روزی با هدف معطوف نمودن توجه جامعه به حقوق کودکان

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: روز کودک با هدف معطوف نمودن توجه جامعه به حقوق کودکان، تقویت هماهنگی و هم سویی بین سازمان‌های موثر از جمله سازمان بهزیستی و بخش‌های فعال در حوزه کودکان، برگزار می‌شود.

     به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، سمیه کریمی با اشاره به تاریخچه روز کودک افزود: تاریخچه روز کودک به طور رسمی به بعد از جنگ جهانی بازمی‌گردد. بیشتر قربانیان جنگ جهانی، کودکان بی‌گناهی بودند که در آتش ویرانگر و بمباران‌های شهر جان خود را از دست دادند. کودکانی که گرفتار رنج‌های بی‌پایانی مانند بی‌خانمانی، اسارت، تعرض و بیماری‌های جسمی و روحی و بی‌سرپرستی شدند.

وی ادامه داد: دیدن این صحنه‌های تلخ باعث شد که درست بعد از پایان جنگ جهانی دوم سازمان ملل با هدف حمایت از کودکان، زیر بنای سازمان یونیسف را پایه گذاری کند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان یادآور شد: پیمان‌نامه حقوق کودک یک کنوانسیون بین‌المللی است که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند.کودک بر اساس ماده یک این پیمان‌نامه، کودک به هر انسان کمتر از ۱۸ سال گفته می‌شود.

کریمی با اشاره به اینکه این کنوانسیون شامل ۵۴ ماده و دو پروتکل اختیاری بوده که چهار اصول  پایه‌ای آن را جهت می‌دهد، گفت: هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد،  زمانی‌که در رابطه با کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، باید منافع عالیه آنان در راس قرار گیرد،  کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند و در نهایت کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این نظرات در تمامی اموری که به آنها مربوط می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به روحیه لطیف و حساس؛ کودکان دائم در معرض آسیب‌های مختلفی از جنگ و حوادث طبیعی تا رفتارهای اشتباه والدین، قرار می‌گیرند. با پیشرفت های بسیار در دهه‌های متوالی، هنوز میلیون‌ها کودک بدون حقوق اولیه خود زندگی می‌کنند. در حال حاضر بیشتر از هر زمانی، زندگی آنها تحت تاثیر خشونت، جنگ، طلاق، مشکلات روانی و بی توجهی قرار دارد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه روز جهانی به صورت کلی فرصتی برای ایجاد تغییر و آگاهی در سطح جهان است، افزود:  این روز فرصتی است که حقوق کودکان را به خود یادآوری، آنها را درک کنیم و برای کودکان معصومی که رنج و خشونت‌های زیادی را تحمل می‌کنند چاره‌ای بیندیشیم.

کریمی ادامه داد: سازمان بهزیستی طلایه‌دار حفظ حقوق کودکان و رسیدگی به رنج‌ها و آلام کودکانی است که قربانی بی‌سرپرستی، بد سرپرستی، کودک آزاری، اضطراب، کار اجباری، طلاق و معلولیت‌های مختلف می‌باشند. این سازمان با انجام حمایت‌ها و اقدامات لازم برای این کودکان تلاش دارد در قالب مراکز مشاوره کودک و نوجوان، مراکز مشاوره تحصیلی تربیتی، خانه‌های امن، مراکز نگهداری کودکان کار و خیابان، مراکز توانبخشی ویژه معلولان و توانخواهان، انجام مشاوره‌های لازم در مورد کودکان طلاق و ... گامی هرچند کوچک در جهت رفاه حال کودکان بردارد.

کد خبر 91097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد