در طرح بهسرا، به دنبال احیای سنت حسنه رسول خدا(ص) هستیم

گردهمایی تقدیر از خانواده‌های فرزندپذیر نیازمند به درمان در تهران برگزارگردید. در این همایش، از خانواده‌هایی که کودکان نیازمند به درمان را به سرپرستی گرفته بودند، تقدیر به‌عمل آمد. بیشترین آمار متعلق به استان خراسان رضوی بود. ۱۳ خانواده فرزندپذیر از بهزیستی خراسان رضوی در این همایش شرکت داشتند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این خصوص گفت: طرح بهسرا (شیرخوارگاه بدون فرزند) در ادامه این طرح برای اولین بار درکشور به تازگی در استان خراسان رضوی آغاز گردیده است. این طرح، درواقع واگذاری سرپرستی موقت کودکان به خانواده‌های متقاضی به‌جای نگهداری کودک در مراکز بهزیستی است. تاکنون هیچ استانی در کشور به این شیوه و کثرت واگذاری فرزندان به  صورت امین موقت را انجام نداده است. هدف این طرح، بهره‌مندی کودک از آغوش گرم خانواده است زیرا که اگر بنا به نگهداری همه کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در مراکز شبه خانواده بود، سازمان بهزیستی باید اقدام به ایجاد خانه‌های متعدد، بازگشایی و راه اندازی مراکز نگهداری جدید می‌کرد.

دکتر مسعود فیروزی ادامه داد: اجرای طرح بهسرا خاطرات و اتفاقات شیرین بسیاری را برای ما رقم زده است. خانواده‌ای که فرزندی را به عنوان میهمان به سرپرستی گرفته بودند بعد از بازپیوند کودک با خانواده زیستی خود، مجددا برای به‌عهده گرفتن سرپرستی و مسئولیت نگهداری کودک دیگری اقدام نمودند، زمانی که علت این پیگیری و علاقه آنها به این کار را جویا شدیم، گفتند " ما به دنبال احیای سنت حسنه رسول خدا(ص) هستیم".

وی افزود: پیامبر اسلام می فرمایند کسی که سرپرستی یتیمی را تکفل کند و در کنار سفره خود در خورد و خوراکش همراهی نماید مسلما خداوند او را در زمره بهشتیان قرار خواهد داد.   در گذشته زمانی که پدری فوت می‌کرد یا در صورت بروز اختلاف در میان زوجین، بدسرپرستی و رها ساختن فرزند و... اطرافیان و وابستگان نسبت به برعهده گرفتن سرپرستی و مسئولیت نگهداری آن کودک اقدام می‌کردند. در طرح بهسرا ما نیز به دنبال بازگشت به همین سنت هستیم که در صورت بروز مشکل در هر خانواده‌ای، اطرافیان نسبت به عهده‌دار شدن مسئولیت نگهداری از کودک اقدام نمایند و کودک در محیط خانواده رشد و نمو کند.

فرآیند رشد کودک نباید بدون حضور در خانواده طی شود

در ادامه، معاونت امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی درخصوص عمده‌ترین علل پذیرش کودکان در مراکز بهزیستی، گفت: عواملی چون شیوع اعتیاد، افزایش نرخ بیکاری، بالا رفتن نرخ بزهکاری، شیوع بیماری‌های اعصاب و روان، شیوع طلاق، بالارفتن تورم و به‌وجود آمدن مشکلات اقتصادی و افزایش سطح فقر، حاشیه‌نشینی، الزام به پذیرش فرزندان بانوان دارای اعتیاد که به اجبار باید در کمپ‌های ترک اعتیاد به مدت طولانی نگهداری شوند، از جمله عواملی است که منجر به نگهداری کودکان در مراکز می‌گردد.

شهره شاهرودی خاطرنشان کرد: فرآیند رشد کودک نباید بدون حضور در خانواده طی شود و باید راستای تامین بهترین مامن حقوقی و اجتماعی که در قانون برای کودکان پیش‌بینی شده است اقدام نماییم. باتوجه به اینکه وظیفه سیستم قضایی مهیاسازی زیرساخت‌های حقوقی و قانونی لازم به جهت تامین مصالح عالیه کودکان می­باشد با تفسیر وسیع‌تر و سودمندانه­تر از قوانین حقوقی می­توان منافع عالیه کودک را لحاظ نمود.

وی با اشاره به اینکه طرح فرزندپذیری میهمان از سال ۱۴۰۰ در استان خراسان رضوی برای اولین‌بار در کشور آغاز گردیده است، گفت: در این طرح  همواره هدفی خاص را دنبال می‌کردیم که در نهایت به طرح بهسرا رسیدیم. در این طرح، مدل شیرخوارگاه به بهسرا تغییر کاربری می­دهد که با این مدل تحولی نوین در حوزه تکریم، واگذاری و ساماندهی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست انجام می­پذیرد. تاکنون شیرخوارگاه محل نگهداری کودکان صفر تا سه‌سال بدسرپرست و بی‌سرپرست بوده است ولی در بهسرا، خانواده‌گرایی جایگزین مرکزگرایی می‌شود و هدف بهره‌مندی کودکان از آغوش خانواده و بازپیوند با خانواده است. در این طرح تعاملات خوب و تنگاتنگی بین بهزیستی و قوه قضاییه انجام پذیرفت که نتیجه آن در دراز مدت برطرف شدن بسیاری از آسیب‌ها در حوزه کودکان بوده است. به‌همین خاطر، مرجع ملی حقوق کودک، پیگیر تبدیل طرح بهسرا به قانون خواهد بود.

کد خبر 84500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد