در رسانه | ارائه خدمات ۲۰ مرکز اقامتی فعال به بیماران مبتلا به اعتیاد

مدیرکل بهزیستی استان قزوین از ارائه خدمات ۲۰ مرکز اقامتی فعال به بیماران مبتلا به اعتیاد خبر داد.

علی‌دهباشی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مرکز پرهیز مدار، مرکزی درمانی است که خدمات درمانی، روانشناختی و مددکاری با مشارکت گروه‌های همتا و خودیار به‌صورت اقامت داوطلبانه به مدت یک تا سه ماه به افراد با اختلال مصرف مواد مخدر یا روان‌گردان ارائه می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر ۲۰ مرکز اقامتی فعال در سطح استان به ارائه خدمات به بیماران مبتلا به اعتیاد مشغول هستند و از تعداد ۲۰ مرکز ترک اعتیاد، یک مرکز ویژه بانوان مبتلا به اعتیاد و یک مرکز با ظرفیت ۲۰۰ نفر ویژه معتادان با دستور قضائی تحت نظارت این اداره کل فعالیت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: مرکز درمان اقامتی با رویکرد تغییر رفتاری و شناختی و با هدف ارائه درمان و بازتوانی اختلال مصرف مواد مخدر یا روان‌گردان به‌صورت شبانه‌روزی طی مدت یک سال، خدمات درمان غیردارویی مانند خدمات روان‌شناختی، مشاوره، آموزش خانواده، تشکیل گروه‌های خودیار، خدمات مددکاری اجتماعی و پیگیری پس از ترخیص، ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: برنامه‌های کاهش آسیب در سازمان بهزیستی به منظور کاهش عوارض مصرف مواد و پیشگیری از اچ‌ ای‌ وی اجرا می‌شود و جامعه مخاطب اصلی این برنامه‌ها، مصرف کنندگان مواد دارای رفتارهای پرخطر مانند مصرف کنندگان تزریقی مواد و مصرف کنندگان بی‌خانمان هستند.

دهباشی پور با اشاره به مراکز روزانه کاهش آسیب (DIC) به منظور کنترل یا کاهش رفتارهای پرخطر، تصریح کرد: این مرکز به افراد دارای اختلال مصرف مواد و معتادان سخت که به مراکز درمان مراجعه نمی‌کنند، خدمات کاهش آسیب شامل یک وعده غذای گرم ، تأمین وسایل بهداشتی مورد نیاز، آموزش و انگیزه‌سازی برای ترک را ارائه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: مراکز سرپناه شبانه کاهش آسیب (Shelter)، مرکزی برای اسکان معتادان بی‌خانمان با رفتار پرخطر است که خدماتی مانند کاهش آسیب ، اسکان شبانه معتادان بی‌سرپناه، تغذیه، استحمام و آموزش را ارائه می‌کند. این مراکز از ساعت ۱۹ تا هفت صبح به ارائه خدمات می‌پردازد و در فصل سرما، ارائه خدمات به صورت شبانه روزی است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به تیم‌های سیار، گفت: تیم‌هایی آموزش دیده در ساعات معینی از روز در منطقه تحت پوشش خود، خدمات کاهش آسیب اعتیاد (آموزش تزریق سالم، ارائه سوزن و سرنگ، وسایل بهداشتی، غذا، پوشاک) را با استفاده از ماشین (ون یا مینی‌ بوس)، در مناطق آلوده و پرخطر به معتادان تزریقی ارائه می‌دهند. تغییر الگوی مصرف از تزریق به سایر روش‌های کم خطر، کنترل و کاهش بیماری‌های همراه با اعتیاد از جمله ایدز و هپاتیت و در نهایت انگیزه‌سازی جهت اقدام به درمان، از فعالیت‌های موبایل ون است.

وی اضافه کرد: مراکز توانمندسازی، جامعه‌پذیری و صیانت اجتماعی، مرکزی برای استفاده افرادی است که برنامه درمان مواد مخدر و الکل را به اتمام رسانده‌اند و نیاز به مکانی دارند که به صورت شبانه روزی در آنجا اقامت کنند.

دهباشی پور اظهار کرد: مرکز توانمندی بعد از درمان اعتیاد، محیطی امن و عاری از مواد و الکل است و افراد به مدت چهار ماه یا ۱۲۰ روز، اقامت شبانه روزی به صورت رایگان در این مراکز دارند.

وی گفت: دو مرکز در سطح استان ویژه مردان و زنان راه‌اندازی شده است. مرکز توانمندسازی دوم مردان نیز در شش ماهه اول سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و بیشتر خدمات در این مراکز، تجربه زندگی بدون مواد و توانمندسازی و اشتغال برای برگشت به محیط اجتماعی است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: مددکاران این مراکز لازم است همراهی در راستای اشتغال این دسته از بهبود یافتگان را داشته باشند. به صورت عمده در واحد بانوان خیاطی و در واحد مردان، امکان کار در شرکت‌های صنعتی فراهم می‌شود.

کد خبر 82998

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد