بیش از ۱۳ هزار کودک کار و خیابان در مراکز نگهداری بهزیستی خدمت دریافت می‌کنند

معاون اورژانس اجتماعی مرکز اورژانس اجتماعی ،پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و باز توانی اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: ۱۳ هزار و ۶۷۱ نفر از کودکان کار و خیابان در مراکز نگهداری روزانه و شبانه، خدمات متنوع این سازمان را دریافت می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل به نقل از ایرنا، آرزو فاتحی با اشاره به فرا رسیدن هفته کودک، به خدمات ارایه شده از سوی سازمان بهزیستی برای کودکان آسیب پذیر اشاره کرد و افزود: ۶۳ مرکز نگهداری روزانه و ۲۹ مرکز نگهداری شبانه روزی کودکان کار و خیابان در کشور فعالیت دارد.

وی یادآور شد: سازمان بهزیستی کشور از سال ۱۳۷۶ از سوی دولت متولی بحث کودکان خیابانی بوده و مسئولیت ارایه خدمات به این گروه از کودکان را از مرحله جذب و پذیرش تا توانمندسازی بر عهده داشته است؛ در این راستا ارایه خدمات به کودکان کار و خیابانی و خانواده آنها در سه سطح انجام می شود که نخستین سطح آن خدمات روزانه در مراکز حمایتی و آموزشی است.

معاون اورژانس اجتماعی مرکز اورژانس اجتماعی ،پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و بازتوانی اعتیادسازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خدمات روزانه در مراکز حمایتی و آموزشی در مراکز و پایگاه های ثابت و سیار و بدون اقامت کودک ارایه می شود، افزود: در سطح دوم، خدمات شبانه روزی به کودکان خیابان ارائه می‌شود که کودک خیابانی در مرکز اقامتی تا زمان تعیین تکلیف وضعیت سرپرستی حضور دارد.

فاتحی تاکید کرد: خدمات سازمان بهزیستی در حوزه کودکان کار و خیابانی خانواده محور است و حمایت از کودک در خانواده و برنامه توانمندسازی خانواده و کودک و استفاده از ظرفیت های خیرین از راهبردهای سازمان است. در این راستا اقداماتی مانند خدمات بهداشتی و پزشکی شامل غربالگری و ویزیت های پزشکی، پیگیری‌های درمانی، ارجاع برای خدمات توانبخشی و ترک اعتیاد، همچنین ارائه خدمات آموزشی و تحصیلی شامل خدمات پیگیری و رفع مشکلات ثبت نام کودکان در مدرسه، پرداخت کمک های هزینه های شهریه مدارس، تهیه ملزومات مدرسه اعم از کتاب و لوازم تحریر و غیره، کلاس های جبرانی و پیگیری تحصیلی انجام می‌شود.

۶۳ مرکز نگهداری روزانه و ۲۹ مرکز نگهداری شبانه روزی کودکان کار و خیابان در کشور فعالیت دارد

وی اضافه کرد: ارائه خدمات مددکاری اجتماعی شامل ارتباط با خانواده و ارزیابی روانشناختی و اجتماعی کودک و خانواده، بررسی وضعیت کودک‌آزاری و سایر وضعیت های مخاطره آمیز و بررسی نقاط قوت کودک و خانواده برای توانمندسازی، ارائه خدمات مهارتی و حرفه آموزی شامل برگزاری دوره های آموزشی فرزندپروری و سبک زندگی برای خانواده، معرفی نوجوان و خانواده به دوره حرفه آموزی، خدمات اشتغال و توانمندسازی شامل ارجاع، هدایت و مساعدت مالی در جهت اشتغالزایی با برقراری مستمری، پیگیری اوراق هویتی کودک، ارائه خدمات روان شناختی مانند ارائه مشاوره، برگزاری دوره های خود مراقبتی و آموزش مهارت های زندگی از دیگر خدمات سازمان بهزیستی در حوزه کودکان کار و خیابان است.

معاون اورژانس اجتماعی مرکز اورژانس اجتماعی ،پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و باز توانی اعتیادسازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خدمات سازمان بهزیستی در این حوزه خیریه محور است، افزود: از وظایف مراکز مجری جلب حمایت خیرین و حمایت طلبی از سایر ذی نقشان دولتی است. در زمینه سیاست های سازمان در حوزه کودکان کار و خیابانی با توجه به وظیفه قانونی سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی حمایت کودکان در معرض آسیب و بزه دیده اجتماعی این سازمان گروه مستقلی برای سیاستگذاری و برنامه ریزی، نظارت و اجرای برنامه ها ذیل معاونت اورژانس اجتماعی تصویب کرده است که تشکیلات استانی آن نیز اجرایی خواهد شد با این اتفاق سازمان با توان و جدیت بیشتری پیگیر اجرای مفاد قانون حمایت از اطفال و نوجوانان خواهد بود.

فاتحی ادامه داد: بر این اساس در سال جاری سیاست سازمان استفاده از ظرفیت های قانون حمایت از اطفال ونوجوانان و نظارت بیشتر بر عملکرد مراکز ارائه دهنده خدمات است تا چالش های اجرایی حذف کار کودکان بررسی و برای آن برنامه ریزی شود.

کد خبر 91908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =