در رسانه | بیش‌از ۲۰۰ کودک اوتیسمی تحت پوشش بهزیستی قزوین

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: تعداد ۲۵۵کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تحت پوشش بهزیستی استان قزوین هستند و یک مرکز غیردولتی روزانه آموزشی و توانبخشی زیر ۱۴ سال برای خدمات به این بیماران فعالیت دارد

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ دوم آوریل مصادف با ۱۳ فروردین ماه روز جهانی اوتیسم نام گذاری شده است؛ بیماری که نوعی اختلال تکاملی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی شخص می‌شود و این اختلال در اوایل کودکی آغاز و در کل زندگی فرد به طول می‌انجامد.

اگر چه آمار دقیقی از میزان شیوع بیماری اوتیسم در ایران وجود ندارد، اما انجمن اوتیسم ایران اعلام کرده است که به ازای هر ۱۵۰ تولد در کشور یک کودک مبتلا به اوتیسم تشخیص داده می‌شود.

علی دهباشی‌پور، مدیرکل بهزیستی استان قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سلامت صبح قزوین در خصوص بیماری اوتیسم اظهار کرد: افراد دارای اختلال طیف اوتیسم در زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارها، علایق یا فعالیت‌های تکراری و محدود نشانه‌هایی را دارا هستند.

وی افزود: افراد مبتلا به اختلال مذکور کمبودهایی در زمینه ارتباطات، اجتماعی شدن، علاقه محدود و رفتارهای تکراری دارا هستند، این افراد مشکلاتی در عملکرد مغز و دستگاه عصبی دارند که همزمان با رشد فرد، بر هیجان، توانایی یادگیری و حافظه آنها  تاثیر منفی می‌گذارد.

علائم اوتیسم از ۱۸ ماهگی ظاهر می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: اغلب علائم در آغاز ۱۸ ماهگی و یا دو سالگی (پیش‌از سه سالگی ) بروز می‌کند و علاوه‌بر اثرگذاری بر اغلب جنبه‌های رشدی و اجتماعی، عملکردهای آموزشی شناختی فرد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه میزان شیوع این اختلال در دختران و پسران متفاوت است، تاکید کرد: اختلال طیف اوتیسم اختلالی برای تمام عمر است که با روش‌های درمانی متعدد می‌توان علائم آن را کنترل کرد، بنابراین کودکان مبتلا که به هنگام از خدمات توانبخشی بهره‌مند شوند توانایی ارتباطی، اجتماعی و یادگیری بسیار بهتری از خود نشان داده و می‌توانند در جامعه حضور بیشتری داشته باشند.

دهباشی‌پور بیان کرد: اختلال طیف اوتیسم، علائمی همچون، عدم تماس چشمی، مهارت‌های گفتاری و ارتباطی تاخیری، وابستگی شدید به عادت‌های زندگی، واکنش غیرمنتظره به صداها، بوها، مناظر و لمس، عدم درک احساسات و حالات عاطفی دیگران و تمرکز وسواسی بر روی اشیا دارد.

وی ادامه داد: همچنین رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری، عدم اشاره به اشیاء دور تا ۱۴ ماهگی و عدم واکنش به نام تا ۱۲ ماهگی از دیگر علائم این بیماری بوده که در افراد مختلف متفاوت است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه اختلال اوتیسم از طریق درمان دارویی، درمان رفتاری، ارایه خدمات گفتار درمانی – کاردرمانی – فیزیوتراپی و آموزش مهارت‌ها قابل کنترل است، اظهار کرد: هیچ آزمایش بالینی و پزشکی برای تشخیص اوتیسم وجود ندارد اما برای مشخص کردن مواردی مانند سنجش شنوایی‌، مشکلات گفتاری، مسمومیت با سرب و یا مشکلات رشدی که ارتباط چندانی با خود اوتیسم ندارند، ارزیابی‌هایی وجود دارد.

وی ادامه داد: والدین باید به لیستی از سوالات مختلف پاسخ دهند تا با استفاده از آن بتوان رفتار، ارتباط و سطح مهارت‌های کودک را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد، دریافت خدمات مورد نیاز پیش‌از سه سالگی که ایده‌آل‌ترین زمان برای انجام مداخله است می‌تواند اثر بسیار زیادی بر کنترل علایم اوتیسم داشته باشد.

دهباشی‌پور با اشاره به نامشخص بودن علت دقیق ابتلا به اختلال طیف اوتیسم، بیان کرد: احتمال نقش ژن‌ها در بروز این بیماری بسیار بالا بوده، چرا که اوتیسم در افراد دارای اختلالات ژنتیکی مانند «توبروس اسکلروزیس» شایع‌تر است و تحقیقاتی در زمینه بررسی اثر مواد شیمیایی و عوامل محیطی و عفونت‌ها در ابتلا در حال انجام است.
 
۲۵۵کودک مبتلا به اتیسم تحت پوشش بهزیستی استان قزوین هستند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان خدمات ارائه شده توسط سازمان بهزیستی استان قزوین در سال۱۴۰۱ برای بیماران مبتلا به اوتیسم گفت: سال گذشته بیش‌از ۱۵۰میلیون و ۵۰۰هزار ریال حق پرستاری خانواده محور، یک میلیارد ریال مستمری و ۲۴۴میلیون و ۱۸۰هزار ریال کمک موردی به شهروندان و خانواده‌های دارای بیمار اوتیسم در استان پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین مبلغ ۱۷۳میلیون و ۶۵۰هزار ریال به عنوان هزینه درمان، ۱۰۲میلیون و ۲۱هزار ریال هزینه ایاب و ذهاب، مبلغ ۳۹۰میلیون ریال هزینه خرید خدمت و ۱۷۰ میلیون جهت مناسب‌سازی در سال ۱۴۰۱ برای کمک به این عزیزان پرداخت شده است.

دهباشی‌پور بیان کرد: تعداد ۲۵۵کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تحت پوشش بهزیستی استان هستند و یک مرکز غیردولتی روزانه آموزشی و توانبخشی زیر ۱۴ سال در سطح استان به عنوان مرکز خدمت‌دهنده به افراد دارای این اختلال وجود دارد.

وی ادامه داد: در این مرکز پس‌از طی مراحل پذیرش، ارزیابی جامع بالینی فرد دارای اختلال توسط تیم توانبخشی دوره دیده‌، تدوین و اجرای برنامه آموزشی و توانبخشی فرد دارای اختلال به صورت انفرادی یا گروهی، ثبت هفتگی اقدامات در راستای برنامه آموزشی و توانبخشی تدوین شده تیم توانبخشی و ارزیابی فرد توسط تیم توانبخشی هر ۶ ماه یک بار انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: در جریان ارزیابی ۶ ماهه، علاوه‌بر ارزیابی فرد دارای اختلال طیف اوتیسم، نظر خانواده در خصوص پیشرفت درمان با استفاده از پرسشنامه مخصوص ارزیابی شود و کلیه مراحل ارزیابی (اولیه و ۶ ماهه) به صورت ویدیو روی لوح فشرده ثبت و در پرونده فرد دارای اختلال طیف اوتیسم بایگانی شود.

وی یادآور شد: برگزاری جلسات کنفرانسی هر سه ماه یکبار با حضور مربیان و کلیه افراد تیم توانبخشی و در صورت لزوم با حضور خانواده فرد دارای اختلال، بررسی نتایج ارزیابی‌های دوره‌ای به منظور مشخص شدن وضعیت پیشرفت یا پسرفت فرد در روند توانبخشی و تعریف مجددبرنامه فوق در صورت پسرفت فرد و ثبت کلیه اقدامات، نتایج حاصله و اقدامات پیگیری در پرونده تخصصی یکپارچه و واحد مربوط به یک توانخواه در این مراکز انجام می‌شود.

دهباشی‌پور ادامه داد: به کودکانی که آمادگی کافی برای ورود به مدرسه عادی را بیابند، حداقل از ۶ ماه قبل آموزش کتب درسی جزو برنامه درمان و توانبخشی قرار می‌گیر تا زمینه لازم برای حضور کودک در مدرسه فراهم شود و در صورت عدم توانایی ورود به مدارس عادی به مدارس استثنائی معرفی می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، به صورت روزانه خدمات توانبخشی در ابعاد پزشکی، آموزشی، روانی، اجتماعی و خدمات فرهنگی-هنری و ورزشی داده شده و به خانواده آن‌ها هم خدمات آموزشی، ارائه می‌شود.

وی مهمترین چالش و دغدغه والدین بیماران اوتیسمی را شیوه‌های فرزندپروری، آموزش و یادگیری، تعامل خانواده با اجتماع دانست و ابراز کرد: کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم در برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی، تعامل اجتماعی و انجام بازی‌ها مشکل دارند و این اختلال باعث می‌شود ارتباط با دیگران و دنیای اطراف برای این کودکان دشوار شود.

دهباشی‌پور در پایان گفت: این اختلال ارتباطی سبب رفتارهای پرخاشگرانه و گاها خودآزاری در این کودکان شده و این ویژگی‌ها سبب می‌شود تا تربیت و مراقبت از این کودکان برای والدین بسیار چالش‌برانگیز باشد و خانواده‌ها را آشفته، خسته، مضطرب‎، دارای هیجانات وعواطف منفی می‌کند که نیاز است نسبت به آگاهی و همدلی با آنان و در زمینه حمایت اقدامات بیشتر و کاربردی‌تری صورت بگیرد.

کد خبر 76631

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد