بیش از ۴۲ هزار فرد دارای معلولیت در بهزیستی خراسان رضوی تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه هستند

اولین کارگاه آموزشی توانبخشی مبتنی بر جامعه باحضور تمامی کارشناسان فعال CBR ادارات بهزیستی استان خراسان رضوی در شهرستان زبرخان برگزار شد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در این خصوص گفت: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) در ۳۳ شهرستان و ۹۲ مرکز در دو بخش روستایی و حاشیه شهر اجرا می‌گردد. درحال‌حاضر ۴۲ هزار و ۳۰۹ فرد دارای معلولیت در استان خراسان رضوی تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه می‌باشند و از خدمات و برنامه‌های این طرح بهره‌مند می‌گردند که از این تعداد،  ۳۶ هزار و ۹۲۴ نفر در مناطق روستایی و ۵ هزار و ۳۸۵ نفر نیز در مناطق حاشیه شهرها ساکن می‌باشند.

حمیدرضا علیزاده رضایی افزود: به‌همین منظور کارگاه آموزشی با هدف آموزش کارشناسان جدید و بازآموزی اطلاعات کارشناسان قدیمی cbr در شهرستان زبرخان برگزار گردید و موضوعاتی چون ماتریس cbr، صندوق‌های خرد مالی، رتبه بندی و پایش برنامه‌ها و نحوه اجرای صحیح آن توسط متخصصان این حوزه آموزش داده شد.                  

وی درخصوص اهمیت برگزاری این کارگاه‌ها برای تمامی کارشناسان شاغل در ادارات بهزیستی خراسان رضوی، گفت: اجرای صحیح طرح cbr در همه ابعاد خود نقش بسزایی در توانمندسازی و ارتقاء سلامت اجتماعی، ایجاد احساس ارزشمندی  و خودباوری در میان افراد دارای معلولیت خواهد داشت و قطعا این مهم فقط از طریق کارشناسان و تسهیلگران آموزش‌دیده و توانمند محقق خواهد شد. هدف کلی اجرای این برنامه حصول اطمینان از دسترسی همه افراد دارای معلولیت به تمام بخش‌های توسعه، بهبود کیفیت زندگی و بهره‌مندی از حقوق انسانی است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، افزود: در برنامه CBR از طریق به‌کارگیری روش‌های تسهیلگری و اقداماتی از قبیل شناسایی افراد دارای معلولیت، تهیه اطلاعات از محله‌ها و روستاها، ارجاع به بخش‌های دولتی و غیر دولتی، آموزش، مداخله مستقیم و جلب همکاری جامعه با استفاده از روش‌های مطالبه‌گری و حمایت طلبی، ایجاد گروه‌های  خودیار و... فرصت دسترسی به خدمات مورد نیاز افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان را تسهیل می‌نماید.

علیزاده رضایی با اشاره به اینکه یکی دیگر از موارد آموزش داده شده در این کارگاه، ماتریس CBR  بوده است، گفت: هدف نهایی ماتریس cbr، توسعه فراگیر مبتنی برجامعه است به‌نحوی که تمام افراد جامعه در روند توسعه نقش داشته و مشارکت افراد دارای معلولیت در توسعه جامعه از حقوق آنان محسوب گردد. توانبخشی مبتنی بر جامعه راهبردی در جهت توسعه جامعه برای ارائه خدمات توانبخشی، کاهش فقر، برابرسازی فرصت‌ها و فراگیرسازی اجتماعی همه افراد دارای معلولیت است که از طریق پیگیری‌های سازمان‌ و سایر بخش‌های دولتی و غیردولتی، تسهیلگران، افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ماتریس cbr  یک چهارچوب پیشنهادی است که توسط سازمان بهداشت جهانی برای توسعه برنامه cbr  تهیه گردیده و شامل پنج مولفه کلیدی است که عبارت است از سلامت، آموزش، معاش، اجتماعی و توانمندسازی است که مبنایی برای حصول اطمینان از دسترسی  افراد دارای معلولیت به تمام بخش‌های توسعه و بهبود کیفیت زندگی و بهره‌مندی از حقوق بشر برای این افراد است. برنامه‌های cbr  نیاز به توسعه همکاری با سایر ارگان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی را دارد تا اطمینان حاصل شود که افراد دارای معلولیت و اعضای خانواده‌های آنان قادر به دسترسی به مزایای این بخش‌ها هستند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه افزایش مشارکت اجتماعی برای افراد دارای معلولیت از طریق گسترش و ارتقاء برنامه‌های توانبخشی مبتنی برجامعه محقق می‌شود، گفت: رفع موانع فیزیکی، نگرشی، ارتباطی و قانونی در جامعه برای افراد دارای معلولیت یکی از ابتدایی‌ترین فعالیت‌های cbr می‌باشد و افزایش همکاری بین بخشی در جهت فراگیر سازی افراد دارای معلولیت در برنامه توسعه کشور موجب تسهیل دسترسی آنها به خدمات مرتبط با مولفه‌های سلامت، آموزش و خدمات اجتماعی و افزایش آگاهی آنها به حقوق خود می‌شود.

کد خبر 81911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد