کتابچه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، مطالعه شود

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با تاکید بر لزوم تهیه و مطالعه کتابچه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، گفت: آنقدر که معلولین مطالبات خود را در ماده ۲۷ متمرکز کرده‌اند از بسیاری دیگر از حقوق خود که رعایت نمی‌شود، غافل شده‌اند.

مسعود فیروزی روز دوشنبه، ۶ آذرماه در تور خبری بازدید از آسایشگاه معلولان شهید فیاض بخش، که در محل این آسایشگاه برگزار شد، با اشاره به روز جهانی معلولان عنوان کرد: روز جهانی معلولان صرفا به این دلیل مطرح شد که جهان متوجه یک تبعیض نسبت به افراد دارای معلولیت شده بود؛ در نتیجه این روز به منظور ایجاد ذهنیت و رشد آگاهی نسبت به مسئولیت اجتماعی مردم در مقابل افراد دارای معلولیت نام‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه مرکز شهید فیاض بخش یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین مراکز نگهداری افراد دارای معلولیت در کشور است، ادامه داد: شعار امسال در خصوص هفته معلولان باور توانمندی‌ها، نویدبخش دنیای دسترسی پذیر است.

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به اینکه در گذشته دسترسی‌پذیری معلولان تحت عنوان مناسب‌سازی فضاها مطرح شده بود، یادآور شد: مناسب‌سازی علاوه بر اینکه محدوده کوچک‌تری را به ذهن متبادر می‌کند، به ذهن‌ها یک امتیاز را هم متبادر می‌کند. به عنوان مثال وقتی ما می‌گوییم صد اتوبوس یا تاکسی برای افراد دارای ویلچر مناسب‌سازی کردیم، این ذهنیت که انگار امتیازی برای معلولان داده‌ایم مطرح می‌شود. اما دسترسی پذیری تداعی کننده حق است. در این صورت نمی‌توانم بگویم به عنوان مثال من ۱۰۰ اتوبوس را مناسب‌سازی کرده‌ام و باید نسبت به عدم تحقق برخی موازین باید پاسخگو باشیم.
فیروزی اضافه کرد: اگر قابلیت دسترسی‌پذیری برای افراد دارای معلولیت در هرجایی از زنجیره اشتغال، تحصیل، درمان و... مهیا نباشد حتما افراد دارای معلولیت بسته به شدت معلولیت خود برای استفاده از آن خدمت دچار مشکل خواهند شد.
 
۱۲ تا ۱۵ درصد مردم جهان معلول هستند
 
وی با تاکید بر اینکه هنوز جهان برای استفاده افراد دارای معلولیت یک جهان بدون تبعیض نیست، بیان کرد: زندگی مستقل این جامعه نیازمند پیش‌بینی‌ها و کمک‌های لازم حاکمیت‌ها است. بر اساس اعلام سازمان ملل ما حدود ۵۰۰ میلیون فرد دارای معلولیت در جهان داریم. اما امروزه با جست‌وجویی ساده در خصوص آماری که در جهان برای تعداد معلولان اعلام می‌شود، با واژه‌ای تحت عنوان disable person به معنای افراد کم توان و ناتوان مواجه می‌شوید که در بین این افراد سالمندان نیز قرار می‌گیرند. این آمار در جهان بین ۱۲ تا ۱۵ درصد مردم کل دنیا است.
 
مدیر کل بهزیستی استان در پاسخ به موارد مطرح شده در خصوص اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان گفت: واقعا نمی‌شود از کنار توجه‌ ویژه‌تری که در این دولت نسبت به افراد دارای معلولیت ایجاد شده گذشت. مستمری معلولان از ابتدای این دولت تاکنون با افزایش ۶۰ درصدی به این مبلغ رسیده است. صرف نظر از این عدد که برای کمیته امداد و بهزیستی عدد یکسانی است تقریبا به اندازه تمام افرادی که مستمری دریافت می‌کردند از افراد دارای معلولیت تا شروع این دولت، تقریبا برابر با همان مقدار افراد جدید تحت پوشش قرار گرفتند. امروز در خراسان رضوی و در کشور پشت نوبت مستمری نداریم مگر کسانی که در یکی دوماهه اخیر به کمیسیون مراجعه کردند و منتظر تعیین تکلیف هستند.
 
فیروزی افزود: در حوزه حق پرستاری نیر اگرچه مبلغ کمک‌هزینه پرستاری، هنوز کم است، اما علاوه بر اینکه به لحاظ عددی افزایش داشته و به مبلغ دو میلیون و ۱۰۰ هزارتومان رسیده است، به لحاظ تعداد نیز شاهد افزایش دوبرابری بوده‌ایم. امروز هیچ ضایعه نخاعی پشت نوبت کمک‌هزینه پرستاری نداریم. تورم نمی‌گذارد شیرینی برخی اقدامات دولت چشیده شود.
 وی تصریح کرد: بر اساس ماده ۲۷، دولت مکلف است برای افراد فاقد شغل و درآمد با معلولیت شدید و خیلی شدید برابر قانون کار پرداختی داشته باشد. از نظر کارشناسی روی این قانون باید بررسی‌هایی شود؛ چراکه یک حلقه طلایی برای ارتقا توانمندی‌ها و اعتماد به نفس افراد است. در بهزیستی استان‌ها و کشور اقدامات زیادی در این راستا صورت گرفته است اما صاحب فرایند بهزیستی نیست و حتما هم فراهم کردن این مبلغ هنگفت به صورت آنی امکان پذیر نیست. ما در بهزیستی بسیار دوست داریم پیش‌بینی این مبالغ انجام شده و ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اجرایی شود.
 
نرخ میانگین سالمندی در دنیا حدود ۱۲.۵ درصد است
 
مدیر کل بهزیستی استان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه استان خراسان رضوی چقدر آمادگی پذیرش سالمندان امروز و آینده را خواهد داشت؟ اظهار کرد: نرخ میانگین سالمندی در دنیا حدود ۱۲.۵ درصد است. در ایران این عدد حدود ۹.۵ درصد است. سالمندی صرفا خطر و تهدید محسوب نمی‌شود. در کشور ما بالاترین نرخ سالمندی در ایران در استان گیلان و پایین‌ترین آن در استان سیستان و بلوچستان است. امروز در دنیا موضوع سالمندی پویا مطرح می‌شود؛ بر این اساس اگر ما نگران وضعیت سالمندی در سال ۱۴۳۰ هستیم باید حواسمان به افراد سی و دو ساله حال حاضر باشد. چراکه این افراد در سال ۱۴۳۰ جمعیت بالای ۶۰ سال ما را تشکیل خواهند داد. نباید فرد با سبدی از بیماری‌ها یا مشکلات عدیده اقتصادی وارد سالمندی شود.
 فیروزی در خصوص اخرین وضعیت پرونده معلول‌آزاری که اخیرا در مشهد مطرح شده بود، تاکید کرد: این نوع نگاه بسیار متاثر کننده است. در حال حاضر ۱۴۵ هزار فرد دارای معلولیت در بهزیستی استان پرونده دارند. حدود ۷ هزار نفر در ۱۱۰ مرکز شبانه‌روزی توانبخشی به شکل شبانه روزی نگهداری می‌شوند. همچنین حدود ۴ تا ۵ هزار نفر نیز در مراکز توانبخشی روزانه ما نگهداری می‌شوند. چندین هزار نفر نیز تحت پوشش‌های دیگر هستند. همکاران ما در بخش خصوصی که تحت نظارت بهزیستی هستند ایثارگرانه و مجاهدانه در حال فعالیت هستند. بهزیستی با هزاران و ده‌ها هزار و صدها هزار جامعه هدف و خدمات خود شناخته نمی‌شود؛ بلکه بهزیستی با خطای یک فرد مورد قضاوت قرار می‌گیرد. تلاش ما بر این است که چنین خطاهایی صورت نگیرد و به حداقل برسد.
 وی ادامه داد: ما به محض شناسایی و مشخص شدن موضوع آزار معلولان مداخله و اقدام کردیم. بابت همه این اتفاقات در درجه اول از خود فرد جامعه هدف و سپس از مردم عزیز عذرخواهی می‌کنم. در کنار آن از همه تلاش‌های پرستاران ما در این مجموعه تشکر می‌کنم.
 
افزایش ۴ برابری یارانه معلولان
 
مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به یارانه ۴ میلیون تومانی برای افراد دارای خانواده و ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی برای افراد مجهول الهویه، اظهار کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد کسانی که در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی استان هستند، مجهول الهویه هستند. همین مبلغ تمام شده یارانه این دولت حدود یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده که در طول دوسال این دولت ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.
 
فیروزی خاطر نشان کرد: در استان خراسان رضوی، یارانه مراکز غیر دولتی شبانه روزی، با ۶ هزار و ۶۴۶ نفر ماهانه مبلغ ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. همچنین مبلغ ۸۲۰ میلیون تومان به عنوان یارانه مراکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل، با ۸۰۰ نفر به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. یارانه مراکز مراقبت در منزل با حدود ۴۵۰ نفر نزدیک به ۱ میلیارد پرداخت می‌شود. همچنین ماهانه ۶ میلیارد تومان به مراکز غیر دولتی روزانه توانبخشی پرداخت می‌شود.
 وی با اشاره به خانه‌های حمایتی توانبخشی سالمندان، گفت: سیاست سازمان بهزیستی کشور به شکل کوچک‌سازی در قالب خانه‌ها است. ماهانه ۲۰۰ میلیون برای ۴ خانه سالمند یارانه داده می‌شود.
 همچنین چهار خانه برای حمایت و توانبخشی بیماران روانی مزمن تشکیل شده است که ماهانه ۲۴۰ میلیون تومان برای آن پرداخت می‌شود. در طول سال یارانه‌ای که در مراکز برای خدمات به معلولان انجام می‌شود، ۵۲۰ میلیارد تومان فقط در استان خراسان رضوی است.
 مدیر کل بهزیستی استان با بیان اینکه نباید نگاهمان به حوزه معلولان به شکل تقویمی باشد و در ایامی خاص به آن‌ها پرداخته شود، عنوان کرد: این ایام جایی است که باید پیک حرکات ما باشد. اما در طول سال نیز به موضوع معلولان بپردازند.
 فیروزی با یادآوری اینکه خراسان رضوی یکی از استان‌های پیشتاز در حوزه دسترسی‌پذیری معلولان بوده است، تشریح کرد: این صرفا به معنای مناسب بودن در همه جای استان نیست. در سال‌های گذشته همیشه توجه ویژه‌ای به معلولان صورت گرفته است‌.
 وی با اشاره به ایجاد قرارگاه دسترسی پذیری در استان اضافه کرد: در ذیل همین قرارگاه دسترس پذیری برای اولین بار در کشور در سند تحول عمرانی استان پیوست و دستورات دسترسی پذیری ایجاد خواهد شد. برای اولین بار قرارگاه دسترسی پذیری برای معلولان با توصیه‌ و ریاست استاندار ایجاد شده است. احتمالا تا پایان سال این اتفاق خواهد افتاد.
 مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به طرح واگذاری و درخواست فرزندخوانده‌ها برای فرزندان نیازمند به درمان، یادآور شد: در بخش فرهنگی در این زمینه اتفاقات خوبی روی داده است. این طرح اتفاق خوبی است که در حال حاضر رخ می‌دهد. تاکنون ۹۵ فرزند نیازمند به درمان و معلول در استان به فرزندخواندگی گرفته شده است. این کار بسیار ارزشمند بوده و علاوه بر توجهات بیشتری که به معلولان می‌شود یک کودک فضای کودکی و آغوش خانواده را از دست نمی‌دهد.
 
فیروزی تصریح کرد: ۹۳ هزار و ۳۵۹ فرد دارای معلولیت در استان خراسان رضوی مستمری می‌گیرند که این عدد در دوسال گذشته ۵۰ هزار نفر بوده و ماهانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است. حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده با افزایش سه برابری نسبت به دو سال گذشته به حدود ۶ هزار نفر رسیده است و ماهیانه ۱۲ میلیارد تومان رسیده است. بدون استثنا مستمری و حق پرستاری ضایعات نخاعی برای تمام افراد ضایعات نخاعی به علاوه لوازم بهداشتی و درمانی تقدیم می‌شود. ما در استان، دو هزار و ۷۷ نفر معلولیت ناشی از ضایعات نخاعی داریم و ماهانه ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. تقریبا سالانه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در استان پرداخت مستمر صورت می‌گیرد. تعداد بسیار محدودی ماهیانه ۲۷۰ هزار تومان دریافت می‌کنند اما انتقادات را باید انجام داد و در کنار آن خدمات را نیز باید بیان کرد. همه خدمات حداقل دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.
 
وی با تاکید بر لزوم تهیه و مطالعه کتابچه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، برای همه افراد، خاطر نشان کرد: در این کتابچه بیان شده است‌ که استفاده از وسایل حمل ونقل شهری برای معلولان شدید و خیلی شدید باید رایگان باشد. بر همین اساس شهرداری مشهد من کارت مخصوص معلولان را ارائه کرده است. آنقدر که معلولان مطالبات خود را در ماده ۲۷ متمرکز کرده‌اند از بسیاری دیگر از حقوق خود که رعایت نمی‌شود، غافل شده‌اند. مواد بسیاری در حوزه‌های مختلف برای معلولان وجود دارد که رعایت نمی‌شود. در کشور حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر معلولیت شدید دارند.
 
کد خبر 95478

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد