یک طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در پاکدشت

همزمان با هفته بهزیستی، یک طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه روز چهارشنبه در شهرستان پاکدشت افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرنگار ایرنا، رئیس بهزیستی شهرستان پاکدشت در این مراسم گفت: طرح‌های توانبخشی مبتنی بر جامعه، یکی از برنامه های توانبخشی سازمان بهزیستی است که با هدف ارائه خدمات به افرادی است که به دلایل مختل، امکان دریافت خدمات این سازمان برای آنان مقدور نیست.

نادره افشارها افزود: در طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه، مددکاران سازمان بهزیستی به عنوان تسهیل‌گرمعرفی می‌شوند و این افراد با استفاده از ظرفیت تسهیل‌گران حلی شامل افراد بومی یا خانواده افراد معلل و یا بهورزان روستا و یا داوطلبان روستایی، مشکلات موجود را احصا و در صدد رفع آن بر آیند.

وی اظهار داشت: بر اساس غربالگری‌ها و ارجاع تمامی معلولان شناسایی شده در طرح CBR به کمیسیون تشخیص معلولیت معاونت توانبخشی و تفکیک معلولان شهری و روستایی، تا کنون بیش از ۸۲۰ معلول در قالب طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه تشخیص و از خدمات توانبخشی برخوردار شدند.

افشارها با اشاره به اجرای برنامه CBR در شهرستان پاکدشت گفت: توانبخشی مبتنی بر جامعه یا CBR با هدف شناسایی معلولان در روستا و ارائه خدمات توانبخشی به معلولان در متن جامعه اجرای می‌شود که این مهم با همکاری هشت تسهیلگر در روستاهای شریف آباد، فرون آباد و فیلستان اجرایی شده است.

رئیس بهزیستی پاکدشت خاطرنشان کرد: در صورت آموزش به خانواده‌ها و مناسب‌سازی محیط می‌توان شرایط بهتری را برای زندگی افراد معلول و توانمندسازی آنها فراهم کرد که این امر می‌تواند با ارائه آموزش‌های مهارتی لازم برای فرد معلول ایجاد شود.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تا کنون، ۱۳ مورد مناسب سازی معابر، ارائه وسایل توانبخشی، تسهیل اشتغال محلی، پرداخت هزینه تحصیلی، توزیع سبد کالا، برگزاری جلسات آموزشی به منظور مبارزه با کرونا، توزیع لوازم بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده، مساعدت در امورتوانبخشی وآموزشی و ویزیت در منزل برای افراد واجد شرایط انجام شده است.

وی یکی از مهم‌ترین نتایج اجرای این برنامه را فراهم کردن اشتغال پایدار برای معلولان دانست و خاطرنشان کرد: د با ارائه آموزش‌های مهارتی و استفاده از تکنیک های ساده تسهیل گری مانند استاد- شاگردی می‌توان در روستاها اشتغال پایداری را برای فرد معلول فراهم کرد.

پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

کد خبر 85794

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد