رونمایی از اجرای طرح بهبود در یزد

جشن شکرانه پیشگیری و سلامت همراه با آیین رونمایی از اجرای طرح بهبود روابط زوجین ویژه ۵ سال اول زندگی مشترک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان یزد، رضا ابهت صبح امروز همزمان با هفته بهزیستی در مراسم جشن شکرانه پیشگیری و سلامت و آیین رونمایی از اجرای طرح بهبود روابط زوجین ویژه ۵ سال اول زندگی مشترک که با حضور نمونه های منتخب که در برنامه های پیشگیرانه شناسایی شده و در مسیر درمان و بازتوانی قرار گرفته بودند و خانواده‌های آنان برگزار شد، به تشریح اقدامات سازمان بهزیستی در دفاتر مختلف پیشگیری  پرداخت.

وی با بیان اینکه شرح وظایف مجموعه سازمان بهزیستی، فعالیت‌ها و اقداماتی اجرا شده در آن برای جامعه شناخته شده نیست افزود: این سازمان در راستای طرح تحکیم بنیان خانواده فعالیت‌های مهمی در حوزه آموزش های پیش از ازدواج، ازدواج آگاهانه، آموزش مهارت‌های زندگی، تقویت روابط زوجین و ارتقاء کیفیت زندگی جوانان در ۵ سال نخست زندگی انجام می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به اینکه در استان یزد حدود ۳۲ هزار نفر معلول و خانواده آن‌ها در یزد حضور دارند افزود: مجموعه بهزیستی موظف است خاص گروه‌های متعدد معلولین برنامه‌ها و اقدامات ویژه‌ای را اجرا می‌کند.

ابهت تشریح کرد: جامعه معلولین استان شامل ۱۳ هزار و ۵۰۰ معلول جسمی و حرکتی، ۵ هزار نفر ناشنوا و کم‌شنوا، سه هزار بیمار روانی، ۸۰۰ نفر معلول با ضایعه قلبی و نخاعی و ... هستند و طرح‌های پیشگیری و سلامت و ارتقاء توانمندی در این قشر مهم جامعه انجام شده است و این افراد توسط سازمان حمایت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه نیازمند شرایط درمانی و خدماتی ویژه هستیم گفت: ایجاد مسکن و اشتغال، شرایط خاص ساخت منزل و اشتغال نیز از جمله مسائلی است که باید ویژه ی جامعه هدف طراحی و برنامه‌ریزی شود.

ابهت گفت: سازمان بهزیستی متولی مباحث آسیب‌های اجتماعی، کودکان کار، طلاق و اعتیاد است، آسیب‌های اجتماعی پاشنه آشیل معضلات بوده و می‌تواند دردسرساز برای کشور باشد.

وی با بیان اینکه ارائه فعالیت در بهزیستی به منزله ارائه خدمات اجتماعی و انسان دوستانه به شریف ترین مخلوقات خداوند است گفت: در این امر، دستگیری از یتیمان، زنان بی‌سرپرست بوده و در حال حاضر، هزار یتیم و خانواده‌ ساماندهی شدند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با تأکید بر اینکه فعالیت‌های پیشگیرانه مقدم بر درمان هستند گفت: خوشبختانه پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در استان یزد  ۱۰۰ درصدی می باشد و تمامی نوزادان در جای جای استان تا قبل از یک ماهگی مورد غربالگری قرار می‌گیرند که افراد دارای مشکل شنوایی شناسایی و اقدامات درمانی سریعاً قبل از ۳ ماهگی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: در طرح بینایی سنجی، حدود ۵۵ هزار کودک 3 تا ۶ ساله معاینه بینایی شدند که از این تعداد ۵۹۰ نفر مشکل بینایی آمبلیوپی داشتند  که با تشخیص و درمان  زودهنگام در آینده از مشکلات نابینایی یا کم بینایی جلوگیری شد.

ابهت بیان کرد: در قالب اجرای طرح بهبود ۱۶ ساعت‌ آموزش  و ۵ ساعت  پیگیری مشاوره رایگان و جلسات مددکاری در  ۵ سال اول زندگی مشترک  با مباحث مختلف، مشکلات اجتماعی و مهارت‌های زندگی به زوج‌های جوان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر خدمات ما انجام مشاوره برای مردم و مشاوره تلفنی از ۸ صبح تا ۸ شب انجام می‌شود، مشاوران این طرح افرادی با مدارک دکترا و ارشد هستند که سرویس رایگان مشاوره می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد یادآور شد: سرفصل‌های پیشگرانه برای به زیستن مردم تدوین شده است و می‌توانیم با معاینه‌های ساده و یک تزریق داروی اثرگذار ارزان مانع از معلولیت کودک شویم.

قامت بلند، معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان در ادامه ی این مراسم گفت: دغدغه ما تحکیم بنیان خانواده و مداخله در کیفیت خانواده‌ها به منظور کاهش طلاق و خدمات مشاوره و مددکاری است، این اقدام در مرحله اول ویژه افرادی بود که از طرف دادگستری به منظور کاهش طلاق معرفی می شدند.

وی گفت: به دلیل عدم آگاهی از مهارت های زندگی و توانایی مواجه با مشکل در زندگی خانوادگی سبب شده است خانواده‌ها برای طلاق مراجعه کنند در صورتی که باید به مراکز خاص خدمات مشاوره‌ای مراجعه کنند.

قامت بلند با بیان اینکه یزد استان چهارمی بود که از اجرای طرح بهبود و ارتقاء زندگی استقبال کرد گفت: این طرح ویژه زوج‌های جوان در ۵ سال نخست زندگی مشترک می باشد. زوج‌ها در مراکز مربوطه ثبت‌نام می‌کنند و آموزش‌های مربوطه  را در ۱۰ مرکز مشاوره شهر یزد و شهرستان ها دریافت می‌کنند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد تصریح کرد: در قالب این طرح ۱۶ جلسه آموزش ‌های مهارت زناشویی ارائه می‌شود و در سال اول ۵ جلسه مشاوره تعیین و در ادامه به مدت پنج سال به کمک مشاور و مددکار حمایت می‌شوند.

کد خبر 84780

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد