جلسه آموزشی برنامه غربالگری شنوایی کودکان با حضور مجریان این طرح در شهرستان‌ها برگزار گردید

جلسه توجیهی برنامه غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال با حضور معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، کارشناس مسئول این طرح، کارشناسان شنوایی‌سنج، کارشناسان پیشگیری و مسئولان مراکز در شهرستان‌های مجری این طرح در محل اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، برگزار گردید.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در این خصوص، گفت: از میان ۳۳ شهرستان در استان خراسان رضوی، تنها ۱۲ شهرستان پایگاه فعال برای غربال شنوایی دارند. قرار است پایگاه‌های سیاری در مجاور شهرستان‌های مجری این طرح ایجاد شود تا از این طریق پوشش برنامه گسترش یابد. درحال‌حاضر، استان خراسان‌رضوی را به ۱۰ خوشه تقسیم کرده‌ایم که مجهز به دستگاه و نیروی شنوایی شناس هستند.

غلامحسین دلبری با اشاره به‌اینکه در سال گذشته پوشش طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳تا۵ سال ۱۱۵ درصد رشد داشته است، گفت: در سال  ۱۴۰۱ تعداد ۳۷هزار و۶۶۱ کودک مورد غربال شنوایی قرار گرفتند که این نسبت به سال قبل ۱۱۵ درصد رشد داشته است و توانسته‌ایم کودکان بیشتری را مورد غربال قرار دهیم. از این میان، ۲هزار و ۳۳۲ کودک دارای اختلال شنوایی شناسایی شده‌اند. علاوه بر غربال، بهزیستی در راستای درمان این کودکان، تشکیل پرونده برای آنها، ارائه وسایل کمک توانبخشی، در صورت داشتن شرایط با پرداخت مستمری، معرفی برای کاشت سمعک و... از این کودکان حمایت می‌کند.

جلسه آموزشی برنامه غربالگری شنوایی کودکان با حضور مجریان این طرح در شهرستان‌ها برگزار گردید

وی در خصوص اهداف برگزاری این جلسه، گفت: این جلسه با هدف بررسی چالش‌های طرح غربالگری شنوایی کودکان، بیان نکات آموزشی و همینطور بیان نقاط قوت و ضعف اجرای این برنامه در شهرستان‌های مجری برگزار گردیده است.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه طرح غربال شنوایی در استان خراسان رضوی از سال ۱۳۹۴ درحال اجرا است و ما جزء اولین استان‌هایی بودیم که این طرح به‌صورت پایلوت در آنجا آغاز گردیده است، گفت: خارج شدن مهدکودک‌ها از نظارت بهزیستی و شیوع کرونا سرعت اجرای این طرح را کٌند کرد. درحال‌حاضر از طریق رایزنی و انعقاد تفاهم‌نامه با آموزش‌و پرورش، امیدواریم در سال‌های آتی با مرتفع شدن مشکلات اجرای این طرح در مهدهای کودک؛ جامعه بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

جلسه آموزشی برنامه غربالگری شنوایی کودکان با حضور مجریان این طرح در شهرستان‌ها برگزار گردید

کد خبر 82414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد