در رسانه| بیش از ۷۰ درصد معلولیت‌ها در چهارمحال و بختیاری مادرزادی و وراثتی هستند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری سرپرست اداره‌کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: بیش از ۷۰ درصد معلولیت‌ها به دلیل اختلالات مادرزادی، ژنتیکی و وراثتی و ۳۰ درصد عوامل محیطی است، البته خانواده‌هایی که دارای فرزند معلول هستند یا فامیل درجه یک و دو دارای معلولیت بوده موظف به انجام مشاوره ژنتیک هستند.

مهشید سلیمانی ۱۴ آذرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: تعداد معلولان استان از ۳۲ هزار به ۲۴ هزار نفر رسیده که کاهش آمار به دلیل انجام غربالگری‌ها بوده است.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد معلولیت‌ها به دلیل اختلالات مادرزادی، ژنتیکی و وراثتی و ۳۰ درصد عوامل محیطی است، البته خانواده‌هایی که دارای فرزند معلول هستند یا فامیل درجه یک و دو دارای معلولیت بوده موظف به انجام مشاوره ژنتیک هستند، از طرفی آزمایشات ژنتیک برای مددجویان بهزیستی با تخفیف ویژه یا حتی رایگان انجام می‌شود.

سلیمانی گفت: در همایش روز جهانی معلولیت از سه نفر از توان‌خواهان اداره بهزیستی استان که در حوزه‌های کارآفرینی، علمی و ورزشی برتر بودند تجلیل شد.

وی به بحث اشتغال و ارائه تسهیلات به مددجویان اشاره و تصریح کرد: سقف تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومان و سود یک تا چهار درصد است که به متقاضیان داده می‌شود، البته در شهرستان‌هایی که مددجویی توان اشتغال را داشته باشد به کارخانه‌ها معرفی می‌شوند.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: متاسفانه در دستگاه‌های اجرایی از قانون استخدام سهمیه سه درصد برای اشتغال معلولان استفاده نمی‌شود.

سلیمانی در ادامه با اشاره به وجود ۶۴ مرکز مشاوره در استان، بیان کرد: از این تعداد ۳۳ مرکز تخصصی هستند، از طرفی متاسفانه فرهنگ مراجعه مردم به مراکز مشاوره ضعیف است که باید مردم از ظرفیت مراکز مشاوره استفاده کنند، زیرا مراکز مشاوره بهترین موضوع برای رفع خشونت و دیگر مسائل هستند.

وی ادامه داد: در بحث پیشگیری آموزش‌های لازم در زمینه اعتیاد، ازدواج، آسیب‌های اجتماعی و ... به همه افراد ارائه می‌شود، البته در سنوات گذشته آموزش‌ها در زمینه پیشگیری به صورت رایگان و امسال این آموزش‌ها به منظور تقویت، به مراکز مشاوره واگذار شده است.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در پایان با اشاره به اینکه ظرفیت پذیرش روزانه مرکز توانبخشی مهرگان ۶۰ نفر است، خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ درصد از هزینه‌های این مرکز از سوی سازمان بهزیستی در قالب یارانه پرداخت و مابقی هزینه‌ها از طریق مشارکت خانواده‌های معلولان یا خیر داوطلب تامین می‌شود.

کد خبر 96828

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد