با هم ببینیم | دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور: غربالگری اختلالات شناختی سالمندان در کشور آغاز شد

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور از شروع برنامه غربالگری اختلالات شناختی یا دمانس آلزایمر برای سالمندان ۶۰ تا ۷۵ ساله در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل و به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اردبیل، افروز صفاری فرد در نشست با اهالی محلات کم‌برخوردار شهرستان نمین استان اردبیل با اشاره به این که تشخیص به موقع دمانس و آلزایمر می‌تواند از افت عملکرد فرد جلوگیری کند، اظهار کرد: هر یک سالی که این بیماری زودتر شناسایی شود، می‌توان افت عملکرد فرد را پنج سال به تعویق انداخت.
او ادامه داد: در همین راستا پس از نشست‌های متعدد با کارشناسان و متخصصان، طرح غربالگری اختلالات شناختی (دمانس و آلزایمر) در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ ساله تدوین شده و اجرا می‌شود.
مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه طرح مذکور دارای چهار مرحله آگاه‌سازی، غربالگری، تشخیص و درمان و توانبخشی است، گفت: غربالگران آموزش‌های لازم و تست‌های غربالگری را دریافت می‌کنند.
صفاری فرد با بیان این که دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور نشست‌های صمیمی کارشناسان با مددجویان زیرپوشش در محلات مختلف استان‌ها را با هدف هم‌افزایی و جلب مشارکت برای کمک به افراد نیازمند آغاز کرده است، تصریح کرد: این نشست‌ها در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و ریاست جمهور و برنامه‌ها در سه محله کم‌برخوردار هر استان با حضور مجموعه‌های مردمی، گروه‌های جهادی، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حمایتی اجرا می‌شود.
وی همچنین از ارائه مشاوره‌های قبل از ازدواج، قبل از بارداری، حین بارداری و برخی مشاوره‌های تخصصی توسط سازمان بهزیستی به گروه‌های هدف خبر داد و گفت: به موضوعاتی پرداخته می‌شود که می‌تواند با رعایت مواردی از معلولیت‌ها جلوگیری کند.
او اقدام دیگر بسیار موثر را مشاوره‌های ژنتیک ذکر کرد که که از سال ۱۳۷۶ شروع شده و با مشاوره‌های ژنتیک و انجام آزمایشات تخصصی و پرداخت کمک هزینه‌های لازم به صورت کاملاً تخصصی ارائه می‌شود.

کد خبر 92977

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد