در رسانه| معاون بهزیستی: گلستان ۴۰۰ کودک کار خیابانی شناسایی شده دارد

گنبدکاووس - ایرنا - معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی گلستان از شناسایی و ساماندهی ۴۰۰ کودک کار خیابانی توسط این نهاد حمایتی در استان خبر داد و گفت: از مجموع این افراد که کمتر از ۱۵ سال سن دارند، ۴۸ درصد دختر و ۵۲ درصد پسر هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مریم معصومی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) روز جهانی منع کار کودکان در گنبدکاووس افزود: کودکان و نوجوانان کار خیابانی شناسایی شده گلستان در ۲ مرکز حمایتی و توانمندسازی در شهرهای گرگان و گنبدکاووس به صورت شبانه روزی یا روزانه خدمات دریافت می‌کنند.

وی بابیان اینکه از مجموع کودکان کار خیابانی گلستان ۵۱ درصد ایرانی و بقیه از اتباع بیگانه به‌خصوص افغانستان هستند، اضافه کرد: نیمی از کودکان و نوجوانان کار خیابانی شناسایی و ساماندهی شده در استان در شهر گرگان و نیمی دیگر در شهر گنبدکاووس حمایت می‌شوند.

به گفته معصومی، از مجموع کودکان و نوجوانان کار خیابانی در گرگان ۷۱ درصد اتباع بیگانه و ۲۹ درصد اتباع ایرانی و در گنبدکاووس ۷۲ درصد ایرانی و ۲۸ درصد اتباع بیگانه هستند.

وی، عوامل اجتماعی و اقتصادی، مهاجرت، فقر، اعتیاد، طلاق، بدرفتاری با کودکان در خانواده را از مهمترین دلائل وجود کودکان و نوجوانان کار خیابانی در گلستان و دیگر نقاط کشور دانست و گفت: سازمان بهزیستی به عنوان یکی از متولیان اصلی در شناسایی و ساماندهی چنین افرادی درجامعه است.

معصومی افزود: برابر قوانین موجود از جمله آیین نامه ساماندهی کودکان کار خیابانی مصوب سال ۱۳۸۴ هیات وزیران و آیین نامه ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال ۱۳۹۹ هیات وزیران، علاوه بر بهزیستی ۲۳ نهاد و ارگان دیگر از جمله وزاتخانه‌های آموزش و پرورش، کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و واحدهای سازمانی آنها باید در این خصوص با بهزیستی همکاری و وظایف ابلاغی را انجام دهند.

وی، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور کودکان کار خیابانی و ارتقای سلامت جسمی و روانی آنها از طریق انجام معاینات پزشکی را از مهمترین اهداف در قوانین تصویبی ذکر کرد و گفت: برنامه حمایت مالی و توانمندسازی این افراد و خانواده آنها با برگزاری کلاس‌های آموزشی متنوع از جمله مهارت‌های زندگی و فنی و حرفه‌ای توسط بهزیستی انجام می‌شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی گلستان با تاکید برضرورت همراهی و همکاری بیشتر سایر نهادهای متولی قید شده در آیین نامه ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، اظهارداشت: مطابق برنامه ۶ توسعه کشور باید تا پایان این برنامه، ۲۵ درصد از شمار کودکان و نوجوانان کار خیابانی کشور و استان‌ها کاسته می‌شد اما به سبب برخی کم کاری‌ها و عدم همراهی‌ها این موضوع محقق نشد.

معصومی افزود: بهزیستی گلستان به تنهایی و بعضا با همراهی برخی دستگاه‌های متولی موفق شده تا ۱۳۶ نفر از کودکان و نوجوانان کار خیابانی استان را توانمندسازی کند ضمن اینکه با توانمندسازی، آنها و خانواده‌شان از چرخه حمایت خارج نمی‌شوند.

به گفته وی شغل ۵۴ درصد کودکان و نوجوانان کار خیابانی شناسایی شده در گلستان که ۴۲ درصد آنها تحصیلات ابتدایی و ۳۳ درصد تحصیلات راهنمایی دارند، دستفروشی، ۲۲ درصد کار در مزارع، چهار درصد تکدی گری، پنج درصد پادویی و دیگر مشاغل مانند جمع آوری ضایعات است.

وی اضافه کرد: شغل والدین این کودکان هم دستفروشی با ۴۰ درصد، کارگری با ۳۸ درصد و بیکار و از کار افتاده هر کدام با ۶ درصد دارای بیشترین و کمترین فراوانی است.

مدیر مرکز حمایتی روزانه کودکان و خانواده «جوانه‌های زندگی» گنبدکاووس هم در این نشست گفت: این مرکز که فعالیت خود را از تابستان پارسال آغاز کرد، ۱۹۶ کودک و نوجوان کار خیابانی را شناسایی شده را تحت حمایت دارد که ۱۴۲ نفر آنها ایرانی و ۵۴ نفر از اتباع بیگانه هستند.

مهرگان مرندی بابیان اینکه شمار کودکان کار خیابانی از اتباع بیگانه در گنبدکاووس بالا است، افزود: این کودکان به سبب نداشتن کارت‌ هویتی و مجوز اقامت برابر مقررات و قوانین از دریافت خدمات حمایتی محروم هستند.

وی با استمداد از جامعه خیرین برای حمایت از کودکان و نوجوانان کار خیابانی و خانواده آنها، اضافه کرد: از دستگاه‌های متولی عضو آیین نامه ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در گنبدکاووس نیز خواست برابر با شرح وظایف محوله با این مرکز در پیشبرد اهداف همکاری بیشتری داشته باشند.

مرندی ادامه داد: این مرکز طی یکسال فعالیت مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از منابع اعتباری را جهت کمک به کودکان کار خیابانی و خانواده توزیع کرده است.

کد خبر 81579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد