بیش از ۵۵ میلیون کودک از سال ۷۵ تاکنون غربالگری بینایی شده اند

ظهر امروز معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در نشست هم اندیشی با حضور مدیر کل و مسئولان بهزیستی خوزستان با مدیر کل آموزش و پرورش استثنایی استان ،از غربالگری بینایی بیش از ۵۵ میلیون کودک از سال ۷۵ تاکنون خبرداد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خوزستان،افروز صفاری فرد با بیان اینکه تنبلی چشم عارضه ای است که اگر در زمان طلایی شناسایی و درمان نشود، می تواند منجر به معلولیت بینایی کودک شود، گفت:به همین دلیل لازم است کودکان سه تا ۶ ساله، سه بار در طول سنوات عمر خود از نظر تنبلی چشم غربال شوند.

وی افزود: از ابتدای شروع این برنامه تا کنون در کشور بالغ بر ۵۵ میلیون کودک ۳تا ۶ سال  غربالگری بینایی شده اند  که نتیجه آن شناسایی افزون بر ۳۷۰ هزار مورد کودک مبتلا به تنبلی چشم  و عیوب انکساری بوده که با درمان بهنگام، از معلولیت بینایی آنها جلوگیری شده است.

صفاری فرد با اشاره به غربالگری شنوایی نوزادان گفت: یکی دیگر از برنامه های غربالگری سازمان بهزیستی، غربالگری شنوایی نوزادان است که نوزادان در بدو تولد مورد ارزیابی شنوایی قرار می گیرند تا در صورتی که دچار اختلال شنوایی باشند از مداخلات بهنگام بهره مند شوند.

وی ادامه داد:کودکانی که در مرحله نوزادی مورد غربالگری شنوایی قرار نگرفته باشند در سنین سه تا پنج سال مورد ارزیابی شنوایی قرار خواهند گرفت تا اگر به این دلیل که کودک در نوزادی غربال نشده یا طی سال های عمرش دچار بیماری هایی شده باشد که باعث اختلال در شنوایی او شده، سریعتر تشخیص داده شود تا فرصت طلایی برای درمان مشکلات شنوایی کودک نیز از دست نرود.

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور یادآور شد:در تمام مراحل  غربالگری بینایی و شنوایی ،سازمان بهزیستی از خانواده های نیازمند حمایت کرده و کمک هزینه های لازم  به این خانواده ها پرداخت می شود.

گفتنی است در این نشست  بر همکاری مشترک بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی  برای پوشش صد در صدی غربالگری بینایی و شنوایی کودکان  و حضور غربالگران بهزیستی در مهدهای کودک تاکید شد.

کد خبر 81850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد