در رسانه| ۲۰ کارگاه آموزشی در سطح استان با محوریت آموزش نوجوان و اولیا برگزار شده است

 معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه به همین مناسبت سازمان بهزیستی کشور در استان‌ها اقدام به برگزاری پویش پیشگیری از خودکشی با شعار «با عمل امید بسازیم» کرده است، اضافه کرد: این پویش نشان دهنده این نکته است که همگان می‌توانند با اقدامات کوچک و بزرگ خود امید بخش افرادی باشند که قصد خودکشی دارند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان به نقل از پایگاه خبری صدای زنجان، شهناز آقاخانی با اشاره به اینکه امیدبخشی به کسانی که شرایط سخت دارند امکان‌پذیر است، ادامه داد: هدف نام‌گذاری این روز آگاهی و ارائه اطلاعات به مردم، پرداختن رسانه‌ها به خودکشی و راه‌های پیشگیری از آن و شناختن نشانه‌های آن است تا بتوان میزان خودکشی را تا حد امکان کاهش داد.

آقاخانی با اشاره به اینکه خودکشی یک مشکل پیچیده روانشناختی و اجتماعی است، اضافه کرد: این رویداد در اثر مشکلات شناختی، ژنتیکی، روانشناختی، فرهنگی و محیطی رخ می‌دهد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه خودکشی یک اقدام خودآگاهانه است که سرانجام مرگ را به دنبال دارد، اضافه کرد: از آنجایی که بیشتر خودکشی‌ها قابل پیش‌بینی هستند تشخیص علائم هشداردهنده  در پیشگیری بسیا موثر است.

وی با بیان اینکه خشم کنترل نشده، حس انتقام جویی، مصرف مواد مخدر، حس ناامیدی، کناره‌گیری از دوستان و خانواده از جمله دلایل خودکشی است، اضافه کرد: جستجو برای دسترسی به ابزارهای خودکشی و مشارکت کردن در فعالیت‌های پرخطر از دیگر علائم خودکشی است.

آقاخانی با اشاره به اینکه آموزش پیشگیری از خودکشی با هدف آگاهی جمعیت عمومی، کنترل و آموزش انجام می‌شود، اضافه کرد: شناسایی عوامل روانی و تاثیر شرایط محیطی، شناسایی افراد پرخطر و ایجاد سیستم ارجاع در دستور کار این آموزش‌ها قرار گرفته است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه نصب بنر و پوستر با رویکرد آموزش و پیشگیری از خودکشی در محل‌های پرتردد و پر آسیب انجام شده است، ادامه داد: همچنین غرفه مشاوره و آگاه‌سازی در نمایشگاه بین‌المللی کاسپین برپا شده است تا خدمات ۱۲۳ و ۱۴۸۰ را معرفی کند.

وی با اشاره به اینکه با رویکرد تقویت و توسعه مراکز غیر دولتی بخشی از آموزش‌های پیشگیرانه در حوزه خودکشی به مراکز مثبت زندگی سپرده شده است، گفت: در همین راستا ۲۰ کارگاه آموزشی در سطح استان با محوریت آموزش نوجوان و اولیا برگزار شده است.

آقاخانی با اشاره به اینکه خودکشی یک اقدام خودآگاهانه است که فرد به زندگی و رنج‌های آن پایان می‌دهد، اضافه کرد: تمرین تاب‌آوری سبب مدیریت رفتار در افراد و تعامل فرد در شرایط سخت می‌شود چرا که چگونگی برخورد افراد با مشکلات و تاب‌آوری در این موضوعات موثر است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان ادامه داد: آموزش کنترل هیجان و تعامل بین فردی و مدیریت هیجانات از راه‌های پیشگیری از خودکشی است.

وی با بیان اینکه طرح جامع پیشگیری از خودکشی از شناسایی تا مداخله به هنگام انجام می‌شود، عنوان کرد: غربالگری بین افراد پرخطر و آگاه‌سازی بین عموم مردم از دیگر اهداف این طرح است.

آقاخانی با اشاره به اینکه در این طرح کسانی که اختلالات رواشناختی و سابقه خودکشی دارند حتما ارجاع داده می‌شوند، اضافه کرد: همچنین در موارد تماس با خط ۱۲۳ که خطر خودکشی وجود دارد ورود  کرده و افراد به مراکز سلامت روان ارجاع داده می‌شوند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه اجرای برنامه‌های پیشگیری از خودکشی بیشتر در مناطق آسیب‌خیز انجام می‌شود، اضافه کرد: این برنامه‌ها بیشتر محله محور است تا شخص محور.

وی با اشاره به اینکه این آموزش‌ها با همراهی مراکز مثبت زندگی ارائه می‌شود، گفت: این مراکز در مناطق آسیب‌زا فعالیت و مداخله می‌کنند که این فعالیت‌ها از طریق آموزش و آگاه‌سازی انجام می‌شود.

کد خبر 89281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد