آیین تجلیل از خانواده های فرزند پذیر با نیازهای ویژه(دارای معلولیت)

مدیرکل بهزیستی استان سمنان: استان سمنان به نسبت جمعیت و فرزندان قابل واگذاری از استان های پیشرو در فرزند پذیری کودکان دارای نیازهای ویژه در کشور است و این نشان از فرهنگ و نوع دوستی استان سمنان دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان، در آستانه روز ملی فرزندخواندگی نشست و مراسم تجلیل و قدرانی از خانواده های فرزندپذیر با نیازهای ویژه(دارای معلولیت) با حضور مدیران کل و کارشناسان ادارات بهزیستی و ثبت احوال در سالن جلسات شهید فیاض بخش بهزیستی استان برگزار شد.

منطقی مدیرکل بهزیستی استان در ابتدا ضمن خیر مقدم به مدیرکل ثبت و احوال استان و خانواده های شرکت کننده در این جلسه اهداف مهم این برنامه را ترویج فرهنگ فرزند پذیری به ویژه فرزندان با نیازهای ویژه و واگذاری فرزندان بزرگسال و همچنین حمایت طلبی از سایر دستگاههای مرتبط در جهت رفع موانع قانونی فرزند خواندگی بیان و ابراز داشتند: وظیفه بهزیستی در امر فرزند خواندگی گزینش و انتخاب والدین اصلح و دارای شرایط برای فرزندان قابل واگذاری به خانواده جایگزین است و در این راه سعی شده است فرزندان به بهترین خانواده های متقاضی واگذار شوند.

وی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان بمنظور واگذاری به خانواده های جایگزین باید دارای شرایط خاص و مطابق دستورالعمل های سازمانی باشند که هم اکنون در استان ۱۵۰ کودک و نوجوان تحت حمایت بهزیستی در خانه های شبانه روزی نگهداری می شوند که متاسفانه بسیاری از این فرزندان شرایط واگذاری به خانواده جایگزین را ندارند.

مدیرکل بهزیستی استان از مهمترین دلایل قرار گرفتن متقاضیان در لیست انتظار و طولانی شدن فرایند فرزندخواندگی را شرایط داشتن تعداد محدودی از کودکان و نوجوانان مقیم در خانه های نگهداری، افزایش تعداد متقاضیان فرزندخواندگی و عدم تناسب آمار فرزندان قابل واگذاری به درخواست های ارائه شده به ویژه در گروه سنی زیر ۶ سال، شیرخوار و جنسیت دختر بیان داشته و افزودند: در شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ پس از پایش پرونده فرزندان مقیم در خانه های استان سمنان، سرپرستی ۱۷ کودکان با دستور مقام قضایی به متقاضیان فرزندخواندگی صورت پذیرفت است.

منطقی تعداد خانواده های که فرزندان با نیازهای ویژه(دارای معلولیت) را به فرزند خواندگی گرفته اند در استان از سال ۹۵ تا کنون را ۱۷ خانواده بیان و اظهار داشتند: استان سمنان به نسبت جمعیت و فرزندان قابل واگذاری از استان های پیشرو در فرزند پذیری کودکان دارای شرایط ویژه در کشور است و این نشان از فرهنگ و نوع دوستی استان سمنان دارد.

وی ادامه داد: در واقع هدف اصلی کلیه اقدامات پس از پذیرش کودکان در این سازمان، تلاش در جهت بازگشت ایشان نزد والدین و با کمک اقدامات حرفه ای مددکاری اجتماعی و در صورت نیاز حتی با پرداخت کمک های مالی است و در صورت عدم امکان بازگشت کودک نزد والدین یا فقدان والدین، انتقال کودک به خانواده جایگزین با تشخیص کمیته فرزندپذیری استان و اخذ دستور مقام قضایی صورت می گیرد.

مدیرکل گفت: فرزندان مقین در خانه های نگهداری سعی می شود تا در بهترین مکان و شرایط نگهداری شوند، اما این یک حقیقت است که خانواده بهترین محل نگهداری از فرزندان است و سیاست اصلی و بنیادین سازمان بهزیستی تاکید بر مراقبت فرزندان در خانواده است. در موضوع فرزندان بدسرپرست تلاش می گردد با الویت رعایت مصالح عالیه، حمایتهای لازم به کودک و خانواده ارائه گردد و آنچه در این فرایند قابل توجه می باشد ضرورت نظارت بر وضعیت کودک در خانواده و پیگیری امور مربوط به آنان توسط سازمان می باشد تا ضمن کسب اطمینان از تحقق اهداف در راستای ایجاد محیط امن و سالم برای رشد مناسب کودک  و توانمندسازی همه جابنه وی نسبت به اصلاح و بهبود فرایند اقدام گردد و این مهم با بررسی ابعاد مختلف اجتماعی؛ روانی و عاطفی، بهداشتی، تحصیلی و ...کودک در چهارچوب خدمات مددکاری اجتماعی است.

قندالی مدیرکل ثبت و احوال در این مراسم ضمن ابراز خرسندی به جهت حضور در این جلسه ضمن اعلام آمادگی ثبت و احوال استان در ارتقای سطح همکاری ها به ویژه در بحث فرزند خواندگی گفتند: از خانواده های متقاضی فرزند خواندگی خواستاریم تا بمنظور راحتی و تسهیل در کسب اوراق حویتی این مراحل را قانونی و زیر نظر مراجع ذی صلاح انجام دهند تا با مشکلات فراوان در این مسیر مواجع نشوند.

گفتنی است در این برنامه از ۸ خانواده های فرزند پذیر که سرپرستی فرزندان با نیازهای ویژه و یا بزرگسال را پذیرفتند دعوت بعمل آمد تا ضمن قدردانی از ایشان، تجارب و مشکلات خود را در مسیر مراقبت و درمان فرزندان بیان دارند که در پایان مراسم با اهداء لوح تقدیر و هدایا از خانواده و فرزندان تقدیر شد.

کد خبر 92665

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد