شناسایی ۱۲۸ کودک کار در استان مرکزی

ساوه- معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی گفت: ۱۲۸ کودک کار سال گذشته شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شده است

  محمد علی اله دادی در گفتگو با خبرگزای ایرنا در اراک گفت: بر اساس قانون، کار برای کودکان زیر ۱۵ سال سن ممنوع است و کودکان بین ۱۵ تا ۱۸ سال سن بر اساس برخی مؤلفه‌ها با نظارت مددکاران بهزیستی و تحت نظر بازرسان اداره کار فعالیت می‌کنند.

وی افزود: ساعت کاری کودکان رده سنی بین ۱۵ تا ۱۸ سال محدود است و اجازه فعالیت در مشاغل ساخت و زیان آور ندارند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: کودکان زیر ۱۵ سال با همکاری NGO ها در سطح شهر شناسایی و بهزیستی نیز بر اساس سن و جنسیت، مشخصات آنها را رده بندی و وارد سامانه می‌کند.

اله دادی دستگاه تشخیص عنبیه چشم را یکی از ابزارها برای شناسایی هویت کودکان کار عنوان کرد و گفت: با وجود این دستگاه، کودکان کار دیگر نمی‌توانند هویت خود را تغییر دهند و در هر نقطه از کشور باشند قابل شناسایی هستند.

وی ادامه داد: پس از شناسایی این جامعه هدف، اقدامات غربالگری از جمله ارزیابی و سپس خانواده آنها از سوی مددکاران اجتماعی ارزیابی می‌شود و با این اقدام در صورت نیاز کودک و همچنین خانواده زیر چتر حمایتی سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.

معاونت امور اجتماعی بهزیستی ادامه داد: هدف از ارزیابی خانواده‌ها به این سبب است که آیا برخی کودکان کار، نیاز به حمایت مالی ندارند و یا اینکه می‌خواهند مستقل باشند.

اله دادی گفت: در صورتی که هدف استقلال مالی این کودکان باشند به عنوان الگو مورد تشویق ما قرار می‌گیرند و در صورت لزوم، وضعیت تحصیلی آنها بررسی و بسته‌های کمک تحصیلی به آنها داده می‌شود که از تحصیل باز نمانند و تحت نظارت مددکار می‌توانند فعالیت‌های سبک انجام دهند.

وی بیان کرد: کودکی که اصرار به خیابان گردی داشته باشد و مرتکب جرم شود، توسط تیمی متشکل از نهاده‌های قضائی، آن کودک به کانون یا مراجع قضائی ارجاع داده می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی افزود: در ارتباط با کودکان کار اتباع، توسط نماینده اتباع شناسایی و اقدامات لازم در خصوص ورود قانونی یا غیرقانونی بودن آنها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: کودکانی که شناسنامه ندارند نیز توسط اداره ثبت احوال اقدامات لازم برای شناسایی آنها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تمام ارگان‌ها به گونه‌ای در بحث ساماندهی کودکان کار سهیم هستند و شهرداری نیز نقش مهمی در اجرای ماده ۶ قانون حمایت اتباع از جمله تعیین مکان و تجهیز آن و همچنین وظایف توانمند سازی و توزیع بسته‌های حمایت مشارکت دارد.

معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی افزود: کودکان کار بالای ۱۵ سال سن نیز به سازمان فنی و حرفه‌ای برای مهارت آموزی معرفی می‌شوند و دانشکده علوم پزشکی نیز مکلف است خدمات بهداشتی و درمانی رایگان به این کودکان ارائه کند و همچنین کمیته امداد نیز وظیفه حمایت از خانواده این کودکان را بر عهده دارد.

وی با اشاره به آمار کودکان کار در استان مرکزی گفت: سال گذشته حدود ۱۲۸ کودک شناسایی که برای آنها پرونده تشکیل شده و از این تعداد ۹۰ پسر و ۳۸ دختر هستند وبیشتر کودکان کار در رده سنی ۱۲ تا ۱۴ سال هستند و بر اساس قانون کار برای آنها ممنوع است.

اله دادی ادامه داد: مهم‌ترین دلیل گرایش کودکان در این سن به کار، بد سرپرستی و فقر فرهنگی است چراکه به طور میانگین ۶۰ درصد کودکان کار به دلیل فقر مالی و خواهان استقلال مالی هستند.

معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی گفت، تعدادی از کودکان کار توسط یک باند هدایت می‌شوند اما تا کنون موفق نشدیم به این گروه ورود کنیم که امید است با راه اندازی مرکز حمایت از کودکان کار با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط موضوع ساماندهی به شیوه مناسب‌تری انجام می‌شود.

اله دادی گفت: دادگستری و دادستانی در این راستا به خوبی ورود کرده و سایر دستگاه‌های متولی نیز با ابلاغیه دادگستری از این مجموعه استقبال کردند.

وی با بیان اینکه شهرداری و نیروی انتظامی مسئول جمع آوری کودکان کار هستند، افزود: آنچه برای ما مهم است بحث شناسایی و اقدامات درمانی و مددکاری بر اساس قانون است چرا که وقتی قانون بحث جمع آوری و ساماندهی کودکان کار مطرح می‌کنند باید برنامه‌هایی برای درمان آنها ارائه شود.

معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی گفت: این ساختمانی با زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع و با زیر بنا ۵۰۰ متر مربع خیر ساز بوده و تجهیزات آن با کمک شهرداری انجام شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اکنون تمام کودکان کار استان مرکزی دارای خانواده هستند از این رو مرکز شبانه روزی برای این کودکان نداریم.

اله دادی گفت: اکنون چهار مرکز شبانه روزی برای اطفال بی سرپرست فعال است و اطفالی که دستگاه قضا تشخیص بدهد خانواده صلاحیت نگهداری ندارد به این مراکز معرفی می‌شوند.

وی افزود: یک مرکز ویژه پسران و یک مرکز ویژه دختران در اراک و یک مرکز در دلیجان با عنوان خانه‌های اقامت شبانه روزی کودکان و نوجوانان در این راستا فعالیت دارند که در حال حاضر شمار این جامعه هدف ۴۰ نفر است که ۱۲ خانم و مابقی پسر در این مرکز شبانه روزی تحت حمایت هستند.

کد خبر 92135

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد