آغاز بکار طرح یک وعده غذای گرم در مهدهای کودک آذربایجان غربی/ تغذیه اهرمی موثر در بالندگی کودکان

بذر توسعه­ هر جامعه‌ای در دوران کودکی کاشته می شود و توسعه پایدار تحقق نمی­یابد مگر اینکه برنامه­ریزان و سیاست گذاران جوامع به موضوعات کودکی توجه و دقت بیشتری کنند. اجرای برنامه های حوزه­ی کودک باید به همه جوانب بلوغ و رشد کودکان کمک کند و این باور در عرصه های مدیریتی فراگیر باشد که سرمایه گذاری برای رشد و بالندگی کودکان هزینه نیست بلکه به توسعه جامعه در بلندمدت می انجامد.

در همین زمینه، تغذیه سالم عامل بسیار مهمی در رشد جسمی کودکان به شمار می رود. کودکان در طول زندگی شان در محیط های خانواده و جامعه پرورش می یابند . مهدکودک ها از جمله محیط هایی است که سبک زندگی نوین موجب شده کودکان ساعت­هایی از روز را در این فضاها بگذارانند. فارغ از تنوع برنامه های آموزشی، تربیتی و سرگرمی که کودکان در محیط مهدکودک تجربه می کنند. تعذیه و داشتن یک رژیم متعادل با انواع و اقسام غذاها مسئله مهمی برای کودکان محسوب می شود چرا که تغذیه بر سلامت جسمانی آن­ها اثر مستقیم دارد.

دکتر زهرا عبدالهی، کارشناس تغذیه معتقد است: رشد و تکامل یکی از ویژگی های دوران کودکی و به خصوص سال های اول عمر است. به طوری که در طول دو سال اول زندگی بیشترین رشد سلول های مغزی رخ می دهد و ارتباطات عصبی شکل می گیرد که اثرات مطلوبی بر توانایی های یادگیری در سال های آتی خواهد داشت. بنابراین تغذیه مناسب کودکان دراین دوران نقش مهمی در رشد و تکامل مطلوب آنان به عهده دارد. یکی دیگر از ویژگی های دوران کودکی، شکل گیری عادات غذایی در این دوران است که می تواند نقش موثری در پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر مرتبط با تغذیه مانند چاقی، دیابت، فشارخون بالا، بیماری های قلبیعروقی و سرطان در دوران بزرگسالی داشته باشد.

وی، شرط لازم برای دستیابی به توانمندی های ذهنی و جسمی کودکان را مراقبت تغذیه ای از آنان دانست و افزود: مراقبت تغذیه ای در کودکان به ارتقای شاخص های رشد و تکامل، دریافت غذای سالم و مغذی و ایجاد باورها وعادات صحیح غذایی در کودکی و بزرگسالی منجر می شود. ارتقاء آگاهی، بینش و عملکرد تغذیه ای مراقبین کودک در خانواده و مراقبین او در جامعه از جمله مربیان مهد کودک از عوامل اصلی تأمین کننده مراقبت تغذیه ای است. با مدیریت صحیح تغذیه در مهدهای کودک می توان ضمن تامین بخشی از نیازهای تغذیه کودکان برای رشد و تکامل مطلوب، برای ایجاد عادات صحیح تغذیه ای آنان اقدام نمود. امید است با مطالعه و اجرای مطالب کاربردی این مجموعه و همکاری مدیران و مربیان مهدهای کودک الگوی تغذیه مناسب برای کودکان در مهدها فراهم گردیده و با آموزش و انتقال مطالب تغذیه ای کودکان از طریق مهدهای کودک ، دانش تغذیه ای مربیان مهدهای کودک و مادران ارتقاء یافته و در نهایت وضع تغذیه کودکان زیر پنج سال بهبود یابد.

افتتاح طرح یک وعده غذای گرم در مهدکودک های روستایی و محروم آذربایجان غربی، خبر خوبی است که می­تواند در توانمندسازی و رشد مطلوب کودکان نقش آفرین باشند. مدیرکل بهزیستی استان در خصوص آغاز به کار این طرح که بصورت نمادین در روستا مهد قزل عاشیق ارومیه همزمان با روز جهانی کودک برگزار شد، گفت: از ابتدای آبان ماه این طرح در ۳۷۰ مهد روستایی و حاشیه شهری آغاز می شود. در این طرح که به مدت ۹۰ روز در تمامی شهرستان های استان اجرا می شود که هشت هزار و ۷۴۸ کودک را تحت پوشش قرار می دهد.

دکتر سعید فریور با بیان اینکه در اجرای این طرح معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز مشارکت دارد افزود: کودکان ۳ تا ۶ساله تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه اصولی بر لزوم فرهنگ سازی برای ترویج الگوی تغذیه سالم در جامعه به ویژه در بین کودکان تاکید کرد و ادامه داد: پیشگیری از سوء تعذیه و کمک به رشد کودکان روستایی از اهداف اصلی این طرح است.

این مقام مسئول با بیان اینکه نظارت بر این طرح به عهده کارشناسان ناظر بر مهدهای بهزیستی در شهرستان­ها، کارشناسان بهداشت روستا، کمیته فقر غذایی روستایی و با حضور نماینده خانه بهداشت روستا، نماینده شورا یا دهیاری، نماینده والدین و معتمد محلی و مدیر مهد کودک می باشد، گفت: کمک به کاهش سوء تغذیه بین کودکان 3تا6 سال در مناطق محروم، کمک به جذب بیشتر کودکان در مهدهای روستایی و افزایش ضریب نفوذ خدمات بهزیستی در مناطق محروم و کمک به رشد اجتماعی کودکان و جامعه پذیری موثر در تربیت بهتر کودکان و آداب غذا خوردن و رفتار اجتماعی و سازگارانه کودکان در مهدهای مناطق حاشیه ای و روستا مهدها از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

امسال طرح تامین یک وعده غذای گرم برای کودکان و تربیت نسلی که همه ابعاد وجودی یک فرد را داشته باشد، در دستور کار سازمان بهزیستی کشور قرار گرفته است. پیش بینی شده اگر این طرح سه سال پی در پی  در مهد کودک ها اجرا شود تا ۵۰ درصد میزان سوء تغذیه کودکان کاهش می یابد.

بنابراین با توجه به طول زمانی که کودکان در مهدکودک ها سپری می کنند؛ کیفیت تغذیه و رژیم کودکان در این محیط ها بسیار مهم است و در صورت بی توجهی به این مهم تاثیرات سوء آن نه تنها در دوران کودکی بلکه در سایر دوره های زندگی فرد آشکار و صدمات جبران ناپذیر فردی ، اجتماعی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. خوشبختانه اهمیت این موضوع در اجرای سیاست های راهبردی سازمان بهزیستی کشور نمود پیدا کرده و ارتقای کیفیت وضعیت تغذیه کودکان به دغدغه اصلی مدیران این حوزه تبدیل شده است. در نتیجه توزیع تغذیه سالم در محیط مهدکودک های علاوه بر مسائل آموزشی و تربیتی، بازی‌های خلاقانه که برای کودکان ارائه می شود، می تواند بر کیفیت خدمات این مراکز بیفزاید که مطمئنا این امر در توسعه و شکوفایی آینده کشورمان بسیار تاثیرگذار است.

کد خبر 7861

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد