یک میلیون نفر ایرانی از تنبلی چشم رنج می برند

معاون توسعه پیش‌گیری سازمان بهزیستی شهر تهران گفت: تنبلی چشم یکی از بیماری‌های ویژه‌ی بینایی است که بیش از یک میلیون نفر از مردم ایران به آن دچار هستند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ منیره حاتمی معاون توسعه پیش‌گیری سازمان بهزیستی شهر تهران، با اشاره به آغاز طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان در کشور از سوی سازمان بهزیستی و اهمیت توجه خانواده‌ها به این موضوع گفت: تَنبَلی چشم، پیامد آسیب‌های دیگر چشم، بویژه آسیب‌های پَراشید (انکساری)، مانند دوبینی و دوربینی و نزدیک‌بینی و یا تیرگی قرنیه و اُفتادگی پلک است.
خانم حاتمی افزود: مشکلات بینایی درفرد، زمینه‌ای را آماده می‌کنند که سیستم و ساختار مغز به پدیده‌ای بنام تَنبَلی چشم دُچار شود. چرا که یک چشم می‌خواهد تصویری از یک شیء داشته باشدواگر آن تصویر روشن نباشد؛ ناگُزیر کار ویژه‌ی خود را بر دوش چشم دیگر که سالم است می‌اندازد تا تصویر روشن دریافت کند. به این روال، چشمی که تصویر محو ونامشخص دریافت می‌کند؛ کم‌کم، چراغ عصبی‌اش خاموش می‌شود و مغز فقط از یک ساختار عصبی بهره می‌گیرد.
معاون توسعه پیش‌گیری سازمان بهزیستی شهر تهران یادآورشد: پس از گذشت زمان، و بی توجهی به مشکلات بینایی فرد، تنبلی چشم سبب نابینایی یک یا دو چشم بیمار خواهد شد؛ بنابراین در هر زمان، اگر کسی به تَنبَلی چشم گرفتار می‌شود، باید هر چه زودتر، شناسایی و درمان شود.
منیره حاتمی با اشاره به زمان طلایی برای تشخیص تنبلی چشم گفت: بهترین زمان شناسایی و درمان تنبلی چشم، کم‌تر از شش سال است. اگر در این زمان انجام شد؛ هم درصد بازگشت بیماری کم‌تر می‌شود و هم درمان آن، ساده‌تر و کوتاه‌تر خواهد شد. اما هر چه سن بالاتر برود؛ درمان بسیار سخت‌تر و دوره‌ی آن بیشتر می‌شود.
معاون توسعه پیش‌گیری سازمان بهزیستی شهر تهران در ادامه افزود: اگر کودک ویژگی‌هایی مانند تیرگی قرنیه و اُفتادگی پلک داشته باشد؛ غربال‌گری او باید از سه ماهگی انجام شود، اما، برای دیگر کودکان، بهترین زمان غربال‌گری، میان ۳ تا ۶ سالگی است.
حاتمی افزود: درمان تنبلی چشم، بسیار ساده است. فقط با گذاشتن پَد یا چشم بند بر روی چشم سالم انجام می‌شود تا مغز کودک وادار شود از چشم تَنبَل کار بکشد.
وی اضافه کرد: همین راه ساده، انجام آن بسیار تاب و شکیبایی می‌ خواهد و خانواده‌ها بایستی با کودک همراهی کنند و با شیوه‌های گوناگون، کودک را راضی کنند تا همیشه از پَد چشمی استفاده کند.
معاون توسعه پیش‌گیری سازمان بهزیستی شهر تهران گفت: زمانی که کودک دُچار تنبلی چشم می‌شود؛ پدر و مادر و افراد خانواده باید آرامش خود را نگه دارند تا درمان بهتر انجام شود.
منیره حاتمی خاطرنشان کرد: اگر در کودکی، پس از یک بار غربال‌گری، تنبلی چشم تشخیص داده شود؛ خانواده‌ها نباید سال‌های بعد، آن را رها کنند. چون از دوران جنینی تا ۱۰ یا ۱۲ سالگی، رشد ساختار عصبی صورت می‌گیرد و در این زمان، دستگاه بینایی کامل می‌شود و، چون تا ۱۲ سالگی، احتمال برگشت بیماری هست باید سالی یک بار کودک غربال شود.

خانواده‌ها با حضور در پایگاه‌های غربال‌گری، چشمان کودک خود را بیمه کنند
وی هُشدار داد: خانواده‌ها برای تنبلی چشم، به هیچ وجه دُنبال نشانه‌هایی در چهره‌ی کودکان خود نباشند. چون تنبلی چشم یک بیماری خاموش است و نشانه‌ای ندارد و کودک از گُزینه‌های دیداری، تجربه‌ای ندارد و با از دست دادن تصاویر، نمی‌داند که چشمان او دُچار تنبلی شده است.
وی گفت: داشتن چشم‌های زیبا در کودک هم، دلیلی بر سلامت آن‌ها نیست. پس خانواده‌ها با حضور در پایگاه‌های غربال‌گری، روشنایی چشمان کودک خود را بیمه کنند.
معاون توسعه پیش‌گیری سازمان بهزیستی شهر تهران افزود: پایگاه‌های سازمان بهزیستی در طول سال برای غربال‌گری برپا هستند. مهدهای کودک و پیش‌ دبستانی‌ها و سراهای محله و کانون‌های بهداشت از جاهایی هستند که مددکاران بهزیستی غربال تنبلی چشم را انجام می‌دهند.
منیره حاتمی گفت: غربال‌گری برای خانواده‌ها هزینه‌ی چندانی ندارد. سازمان بهزیستی برای خانواده‌های کم درآمد و افراد تحت پوشش خود در استان‌های کم‌برخوردار، غربال‌گری را بطور رایگان انجام می‌دهد. اما، دیگر گروه ها، برای غربال‌گری که با صفحه‌ای (E) انجام می‌شود، فقط باید ۱۱ هزار و پانصد تومان پرداخت کنند و کسانی هم که غربال‌گری را با دستگاه‌های ویژه انجام می‌دهند ۳۵ هزار و پانصد تومان پرداخت می‌کنند.
معاون توسعه پیش‌گیری سازمان بهزیستی شهر تهران با اشاره به اینکه برخی از خانواده‌ها تمایل به غربالگری توسط پزشک خصوصی دارند، گفت: این کار چند ایراد دارد که مهمترین ایراد، آن است که پزشکان خصوصی، کار غربال‌گری بیمار خود را پیگیری نمی ‌کنند، اما سازمان بهزیستی با برنامه ‌ها و سازوکارهایی که دارد؛ هر ساله غربال‌گری داوطلبان را پیگیری می‌کند. حتا اگر خانواده کودک فراموش کنند با آن‌ها تماس گرفته وغربال‌گری مجدد یادآوری می‌شود.
وی افزود: بنا بر دستور سازمان بهداشت جهانی، غربال‌گر نباید بخش تخصصی باشد و اگر به آن نیاز باشد؛ خود سازمان بهزیستی پیشنهاد می‌کند. سازمان بهزیستی نخست باای چاد غربالگری می‌کند و سپس به بینایی‌سنج‌ها می‌فرستد و این دو دوره، رایگان است. اگر باز هم به بخش تخصصی نیاز باشد؛ سازمان بهزیستی به خانواده‌ها اطلاع می‌دهد.

کد خبر 98312

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد