در رسانه | شناسایی بیش از یک هزار کودک قزوینی مشکوک به تنبلی چشم

قزوین - ایرنا - معاون توسعه پیشگیری بهزیستی قزوین از شناسایی یک هزار و ۵۱ کودک مبتلا به تنبلی چشم در استان خبر داد و گفت: کودکان یاد شده برای انجام معاینات دقیق‌تر به مراکز بینایی سنج ارجاع داده شدند.

زهرا غلامرضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه کودکان سه تا ۶ ساله از اردیبهشت ماه سال جاری و همزمان با سراسر کشور در استان قزوین آغاز شده است.

وی با بیان اینکه طرح غربالگری تنبلی چشم براساس ابلاغ دفتر پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی کشور برای سنجش بینایی کودکان سه تا ۶ ساله سالانه به صورت یک طرح ملی در دستور کار معاونت پیشگیری قرار دارد، اظهار کرد: هر سال طرح غربالگری تنبلی چشم از اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

غلامرضایی با اشاره به اینکه ۵۹ هزار و ۲۴۸ کودک قزوینی مشمول این طرح هستند، تصریح کرد: تاکنون ۱۷ هزار و ۵۵۲ کودک تحت معاینه چشم قرار گرفته اند که از این تعداد ۲۷ هزار و ۶۰۷ کودک در شهرستان قزوین هستند که بیشترین مورد مشکوک به تنبلی چشم با ۳۱۲ مورد نیز در این شهرستان شناسایی شده و کمترین میزان تنبلی چشم در سطح استان نیز مربوط به شهرستان آوج بوده است.

به گفته وی ، کودکان مشکوک مبتلا به تنبلی چشم برای انجام معاینات دقیق‌تر به مراکز بینایی سنج و چشم پزشک ارجاع داده می شوند و در صورتی که بینایی کودکان مشکوک تشخیص داده شود برای بررسی‌ و ارزیابی‌های بیشتر به سطح ۲ و در صورتی که ابتلای کودک به تنبلی چشم محرز شود در سطح بالاتر این کودکان به چشم پزشکان متخصص ارجاع داده خواهند شد.

وی تاکید کرد: همچنین کودکان مبتلا به تنبلی چشم که از توان مالی پایین‌تری برخوردار باشند در حوزه درمانی، اعم از خرید عینک و حتی در صورت لزوم جراحی، سازمان بهزیستی حمایت‌های مالی از این افراد را انجام می دهد.

غلامرضایی با بیان اینکه امسال این طرح برای متولدین نیمه دوم سال ۹۶ تا ۹۹ اجرا می‌شود، یادآور شد: انجام غربالگری طرح بینایی سنجی بدون شک در پیشگیری از اختلالات بینایی و کم بینایی در بزرگسالی تاثیر بسزایی دارد.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی قزوین یادآور شد: در صورتی تنبلی چشم در این سنین تشخیص داده شود به راحتی درمان پذیر بوده و از سوی دیگر هزینه های درمانی صورت گرفته نیز مقرون به صرفه خواهد بود.

بهزیستی قزوین دارای ۲۸ هزار معلول تحت پوشش است.

کد خبر 93420

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد