به موضوع غربالگری درست و به موقع بینایی این است که طبق اعلام سازمان بهزیستی کشور، آمار کودکان مبتلا به بیماری های چشمی و بینایی در حال افزایش است و سالانه به طور میانگین ٧ درصد به مجموع آن افزوده می شود. در حالی که مشارکت در طرح ملی غربالگری بینایی مانع از این رشد تصاعدی و نگران کننده خواهد شد.

چرا تنبلی چشم کودکان مورد غفلت خانواده‌هاست؟

«ساناز مقدسی»، کارشناس بهداشت و غربالگر پایگاه خدمات بهداشتی جنوب تهران می گوید و ادامه می دهد: «ناآگاهی و غفلت برخی والدین نسبت به وضعیت بینایی کودک یا کودکان خود، منجر به تهدید سلامت بینایی نسل آینده خواهد شد. متاسفانه تعداد خانواده هایی که از خدمات موضوعی غربالگری بینایی مختص سنین پایه باید استفاده کنند به ویژه در مناطق جنوبی شهر یا ثابت و یا رو به کاهش است. اگر به این موضوع و وضعیت در سطح سلامت عمومی توجه نشود در مراحل پیشتر (طول عمر کودکان) مانند ورودی دبستان با مشکلات جدی تر مواجه خواهیم شد.» «محمد نصیری»، مدیرکل بهزیستی استان تهران در این باره به خبرنگار همشهری می‌گوید: «از سال ۱۳۷۵ تاکنون که طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کشور اجرا شده، ۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در آن مشارکت فعال و موثر داشته اند. از این تعداد یک میلیون و ۸۸۶ هزار نفر دچار سایر اختلالات بینایی و ۳۹۰ هزار نفر دچار آمبلیوپ شناسایی شده، به عبارتی از نابینایی ۳۹۰ هزار نفر تاکنون به درستی و به موقع پیشگیری شده است.»

نصیری همچنین می افزاید: «از ابتدای سال جاری در کشور ۲ میلیون و ۶۰ هزار نفر در طرح پیشگیری از تنبلی چشم شرکت کرده اند. از این رو با مشارکت ۱۰ هزار و ۲۴۲ نفر غربالگر و هزار و ۸۳۹ اوپتومتریست تاکنون ۶ درصد از این ۲ میلیون و ۶۰ هزار نفر در کشور به پزشک و مراحل تخصصی تر ارجاع داده شده‌اند.» وی در توضیح تعرفه هزینه‌های این طرح ملی در سال جاری نیز می گوید: «برای همه اقشار جامعه هزینه حداقلی ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان با دستگاه و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان با چارت جدولی «ای» در نظر گرفته شده است. البته این طرح برای افراد و خانواده های نیازمند و یا ساکن در مناطق کم‌برخوردار و روستاها کاملا رایگان ارائه می‌شود تا با درمان به هنگام، شیوع آن به صفر رسید. در صورت تشخیص اوپتومتریست به وجود اختلال بینایی در کودک، پرونده او به متخصصان چشم پزشک برای دریافت خدمات درمانی مناسب ارجاع داده می شود. جامعه هدف غربالگردی بینایی در استان تهران حدود ۷۰۰ هزار کودک ۳تا ۶ سال است که از ابتدای امسال تاکنون ۲۶۷ هزار کودک از خدمات غربالگری بینایی برخوردار شده اند. همچنین ۱۸۳ اپتومتریست در ۶۰۰ پایگاه استان تهران در حال فعالیت هستند که نشانی آنها در سایت سازمان بهزیستی مشخص شده است. البته خانواده ها می توانند از سایر جزییات این طرح با مراجعه به نزدیکترین پایگاه‌های خدمات سلامت به محل سکونت خود، مطلع شوند.»

کد خبر 98484

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد