انعقاد تفاهم نامه همکاری میان سازمان بهزیستی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور

تفاهم نامه همکاری میان سازمان بهزیستی کشور و نهاد کتابخانه های عمومی کشور در موضوعات ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقاء سطح فرهنگی افراد و خانواده های تحت پوشش سازمان، اجرای برنامه های فرهنگی آموزشی در جهت کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقاء سطح توانایی های افراد دارای معلولیت، ارائه خدمات فرهنگی با محوریت موضوع کتابخوانی به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و ایجاد کتابخانه های عمومی مشارکتی منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، علی محمد قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در آیین انعقاد تفاهم نامه فی مابین سازمان بهزیستی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: این هم افزایی و همسویی استراتژیک که قرار است به نفع جامعه هدف سازمان بهزیستی رقم بخورد را مایه مباهات می دانیم و امیدوارم تفاهم نامه تبدیل به یک تعاون و همکاری شود.

وی گفت: تفاهم نامه ای که بخشی از جریان آن را امروز مشاهده کردیم؛ با پیگیری و برگزاری جلسات در ۲۲ استان کشور توسط بهزیستی استان ها و نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اجرایی شده است و جای تشکر و قدردانی دارد.

قادری اهمیت این جلسه را در جریان سازی آن دانست و گفت: جامعه هدف ما اعم از افراد دارای معلولیت، بانوان سرپرست خانوار و هر یک از عائله سازمان بهزیستی می تواند از این خدمات استفاده کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: نسبت به قدر السهم سازمان بهزیستی در حوزه تجهیز هم از نظر فیزیکی و هم از نظر منابع باید بیشتر تلاش کنیم و حوزه رودکی فرصتی جدی برای ما هست و حوزه توانبخشی ما ورود جدی تری خواهد داشت و ظرف یک ماه آینده گزارشی از اقدامات مشخص خودمان در مجموعه رودکی را ارائه خواهیم کرد.

وی با اشاره به تخصیص بیش از ۶۰ باب کتابخانه ویژه افراد نابینا و کم بینا با سه هزار و ۷۰۰ متر مربع زیر بنا، این اقدام را قابل تقدیر و ظرفیتی برای جهاد تبیین و بازدید و تشکیل جلسات در سفرهای استانی در دیگر مناطق و سطوح کشور دانست که این حضور نگاهی ویژه و قابل توسعه است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به لزوم تشکر از کتابداران نابینا، گفت: لازم است طی مراسمی و بر اساس شاخص های مد نظر نهاد کتابخانه های کشور در حوزه توانبخشی از حدود ۴۵ کتابدار نابینا در سطح کشور در حوزه علمی قدردانی شود. همچنین در حوزه ناشنوایان نیز این کار انجام شود که البته ممکن است کار آنها از جهاتی سخت تر و متفاوت تر باشد زیرا سختی آموزش زبان اشاره را نیز دارند.

وی همچنین به موضوع ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت، سالمندان و... به این کتابخانه ها اشاره کرد و گفت: دسترس پذیری و گویا سازی مسیر این کتابخانه ها نیز باید مد نظر قرار گیرد که می تواند به تسهیل، فرهنگ سازی و افزایش سرانه مطالعه در کشور منجر شود در جلسات بعدی به آن توجه شود. همچنین علاقه داریم نشان عالی مناسب سازی را به نهاد کتابخانه های عمومی کشور تقدیم کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین به تعریف بسته های تشویقی برای حضور بیشتر افراد در فضای کتابخانه های ویژه افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: این کتابخانه ها می تواند با تخصیص یک پروفایل و دنبال کردن فعالیت کودک، فضایی با هدف روایت پیشرفت کودکان برای خانواده ها باشد تا برای آوردن کودک خود به کتابخانه ترغیب شوند.

وی به ایجاد بستر ظرفیت سازی اجتماعی و ابلاغ آن به استانداران توسط وزیر کشور طی روزهای اخیر، اشاره کرد و گفت: بخشی از این ظرفیت سازی می تواند به میدان آوری و تکلیفی باشد که نهادهای مختلف در کنار هم قرار بگیرند و شما امروز بخشی از آن را انجام داده اید و سهم جدی در این حوزه دارید.

ظرفیت نهاد برای تسهیلگری و برقراری ارتباطات دستگاه‌ها

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد ضمن ابراز خرسندی از شکل‌گیری فضای همکاری بین دو سازمان، اصلی‌ترین دغدغه خود در امضای تفاهم‌نامه‌ها را، اجرایی شدن آن دانست و تصریح کرد: به اعتقاد من با امضای تفاهم‌نامه باید در رفتار سازمانی هر دو دستگاه و رویکرد آنها تفاوت ایجاد شود تا امور به خوبی اجرایی شده و پیش رود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: گستره ۲۸۰۰ کتابخانه‌ای در سراسر کشور در کنار هزار کتابخانه مشارکتی و اجرای انواع برنامه‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی، هنری، اقتصادی، خانوادگی، گروهی، فردی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نشان از ظرفیت قابل توجه شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشور است. در حال حاضر در دنیا، کتابخانه، مرکزی فرهنگی و اجتماعی تلقی می‌شود؛ در برخی از کشورها، اگر فرد عضو کتابخانه نباشد به بسیاری از خدمات اجتماعی دسترسی نخواهد داشت؛ منطق این موضوع این است که هسته کتابخانه، کتاب است و کتابخانه محل گسترش و نشر اطلاعات محسوب می‌شود و سایر خدمات حول آن شکل می‌گیرد و تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران به گستره عظیمی از خدمات از حوزه‌های فرهنگی تا حوزه‌های شغلی، وارد شده‌ایم؛ البته تلاشمان این بوده که با همکاری دستگاه‌های تخصصی در حوزه‌های مرتبط ورود پیدا کنیم و سعی کرده‌ایم سهم دستگاه‌ها را در کتابخانه عمومی بالا ببریم. در حوزه گروه‌های خاص، همواره تلاش کرده‌ایم دستگاهی خدمت‌رسان باشیم. در حال حاضر بیش از ۶۰ بخش نابینایان در کتابخانه‌های عمومی فعال است و تلاش کردیم همکارانمان در این بخش‌ها از این قشر باشند؛ حدود ۵۰ نفر از همکاران ما در بخش‌های نابینایان سراسر کشور نابینا یا کم‌بینا هستند. چند سالی است که در حوزه خدمات به ناشنوایان وارد شده‌ایم که منابع در این زمینه بسیار محدود و آموزش این عزیزان بسیار دشوارتر است. در حوزه سالمندان نیز فعالیت‌هایمان را آغاز کرده و سند این حوزه را به تصویب رسانده‌ایم.

رمضانی اضافه کرد: درِ کتابخانه‌های عمومی برای هر نوع همکاری اعم از آموزش، اطلاع‌رسانی، استفاده از ظرفیت اعضاء، موقعیت منطقه‌ای، موقعیت کتابخانه و... باز است و می‌توان از این ظرفیت عظیم استفاده کرد. نهاد می‌تواند در بعضی حوزه‌ها بین دستگاه‌ها تسهیلگری کرده و ارتباطات را برقرار کنیم.

وی با اشاره به بحث آموزش خط بریل گفت: افزایش قابلیت‌های تجهیزات، از جمله امکانات صوتی در گوشی‌های تلفن همراه، می‌تواند تهدیدی برای آموزش خط بریل باشد که باید از آن مراقبت کرد.

عضو شورای فرهنگی عمومی با اشاره به تولید کتاب بریل به عنوان یکی از دغدغه‌ها در حوزه نابینایان بر لزوم فعال‌سازی و استفاده از ظرفیت مرکز رودکی تأکید کرد.

شایان ذکر است، این تفاهم نامه با پیگیری و هماهنگی مرکز مشارکت های مردمی و توسعه ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی بهزیستی کشور در موضوعات ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقاء سطح فرهنگی افراد و خانواده های تحت پوشش سازمان، اجرای برنامه های فرهنگی آموزشی در جهت کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقاء سطح توانایی های معلولین، ارائه خدمات فرهنگی با محوریت موضوع کتابخوانی به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و ایجاد کتابخانه های عمومی مشارکتی منعقد شده است.

در حاشیه این تفاهم نامه رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن بازدید از بخشهای مختلف کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران و بخش نابینایان بازدید کرد و به صورت افتخاری به عضویت این کتابخانه درآمد.

کد خبر 98159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =