در رسانه | هر چه در زمینه مراکز مشاوره ژنتیک و تشخیص غربالگری هزینه شود باز هم کم است

ایسنا/خراسان رضوی معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: هر چه در زمینه ژنتیک برای مراکز مشاوره و تشخیص غربالگری هزینه شود باز هم کم است.

غلامحسین دلبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به طور متوسط برای صددرصد نوزادانی که چه در بیمارستان‌ها و چه در زایشگاه‌ها متولد می‌شوند، غربالگری شنوایی انجام می‌شود و خراسان رضوی در این حوزه رتبه یک کشوری را دارا است. همچنین علاوه بر نوزادان برای کودکان ۳ تا ۵ ساله غربالگری شنوایی انجام می‌شود.

وی افزود: غربالگری تنبلی چشم نیز به صورت مرتب برای کودکان ۳ تا ۶ ساله انجام می‌شود که از بیماری‌هایی که می‌تواند برای کودک مشکل ایجاد کند به نوعی پیشگیری می‌کند.

دلبری با اشاره به اهمیت آزمایشات ژنتیک در راستای پیشگیری از معلولیت و اثرات منفی برای خانواده و جامعه از بُعد روانی و مالی، بیان کرد: هر چه در زمینه ژنتیک برای مراکز مشاوره و تشخیص غربالگری هزینه شود باز هم کم است. وجود مراکز مشاوره ژنتیک نشان‌دهنده این است که ما برای پیشگیری از معلولیت در خانواده به این مراکز نیاز داریم. خانواده‌هایی که در فامیل آنها افراد معلول وجود دارد بیشتر قبل و بعد از ازدواج مراجعه می‌کنند و خانواده‌هایی که دارای فرزند معلول هستند نیز برای فرزندان بعدی به مراکز مراجعه می‌کنند تا بتوانند از معلولیت‌های مجدد جلوگیری کنند.

وی در ادامه توضیح داد: مشاوره در مراکز ژنتیک کمک می‌کند به اینکه اگر فرد نیاز به خدمات آزمایشگاهی دارد بلافاصله انجام شود و همچنین اگر چنانچه نیاز باشد که حتی تا مرحله سقط جنین موفق یعنی اینکه صددرصد پزشک با توجه به آزمایشات انجام شده به این نتیجه برسد که کودک دچار معلولیت می‌شود و با نظریه پزشکی قانونی سقط جنین در راستای پیشگیری از معلولیت انجام می‌شود.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی مطرح کرد: وجود معلولیت در افراد، هم از بُعد خانواده و هم بُعد روانی، اجتماعی و مالی که برای خانواده دارد، هزینه‌های هنگفتی را به دولت و سازمان بهزیستی متحمل می‌کند.

وی با بیان اینکه بهزیستی در بخش آزمایشات ژنتیک، افرادی را که تحت پوشش سازمان هستند به صورت رایگان پوشش می‌دهد، خاطرنشان کرد: همچنین کسانی هم که مشکل مالی داشته باشند در کمیته‌های تخصصی که برگزار می‌شود، از ۵۰ تا ۸۰ درصد کلیه آزمایشات را می‌توانند به صورت رایگان انجام دهند.

دلبری تاکید کرد: یکی دیگر از خدمات بهزیستی در بحث پیشگیری، در ارتباط با سالمندان و پیشگیری از مشکلات جسمی سالمندان است. این اقدام در جهت داشتن سالمندان سالم انجام می‌شود. متاسفانه در حال حاضر ارجاع افراد مُسن به خانه‌های سالمندان افزایش یافته که یک عامل آن داشتن مشکلات جسمی و فیزیکی سالمند است. اگر در این حوزه هزینه شود ما در جامعه سالمند سالم خواهیم داشت.

کد خبر 73789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد