اولین مرکز توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی در زنجان افتتاح شد

سرپرست بهزیستی استان زنجان با اعلام خبر افتتاح اولین مرکز توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی عنوان کرد: خدمات گفتار درمانی، شنوایی شناسی، روانشناسی، مربی آموزشی و هنری و ورزشی برای کودکان بدو تولد تا ۱۰ سال در این مرکز ارائه می شود و دیگر نیازی نیست خانواده ها جهت آموزش کودک ناشنوای خود به استانهای دیگر بروند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح اله خدابنده لو با اشاره به اینکه این مرکز با ظرفیت ۵۰ نفر و در بخش غیردولتی و تحت نظارت بهزیستی فعالیت خواهد کرد، افزود:  در این مجموعه اقدامات و خدمات برای کودکان با اختلالات شنوایی جهت آسان نمودن ارتباط دریافتی و بیانی مناسب با استفاده از وسیله تقویت کننده مناسب( سمعک یا کاشت حلزون) و آموزش های ویژه این افراد انجام می شود.

وی ادامه داد: در این مرکز کودک دارای اختلال شنوایی از نظر سطح شنیداری، میزان افت شنوایی، سطح زبان بیانی و درکی و اختلالات تلفظی ارزیابی می شود و برای هر کودک برنامه درمانی اختصاصی تهیه و تدوین شده و مربی های آموزشی بر اساس برنامه اختصاصی با کودک تمرین می کنند.

سرپرست بهزیستی بیان کرد: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ فرد دارای معلولیت شنوایی و بیش از ۸۰۰ فرد دارای اختلالات گفتاری، تحت پوشش بهزیستی هستند و دو کانون ناشنوایان در شهرستان‌های زنجان و ابهر با هدف خدمت رسانی فرهنگی، ورزشی و توانبخشی به افراد دارای معلولیت شنوایی فعالیت می کنند.

سرپرست بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه ۸ پایگاه غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان ۳ تا ۵ سال تحت نظارت بهزیستی با هدف پیشگیری از معلولیت شنوایی و ارتقاء سطح سلامت شنوایی در استان فعالیت می کنند، افزود: در نیمه اول سال بیش از ۵ هزار نوزاد تازه متولد شده  غربال و بیش از ۵۰۰ کودک ۳ تا ۵ سال شنوایی سنجی شده اند.

وی یادآور شد: توصیه می شود خانواده ها به سلامت شنوایی نوزادان  توجه بیشتری نشان دهند چرا که اختلالات شنوایی نوزاد حتما باید قبل از ۳ ماهگی تشخیص داده شود و همچنین مراحل درمانی تا قبل از رسیدن به ۶ ماهگی انجام شود.

کد خبر 96444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد