در رسانه | تأمین گسترده «اندام مصنوعی» در خراسان رضوی | ثبت‌نام ۱۰هزار معلول نخاعی برای پوشینه

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی از عقد قرارداد با شش شرکت سازنده اندام مصنوعی در این استان خبر داد و گفت: افراد معلول می‌توانند بدون محدودیت خرید خود را انجام دهند.

حمیدرضا علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به افزایش حداقل ۲برابری اعتبارات توانبخشی سراسر کشور و البته خراسان رضوی عنوان کرد: اعتبارات سال۱۴۰۱ حوزه توانبخشی حدود ۱۵میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان بوده است که در شش ماه نخست سال جاری و تاکنون، ۱۲میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: اعتبارات اُتز و پروتز در سال گذشته حدود یک میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان بود که در سال جاری تاکنون ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان اعتبار به خراسان رضوی تخصیص داده شده است. همچنین خریدهای وسایل کمک توانبخشی در سال گذشته برای ۶۵هزار و ۲۲۴فرد معلول تحت سرپرستی خراسان رضوی اختصاص داده شده است.

علیزاده اضافه کرد: پیشتر عنوان کرده بودیم معاونت توانبخشی در مورد تأمین هزینه خرید اندام مصنوعی تا سقف ۳۰میلیون تومان کمک بلاعوض را پرداخت خواهد کرد. اکنون این را اضافه می‌کنیم که برای تأمین بهتر و سریع‌تر اندام مصنوعی، علاوه بر هلال احمر با شش شرکت داخلی ساخت و تأمین اندام مصنوعی با شرایط ویژه و تخفیف مناسب قرارداد بستیم و افراد معلول می‌توانند از این شرکت‌ها نیز خرید خود را انجام دهند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال گذشته برخی شرکت‌ها با رونمایی از ابزارهای هوشمند کمک توانبخشی، خواستار همکاری با ما بودند. اما برخی از این شرکت‌ها استانداردهای لازم را کسب نکردند و طبعا با آن‌ها همکاری نخواهیم داشت.

علیزاده به موضوع سمعک نیز اشاره داشت و افزود: خوشبختانه تأمین سمعک در این معاونت با مشکل روبه‌رو نیست و به تعداد کافی و قیمت مناسب سمعک داریم. فقط در تأمین باتری کمی مشکل داریم که به دنبال رفع آن هستیم. سمعک‌های موجود در بهزیستی استان با توجه به اینکه با ارز دولتی تهیه شده است، قیمت به مراتب کمتری در مقایسه با سمعک‌های بازار دارد و بعضی شرکت‌های خصوصی‌ هستند که با عنوان کردن اینکه سمعک‌های ما کیفیت ندارد، سعی در فروش همان سمعک با مبلغی بالاتر دارند.

وی در پاسخ به شرایط تأمین پوشینه و سایر لوازم بهداشتی مورد احتیاج معلولان آسیب نخاعی توضیح داد: در سراسر استان، ۱۰هزار و ۱۲۱فرد آسیب نخاعی برای دریافت کمک هزینه بهداشتی و پوشینه ثبت‌نام کرده‌اند که سازمان بهزیستی کشور مبلغ کمک هزینه را به حساب خودشان واریز خواهد کرد.

علیزاده تأکید کرد: مبلغ این کمک هزینه به زودی به ۶۰۰هزار تومان افزایش خواهد یافت که با توجه به قیمت پوشینه‌ها که حدود ۲۶۰هزار تومان شده، مبلغ زیادی نیست؛ اما محدودیت‌های بودجه‌ای و اعتبارات سازمان اجازه نمی‌دهد بیش از این مبلغ به جامعه هدف اعطا شود.

وی در پایان به خدمات بیمه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: معلولان ستاره‌داری که شرایط معلولیت آن‌ها متناسب با خدمات بیمه سلامت باشد، به این سازمان اعلام شده است تا از خدمات ۷۰درصدی بیمه سلامت برخوردار شوند. در حال حاضر، ۵۴هزار نفر از افراد معلول ما در سراسر استان از خدمات ویژه بیمه سلامت استفاده می‌کنند.

خبرنگار : علی صمدی جوان

کد خبر 88881

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد