برگزاری آزمون استخدامی مستقل ویژه افراد دارای معلولیت تا پایان امسال

نشست بررسی برگزاری نخستین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت با حضور معاونین توسعه مدیریت وزارتخانه ها و معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، صبح امروز در ساختمان ستاد بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، علی محمد قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در این جلسه به ایجاد همسویی و تشریک مساعی بین دستگاه ها در راستای حل نظام مسائل سخت برای مشکلات جامعه معلولان اشاره کرد و گفت:در این جلسه به منظور ایجاد هماهنگی برای برگزاری آزمون استخدامی مستقل ویژه افراد دارای معلولیت تا پایان امسال و استفاده از نقطه نظرات شما و بررسی سیاست های مد نظر سازمان اداری استخدامی در برگزاری این آزمون را پیگیری می کنیم و حضور نمایندگان ۴۵ دستگاه در این جلسه، نقطه عطفی برای ماست.

وی به برگزاری جلسات کمیته نظارت و هماهنگی بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در دفتر معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و گفت:با توجه به اینکه معاون اول رئیس جمهور طبق قانون رئیس کمیته نظارت و هماهنگی اجرای این قانون است، در دولت سیزدهم تا به حال ۳ جلسه با حضور وزرا برگزار شده در حالی که در دولت قبلی فقط یک جلسه برگزار شده بود و این نشانگر عزم و باوری است که در این خصوص، وجود دارد. همچنین در این جلسات الزامات قانونی در حوزه های مناسب سازی، استخدام، اشتغال، بهداشت، موضوعات فنی و حرفه ای و... به ما گوشزد شده است و در حال پیگیری آنها هستیم.  

این مقام مسئول گفت:مایه افتخار ماست که مقرر شده است تا قبل از سوم دسامبر(روز جهانی افراد دارای معلولیت) و با کمک هم افزایی جلسه امروز، مقدمات جذب حداقل ۴۰۳۳ نفر از افراد دارای معلولیت در دستگاه های اجرایی سراسر کشور به تفکیک استان و شهرستان، رقم زده شود و این موضوع بر اساس نکته ای که در روز جهانی عصای سفید با تأکید جدی شخص رئیس جمهور در پیگیری استخدام ۵ هزار نفر از افراد دارای معلولیت باتحصیلاتی در مقاطع  کارشناسی تا پسا دکتری، پیگیری می شود.

قادری به افتخارآفرینی افراد دارای معلولیت اشاره کرد و افزود:از قبولی دختر نابینا در رشته پزشکی تا کسب مقام نایب قهرمانی پاراآسیایی با کسب ۱۳۱ مدال، از ظرفیت های بسیار مهم این عزیزان است که در عین محدودیت و بر اساس عدالت خداوندی، شگفتانه های درونی، وجودی و جسمانی آنهاست که ان شاء الله توسط شما بزرگواران در حوزه های مختلف به کار گیری می شود و این حس امید افزایی و ایجاد بارقه های امید کمک می کند که افراد دارای معلولیت به غروب زندگی، نزدیک نشوند.  

وی افزود: این افراد تمام نظام مسائل خود را از بهزیستی مطالبه می کنند و ما دست نیاز خود را فارغ از مسئولیت اداری به سوی شما دراز می کنیم تا با تمام وجود خود کمک کنید و  بدانیم که معلولیت و سالمندی فاصله زیادی با ما ندارد. همچنین در حدود ۳۰۰ هزار تصادفی که در طول سال اتفاق می افتد، به طور متوسط؛ ۶۰ هزار معلول به سبد بهزیستی وارد می شود که باید برای ایجاد شغل، بهداشت روحی و جسمی، خدمات پزشکی، مناسب سازی سیستم های مختلف و... برای آنها برنامه ریزی کرد.  

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت:با برگزاری این نوع آزمون ها، قاب پیشرفتی در دولت سیزدهم شکل می گیرد که در کنار توزیع مناسب و عادلانه خدمات با توجه به اشتغال به عنوان یکی از موضوعات اصلی نظام توانمندسازی، توزیع مواهب هم صورت می گیرد. همچنین کنش گری اجتماعی، تلفیق اجتماعی به معنای حضور  افراد دارای معلولیت در جامعه خود، بهینه سازی اوقات فراغت، تحصیل و اشتغال در فضای دل انگیزی در ادارات اتفاق می افتد و مهارت خودیاری و خودباوری اتفاق می افتد.  
وی در پایان این جلسه را سکو و پلت فرمی جدید برای مسیریابی شغلی دانست و گفت:حساسیت دولت سیزدهم این است که نگاه جدیدی به انگاره های خود، امید سازی و جریان افزایش سرمایه اجتماعی دارد و کار امروز شما به امید آفرینی برای ۷ و نیم میلیون مخاطب بهزیستی، کمک ویژه ای می کند.  

در ادامه نشست  حسین عرب اسدی معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: سهمیه‌ای قانونی برای معلولان قرار داده شده است که قرار نیست دستگاه‌ها برای آن منت بر معلولان بگذارند. سهمیه استخدام و شغل در محل‌های پرت نباید برای سهمیه سه درصد استخدامی معلولان در نظر گرفته شود که کسی جذب نشود.

وی با بیان اینکه در مشاغل اختصاصی دستگاه‌ها نیز معلولان باید رقابت کنند و نقص عضو نباید مانع آنها شود، افزود: ۴۰۳۳ سهمیه استخدامی که در مجوزهای قبل داده شده، اکنون استفاده نشده است و باید تدبیر شود که این سهمیه‌ها از طبقه معلولان دارای شایستگی پر شود و اگر معلولی در شغلی مهارت ندارد، بهزیستی با همکاری دستگاه‌ها باید دوره‌های توانمندسازی برگزار کند.

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: تقریبا همه مشاغل عمومی دستگاه‌های اجرایی را معلولان می‌توانند انجام دهند که برابر ۳۰ تا ۴۰ درصد پست‌های شغلی کشور است.

عرب اسدی با اشاره به لزوم تغییر فرهنگ سازمانی گفت: در هر شغلی که نقص عضو مانع نیست یا اینکه مانعیت آن ۱۰ درصد است، این کار را انجام دهیم.

کد خبر 93469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =