بهزیستی بیش از ۸ هزار نوزاد و کودک زنجانی را غربالگری شنوایی کرد 

مدیر کل بهزیستی استان زنجان از غربال شنوایی  بیش از ۸ هزار نوزاد و کودک ۳ تا ۵ سال خبر داد و گفت: آزمونهای غربالگری برای نوزادان بصورت انجام تست OAE برای کلیه نوزادان متولد شده وانجام تست  AABR برای کودکان ارجاعی و  دارای عوامل خطر است که با دستگاههای کوچک و بدون درد و خطر، در شرایطی که نوزاد به آرامی استراحت می کند انجام می شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سلمان حسینی اظهار کرد: در استان زنجان تعداد ۸ پایگاه غربالگری شنوایی نوزادان ویک پایگاه تشخیصی (کلینیک مطهری) فعالیت دارد که در ۹ ماهه سال جاری ۷ هزار و ۴۷۴ نوزاد و بیش از ۱ هزار کودک ۳ تا ۵ ساله از نظر سلامت شنوایی غربال شده اند.

وی با اشاره به اینکه  ۳ پایگاه در شهرستان زنجان، ۱پایگاه در شهرستان ابهر، ۱پایگاه در شهرستان خرمدره، ۱پایگاه در شهرستان خدابنده، ۱پایگاه در شهرستان ماهنشان و ۱پایگاه در شهرستان طارم فعالیت دارد، افزود: آزمون غربالگری، آزمونی ساده است که فقط چند دقیقه طول می کشد و هدف آن شناسایی نوزادانی است که نیاز به ارزیابی بیشتر دارند.

حسینی بیان کرد: دو پایگاه در شهرستان های زنجان و ابهر نیز غربال کودکان ۳ تا ۵ سال رابا دستگاههای ادیومتری  و تیمپانومتری انجام می دهند وپایگاه های غربالگری شنوایی موظف هستند علاوه بر غربال نوزادان، نسبت به پیگیری کودکان ونوزادان ارجاعی اقدام نمایند.

مدیرکل بهزیستی تاکید کرد:  غربالگری نوزادان بسیار مهم است و اگر بررسی شنوایی نوزاد دیر انجام شود موجب تاخیر در رشد و زبان می شود و این امر بر روی توانایی کودک برای یادگیری، تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر می گذارد.

وی با بیان اینکه جهت بررسی شنوایی نوزادان از روشی به نام غربالگری شنوایی استفاده می شود، خاطرنشان کرد: گریه وصدا سازی نوزادان کم شنوا مانند نوزادان سالم است وماه ها وسال های نخست زندگی برای رشد مهارتهای گفتاری و زبانی اهمیت بسیاری دارد. وکم شنوایی ممکن است زبان آموزی را نیز تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین کشف زود هنگام کم شنوایی پیش از ۳ ماهگی و ارائه خدمات لازم قبل از شش ماهگی به نوزاد و خانواده او ضروری است.

مدیرکل بهزیستی یادآور شد: در سال گذشته با اجرای برنامه غربالگری شنوایی، ۱۱ هزار و ۵۳۵  نوزاد متولد شده  غربال شده اند و از ناشنوایی ۴۳ نوزاد پیشگیری شده است.

کد خبر 71189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد