دیدار وزیر کار و رفاه اجتماعی جمهوری عراق با رئیس سازمان بهزیستی کشور

وزیر کار و رفاه اجتماعی کشور جمهوری عراق در راس هیئتی در سفر به کشورمان، ضمن دیدار با معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور از شیرخوارگاه شبیر در شهر تهران بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، علی محمد قادری در این دیدار با اشاره به چهل و سومین سال تاسیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان بیش از ۱۶۰ ماموریت را در حوزه های مختلف تخصصی پیشگیری، توانبخشی و اجتماعی برعهده دارد.


وی با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی در کشور گفت: ایران جزء معدود کشورهایی است که بستر اورژانس اجتماعی را به صورت مستقل از اورژانس پزشکی دارد.


قادری با اشاره به اینکه بیش از ۱۹ هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از ۱۰۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم به جامعه هدف سازمان بهزیستی خدمت ارائه می کنند، افزود: این خدمات به صورت مویرگی در سراسر کشور در سطح استان ها، شهرها و روستاها ارائه می شود.


 رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خدمات این سازمان از قبل از تولد تا دوران سالمندی در کشور جاری است، گفت: آزمایش های غربالگری و پیشگیری از معلولیت ها قبل و حین تولد و خدمات به افرادی که در سن طلایی مداخلات درمانی معلولیت های شنوایی و بینایی هستند در سراسر کشور از جمله خدمات این سازمان است.


وی گفت: در حوزه پیشگیری از اختلالات شنوایی در دوسال گذشته دو میلیون و ۸۰۰ هزار کودک و در پیشگیری از تنبلی چشم ۹ میلیون کودک غربالگری شدند.


قادری در این نشست از ارائه خدمات پیشگیری از اعتیاد، خدمات تخصصی در حوزه خانواده و موضوعات اجتماعی در سازمان بهزیستی گفت و افزود: خدمات مشاوره و امور روانشناختی از دوران کودکی تا موضوعات خانواده و مسائل خاص اجتماعی انجام می گیرد.


قادری همچنین در خصوص حمایت از بیماری های شایع و نو پدید مانند sma، ms و اتیسم و هر بیماری که به معلولیت و بیماری پایدار تبدیل شود، گفت: توانمندسازی خانواده های تحت تکفل سازمان بهزیستی، اشتغال و مسکن از مهمترین نظام مسائل این سازمان است.


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برادری و درهم تنیدگی، میزان ارتباطات در سفرهای زیارتی و روابط اقتصادی بین دو کشور گفت: این آمادگی وجود دارد در موضوعات مختلف مثل اربعین و در حوزه های آموزش و ایجاد زیر ساخت های مشترک به صورت وسیع در دوران اربعین و به صورت اساسی در تقویم دو کشور هستیم.


وی همچنین پیشنهاد همکاری برای حضور اورژانس اجتماعی در ایام اربعین را برای ارائه خدمات مشاوره و مداخلات برای افراد دارای معلولیت و سایر افراد را ارائه کرد.

احمد جاسم الاسدی وزیر کار و رفاه اجتماعی جمهوری عراق در این نشست با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی این کشور در سال ۱۳۹۷ تاسیس شده است، افزود: این سازمان به ۱۴ گروه اعم از زنان سرپرست خانوار، زنان سالمند، افراد دارای معلولیت، ایتام، زنان زندانیان و ... خدمات ارائه می دهد.

وی گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار با بعد خانوار ۶ میلیون نفر در کشور عراق خدماتی چون کمک ماهیانه به تناسب افراد، کمک به تحصیل دانشجویان و دانش آموزان فرزندان خانوارهای تحت پوشش را دریافت می کنند.

الاسدی با اشاره به اینکه بهزیستی ایران خدمات وسیع تر و بیشتری به خانوارها ارائه می کند، گفت: ما می خواهیم از تجربیات این سازمان بهره گیری و تجارب خود را مبادله کنیم.

وزیر کار و رفاه اجتماعی جمهور عراق به فعالیت هیئت دیگری در عراق در امور افراد دارای معلولیت و جانبازان و خدمات ماهیانه به این افراد خبر داد و افزود: ستادی در این هیئت خدمات مخصوصی به ایتام، شیرخوارگاه ها، سالمندان و خانه های سالمندان ارائه می کند.

وی با اشاره به اینکه هیچ دولتی بدون کمک خیرین نمی تواند خدمات اجتماعی را به تنهایی ارائه دهد افزود: خدمات وسیع تر برای کودکان باید شکل بگیرد تا در دوران بزرگسالی افراد مفیدی برای جامعه خود باشند.

الاسدی با بیان اینکه روند کار اجتماعی مخصوص افراد خاصی مثل افراد دارای معلولیت نیست، گفت: خدمات اجتماعی مخصوص همه افراد اجتماع است و علاوه بر دولت خیرین نیز می توانند در این امر مشارکت کنند.

وزیر کار و رفاه اجتماعی جمهوری عراق همچنین با بیان اینکه زیارت اربعین یک فعالیت اجتماعی است که افراد سالمند و ... هم در آن شرکت دارند افزود: فعالیت بهزیستی در این راهپیمایی می تواند بسیار موثر باشد و امیدواریم از طریق هماهنگی میان ستادهای اربعین در عراق و ایران خدماتی به افراد ارائه کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد در این سفر دیدارهای کارشناسی در حوزه افراد دارای معلولیت و جانبازان انجام گیرد و یادداشت تفاهم و کارگروه مشترک در خصوص خدمات توانبخشی شکل گیرد.

صبح امروز احمد جاسم الاسدی وزیر کار و رفاه اجتماعی جمهوری عراق و هیئت همراه با استقبال معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور وارد کشور شدند.

کد خبر 84835

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =