کمک هزینه  ۱.۵ میلیون تومان برای خرید عینک خانواده های نیازمند/غربالگری چشم ۳.۷ میلیون کودک در سال ۱۴۰۱

مدیرکل پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: کمک هزینه عینک برای خانواده‌های نیازمند امسال به ۱.۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، افروز صفاری فرد در گفت و گو با خبرنگار جامعه ایرنا افزود: کمک هزینه خرید عینک برای خانواده‌های نیازمند تا سال گذشته ۵۰۰ هزار تومان بود که اواخر پارسال طی تفاهم نامه ای با بنیاد ۱۵ خرداد، این نهاد نیز پرداخت ۵۰۰ هزار تومان دیگر را تقبل کرد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ کمک هزینه خرید عینک برای خانواده های تحت پوشش بهزیستی به ۱.۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی یادآور شد که سالانه ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر از بهزیستی کمک هزینه خرید عینک دریافت می کنند.

غربالگری چشم ۳.۷ میلیون کودک در سال ۱۴۰۱

مدیرکل پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای طرح غربالگری چشم گفت: برنامه غربالگری تنبلی چشم از برنامه‌های دیرینه بهزیستی بوده و از سال ۱۳۷۵ آغاز شده است که بر اساس آن کودکان ۳ تا ۶ سال از نظر تنبلی چشم و سایر عیوب انکساری و اختلال آناتومیک چشم غربالگری می‌شوند.

صفاری فرد از غربالگری چشم حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار کودک در سال گذشته خبر داد و گفت: نیمی از مراکز مثبت زندگی، پایگاه‌های غربالگری تنبلی چشم را دارند. همچنین تعدادی پایگاه سیار پیش بینی شده است که برای غربالگری به روستاها و مناطق محروم می‌روند.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر کودکی در غربالگری تنبلی چشم شناسایی شود به اپتومتریست ارجاع داده خواهد شد.

صفاری فرد ادامه داد: در غربالگری اختلالات بینایی اگر کودکی ارجاع به چشم پزشک داشته باشد و نیاز به جراحی باشد، جراحی صورت می گیرد و با تمام این اقدامات از معلولیت بینایی کودکان پیشگیری می شود.

فعالیت ۶۳۰ واحد غربالگری شنوایی در کشور

مدیرکل پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای برنامه‌های غربالگری شنوایی و بینایی و پایلوت غربالگری اختلالات شناختی در کشور گفت: برنامه غربالگری شنوایی از سال ۱۳۸۴ آغاز شده‌است و ۶۳۰ واحد غربالگری شنوایی در کشور فعالیت دارند.

صفاری فرد افزود: واحدهای غربالگری شنوایی در بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، مراکز جامع بهداشت و یا به صورت پایگاه‌های مستقل فعالیت می‌کنند که به نوزادان تا یک ماهگی خدمات غربالگی و اگر مشکل شنوایی داشت تا سه ماهگی خدمات تشخیصی و تا ۶ ماهگی خدمات مداخلاتی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای خدمات مداخلاتی شنوایی نوزادان، کمک هزینه مداخلات پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: این برنامه از برنامه های خوب بهزیستی بوده است به طوری که تا سال گذشته ۹۳ درصد پوشش غربالگری شنوایی در موالید زنده داشتیم و یک میلیون و ۹ هزار کودک در سال گذشته غربالگری شنوایی شدند.

اجرای غربالگری دمانس در سالمندان

مدیرکل پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از اجرای برنامه غربالگری آلزایمر و دمانس در سالمندان در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به اینکه جمعیت کشور به سمت سالمندی می‌رود، برای اینکه از افت عملکرد آنها جلوگیری کنیم، این برنامه اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۱۶ هزار و ۴۷۰ نفر از سالمندان خدمات برنامه های آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها در سالمندان را در کشور دریافت کرده‌اند.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: سال گذشته برنامه های آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها در سالمندان شامل ۶ محتوای آموزشی از جمله آگاهسازی از پیشگیری از سکته مغزی، اختلالات عروقی و اختلالات بینایی بود که امسال یک محتوای دیگر شامل اختلالات تشخیصی دمانس و آلزایمر نیز به آن اضافه شده است.

صفاری فرد با تاکید بر ضرورت پیشگیری از معلولیت ها در دوران سالمندی گفت: پیشگیری از معلولیت‌ها در دوران سالمندی منجر به افزایش سن امید به زندگی و ارتقای کیفیت زندگی می شود.

کد خبر 93887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =