بیش از چهار هزار و۳۰۰ ناشنوا در قم خدمت می گیرند

آستان بهارستان؛ معاون توانبخشی بهزیستی استان قم در گفت وگو با خبرنگار آستان بهارستان اظهارداشت: چهارهزار و ۳۲۶ ناشنوا و کم‌شنوای دارای پرونده در استان شناسایی شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آستان بهارستان؛ به مناسبت ۳۰ سپتامبر مصادف با هشتم مهرماه روز جهانی ناشنوایان بر آن شدیم تا با محمدرضا رحیمی معاون توانبخشی بهزیستی استان قم گفت وگویی داشته باشیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

  • چه تعداد ناشنوا در استان قم وجود دارد؟

چهار هزار و۳۲۶ نفر

  • مجموع ناشنوای مرد و زن در استان چه تعداد است؟

چهارهزار و ۳۲۶ ناشنوا و کم‌شنوای دارای پرونده در استان شناسایی شده‌اند.

هزار و۸۶۸ ناشنوای زن در استان وجود دارد که ۲۵۶ نفر ناشنوایی خفیف، ۶۶۵ نفر متوسط، ۷۲۴ نفر شدید و ۲۲۳ نفر ناشنوایی خیلی شدید دارند.

دوهزار و۴۵۸ ناشنوای مرد در استان قم وجود دارد که از این تعداد ۳۳۹ ناشنوای خفیف، ۸۷۵ نفر متوسط، ۸۸۴ نفر شدید و ۳۰۰ نفر دارای ناشنوای خیلی شدید هستند.

  • چه عواملی باعث ناشنوایی می شود؟

عوامل محیطی و وراثتی دراین قضیه دخیل است افراد ممکن است به علل مختلف مادرزادی، حین تولد و اکتسابی مانند زردی دوران نوزادی، ضربه، مسمومیت بالا و سالمندی دچار افت شنوایی شوند.

  • چه مشکلاتی به تبع ناشنوایی یا افت شنوایی برای فرد به وجود می آید؟

افت شنوایی به دلیل اختلال در ارتباط فرد با جامعه، مانع رشد زبان و گفتار، تحصیل و روابط اجتماعی و رفتاری می شود و با توانمندسازی افراد این مشکلات کاهش می یابد.

  • آیا برای پیشگیری می شود اقدامی کرد؟

بهزیستی با تاکید بر مراقبت های مادر و کودک در دوران بارداری، حین تولد و مسائل ایمنی بعد از تولد تلاش دارد از گسترش این عارضه جلوگیری کند.

  • چه خدماتی به ناشنوایان ارائه می شود؟

حمایتهای مالی و توانبخشی(آموزشی و وسایل توانبخشی) در دستور کار است و به این منظور مشاوره ژنتیک برای خانواده هایی که در خطر آسیب قرار دارند، غربالگری شنوایی در دوران نوزادی، ارائه لوازم توانبخشی مانند سمعک، باطری و قطعات کاشت حلزون، حمایت های شغلی، در اختیار قراردادن مربی ناشنوایان در موارد قضائی و تحصیلی، حمایت از انجمن ناشنوایان و کمک در برگزاری مراسم ها، دوره های آموزشی، برنامه های فرهنگی و تفریحی و مسابقات و معرفی به مراکز توانبخشی و آموزشی جهت دریافت خدمات آموزشی، تربیت شنیداری و گفتار درمانی از جمله خدمات بهزیستی است.

  • چه تعداد کاشت حلزون انجام شده است؟

سال ١٤٠١ تعداد٣٢ نفر کاشت حلزون شده که بهزیستی برای مددجویان به صورت رایگان انجام می دهد.

  • چه تعداد سمعک داده شده است؟

در سال ۱۴۰۱ تعداد ٣٢٥ سمعک به صورت رایگان و در سال ١٤٠٢ تعداد ٣٥٠ سمعک به صورت رایگان تحویل داده شد.

  • برای اشتغال ناشنوایان اقدامی شده است؟

وام اشتغال به آنان تعلق گرفته است.

  • چه تعداد از ناشنوایان دانش آموز و دانشجو در استان هستند؟

هزار و۳۰ دانش آموز از سن شش تا ١٨ سال درحال تحصیل هستند و ٣٢ دانشجوی ناشنوا از بهزیستی شهریه دریافت می کنند.

کد خبر 90526

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد