خانواده‌ها بینایی فرزندان خود را جدی بگیرند/ لزوم مشارکت خانواده‌ها در طرح غربالگری

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم گفت: خانواده برای حفظ سلامتی چشمان و بینایی فرزندانشان در این طرح مشارکت جدی داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد نصیری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: امسال استان تهران در طرح غربالگری تنبلی چشم عقب است و اکنون اگر حوزه رسانه کمک نکند، ممکن است نتوانیم به رسالت خود عمل کنیم؛ انعکاس و حساس سازی جامعه و خانواده ها برای غربال بینایی فرزندانشان با مراجعه به نزدیک ترین پایگاه مانعی در برابر نیامدن یا دیر آمدن خانواده هاست تا کودکان در نهایت به نابینایی و کم بینایی مبتلا نشوند.

وی یادآورشد: تنبلی چشم علت نابینایی یا کم بینایی بیش از یک میلیون نفر از هموطنان است و حسرت بسیاری از آنان این بوده که چرا در کودکی معاینه و درمان نشده اند.

نصیری اظهارکرد: تعریف تنبلی چشم کاهش دید یک یا ۲ طرفه که با رفع نقائص عوامل به وجود آورنده رفع نمی شود، تنبلی چشم خود یک بیماری نیست بلکه زاییده بیماری های چشم نظیر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم)، انحراف چشم (لوچی) و یا عدم شفافیت مسیر بینایی ناشی از عواملی نظیر آب مروارید، کدورت قرنیه با افتادگی پلک است که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می تواند باعث کاهش بینایی شدید یا نابینایی شود.

تنبلی چشم هیچ علامتی ندارد

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه تنبلی چشم هیچ علامتی ندارد، گفت: هنگامی که بینایی یکی از چشم ها خوب باشد و دیگری خوب نباشد، مغز بین ۲ چشم، چشم سالم را برای دیدن انتخاب می کند و در واقع مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز را مسدود یا به اصطلاح دید چشم بیمار را خاموش می کند چنانچه چشم سالم نیز بیمار شود یا به آن آسیبی برسد، ممکن است فرد تا آخر عمر از بینایی ضعیف رنج ببرد.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده ها ناشناخته است. کودک باید بعد از تولد در زایشگاه توسط متخصص کودکان و در سه تا چهار ماهگی توسط متخصص معاینه شود و پس از آن از سه تا ۶ سالگی، سالی یکبار در مراکز و پایگاه های بهزیستی غربالگری و بررسی و در صورت نیاز توسط متخصصین مجرب معاینه شود.

خانواده‌ها بینایی فرزندان خود را جدی بگیرند/ لزوم مشارکت خانواده‌ها در طرح غربالگری

حداکثر زمان برای درمان فقط تا ۱۰ سالگی

نصیری تاکید کرد: تنبلی چشم در صورتی که در زمان مناسب تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است، نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که تکامل دستگاه بینایی از دوره جنینی آغاز و تا حدود هشت الی ۱۰ سالگی ادامه دارد اما حداکثر رشد آن تا پنج سالگی است، هر عاملی که باعث اشکال در دید یک یا هر ۲ چشم کودک شود، رشد و تکامل دستگاه بینایی را متوقف می سازد و در نتیجه باعث کاهش میزان بینایی طفل می شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: همه تلاش هایی که پزشکان امروزی انجام می دهند برای تشخیص به موقع و درمان مناسب آن است، در درمان تنبلی چشم هر چه سن کودک پایین تر باشد شانس درمان بیشتر و مدت درمان کوتاه تر خواهد شد.

وی اعلام کرد: خانواده ها و والدین در صورت تشخیص تنبلی چشم بدون شک تا پایان ۱۰ سالگی پیگیر وضعیت بینایی و تغییرات عیوب انکساری کودک باشند، زیرا امکان عود تنبلی چشم وجود دارد.

نصیری ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ با وجود شیوع بیماری کرونا و مشکلات اجرایی موجود بر سر راه برنامه موفق به غربال بالغ بر ۶۱۹ هزار و ۳۳۴ کودک و شناسایی یک هزار و ۲۶۷ کودک آمبلیوپ و ۱۰ هزار و ۸۵ بیمار مبتلا به سایر مشکلات دید شدیم اما در سالجاری تا کنون ۲۶۷ هزار و ۸۴۰ کودک مورد غربال قرار گرفته اند که در مقایسه با سال های قبل افت قابل توجهی را نشان می دهد لذا اقبال والدین به امر غربال کودکان در مهلت باقی مانده تا پایان سال می تواند ضامن سلامتی دید کودکانشان باشد.

خانواده‌ها بینایی فرزندان خود را جدی بگیرند/ لزوم مشارکت خانواده‌ها در طرح غربالگری

خدمات درمان مشکلات بینایی کودکان برای خانواده های کم بضاعت رایگان است

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه هزینه غربال هر کودک ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که مردم فقط ۱۱ هزا رو ۵۰۰ تومان آن را پرداخت می‌کنند، اضافه کرد: این هزینه در روستاها و مناطق محروم کشور و استان تهران برای خانواده‌ها از ابتدای معاینه تا تشخیص و درمان به طور کامل رایگان است.

وی به فعالیت ۱۸۳ اپتومتر بعد از مرحله نخست غربالگری به صورت رایگان اشاره کرد و از خدمات دهی رایگان پنج چشم پزشک برای درمان کودکان خبر داد.

نصیری افزود: در سالجاری جهت پوشش حداکثری کودکان رده سنی سه تا ۶ سال که جمعیت آنان به بیش از ۷۰۰ هزار نفر می رسد، ۲ هزار و ۸۲۰ نیرو در ۶۱۰ پایگاه برای غربال و تشخیص اولیه فعالیت می کنند.

خانواده‌ها بینایی فرزندان خود را جدی بگیرند/ لزوم مشارکت خانواده‌ها در طرح غربالگری

خانواده ها هرچه سریعتر به نزدیک پایگاه مراجعه کنند

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: پایگاه های غربالگری هر مرکزی که امکان هماهنگی و حضور غربالگران در آن فراهم بوده فعال شده که شامل پیش دبستانی ها، مهدهای کودک مراکز مثبت زندگی، برخی از مساجد و خانه های فرهنگ می شود اما خانواده ها برای اطلاع از نزدیک پایگاه نزدیک به محل سکونت خود می‌توانند از طریق مراجعه به سایت سازمان بهزیستی و یا تماس با شماره‌های ۸۸۷۸۷۱۹۸ - ۳۶۸۰۶۹۰۵ - ۷۷۵۱۰۰۶۷ - ۸۸۷۷۹۳۵۶ کسب اطلاع کنند.

وی با اشاره به همکاری هر ساله اپراتورهای تلفن همراه برای ارسال پیامک اطلاع رسانی، تصریح کرد: امسال این مشارکت کاهش یافت که از آنان در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی می خواهیم تا برای زمان باقی مانده تا پایان سال، اطلاع رسانی از لزوم مشارکت خانواده ها در طرح غربالگری چشم را داشته باشند.

نصیری با بیان اینکه سال گذشته دولت هشت هزار میلیارد تومان اعتبار برای این استان به منظور اجرای طرح غربالگری چشم تخصیص یافت، این میزان اعتبار را کافی و بخش اعظم آن را مربوط به سطح اجرا دانست.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به مشارکت مهدهای کودک در اجرای طرح غربالگری چشم تاکید کرد: قدیمی ترین پایگاه های ما مهدهای کودک هستند، اما نباید فراموش کرد که در سطح کشور به طور متوسط در بهترین حالت فقط ۱۵ درصد کودکان را تحت پوشش قرار می دهند.

کد خبر 97748

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد