تهران ۴۵ گروه محب برای امداد روانی به حادثه‌دیدگان در اختیار دارد

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: این استان ۴۵ گروه شامل ۲۰۰ فرد متخصص و آموزش دیده در قالب طرح «محب» برای امدادرسانی روانی در زمان بروز حوادث در اختیار دارد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از ایرنا محمد نصیری  افزود: زمانی که حادثه‌ای اتفاق می افتد، به جز خسارت مادی، فرد در لحظه حادثه و بعد از آن دچار شوک ها و هیجاناتی می شود که نیاز به همدلی و مداخله حوزه روان دارد.

وی یادآور شد: این مداخله روانی در گروه های مختلف متفاوت است؛ زمانی گروه خانواده بزرگ است و اقوام همدلی می کنند، اما گاه فرد یک زن سرپرست خانواده، یا کسی است که همه اعضای خانواده اش را از دست داده؛ در این صورت نیاز به مداخله حوزه روان احساس می شود.

نصیری اظهار کرد: این مداخله تخصصی حوزه روان به این مفهوم است که این فرد نخست بعد از بررسی میزان هوش هیجانی و سنجش وضعیت اضطراب، درست مانند حوزه پزشکی، نسخه درمانی و مداخله پیچیده می‌شود که برای این بحث مدل های مختلفی وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه مداخله روانی در شرایط بحران و در میان حوادث شرایط متفاوتی از مداخله در وضعیت عادی و غیرحوادث دارد، گفت: بحران زمان و مکان نمی شناسد و از همین رو نیرویی که در مواقع بحران کمک کند، نیروی داوطلبی است که هر زمان از شبانه روز و به هر میزان که نیاز باشد، می‌تواند کمک کند.

نصیری تاکید کرد: در حقیقت رسالت حوزه داوطلبان محب، خدمات دهی روانی به حوادثه دیدگان در شرایط بحرانی است که اکنون تعداد اعضای آن به ۲۰۰ نفر در قالب ۴۵ گروه رسیده است.

مدیر کل بهزیستی استان تهران یادآور شد: اعضای گروه محب را افراد متخصص و آموزش دیده‌ای تشکیل می دهند که برای حوادث و بحران ها آمادگی یافته ‌اند.

تهران ۴۵ گروه محب برای امداد روانی به حادثه‌دیدگان در اختیار دارد

نصیری با بیان اینکه طرح محب از طرح های با سابقه بهزیستی است، خاطرنشان کرد: آخرین خدمت ارایه شده از سوی این گروه مربوط به سیل فیروزکوه در بهار امسال بود و داوطلبان به سیل زدگان و کسانی که در این حوادث سوگ دیده بودند، خدمت رسانی کردند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران به علت انتخاب داوطلبان در قالب طرح محب اشاره و اضافه کرد: حادثه خبر نمی‌کند و خدمت در این شرایط فردی را می‌خواهد که رویکرد اداری نداشته باشد، با رویکرد انسانی به همراه در اختیار گذاشتن وقت و تخصص بتواند به حادثه دیدگان خدمات دهی کند از همین رو داوطلبان بهترین گزینه برای اجرای این طرح بودند.

وی رویکرد بهزیستی در تشکیل گروه امدادی محب را بهره گیری از توان جوانان و جذب افرادی دانست که فراغت بیشتری دارند.

نصیری در عین حال با بیان اینکه بازنشستگان نیز می توانند در این گروه های امدادی حضور داشته باشند، افزود: افراد جذب شده برای فعالیت در گروه محب آموزش های لازم را برای خدمت رسانی به حادثه دیدگان می بینند.

ایران یکی از کشورهای اصلی بلاخیز در دنیاست و پژوهش های انجام شده در میان بازماندگان دو زلزله اردبیل و بیرجند که در دهه هفتاد رخ داده اند، نشان داد که یک سال پس از بروز حادثه، بالغین سه برابر و کودکان دو برابر بیشتر از جمعیت آسیب ندیده از اختلالات روانی رنج می بردند. این امر سبب شد تا برنامه کشوری برای مداخلات روانی اجتماعی در بلایای طبیعی تهیه شود.

این برنامه طی دو دهه گذشته در زمان بروز بحران و حوادث طبیعی از سوی امدادگران اجرایی شده است.

کد خبر 98035

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد