در رسانه| از سوی نشر زانا منتشر شد؛ «بهار سرنوشت»؛ نخستین کتاب معلول ایلامی

«بهار سرنوشت»، مجموعه اشعار و دلنوشته‌های ایمان احمدی، معلول جسمی حرکتی اهل ایوان ایلام را انتشارات زانا منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ‌(ایبنا) در ایلام، «بهار سرنوشت» مجموعه اشعار و دلنوشته‌های ایمان احمدی، معلول جسمی حرکتی، به همت انتشارات زانا منتشر شد. احمدی، متولد ۱۳مهر ۱۳۷۵در شهرستان ایوان ایلام و کارشناس حقوق است. او دچار معلولیت جسمی حرکتی مادرزادی است و علاقه زیادی به نوشتن و فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ادبی دارد.

به تازگی مجموعه دلنوشته‌ها، داستان‌ها و اشعارش با عنوان «بهار سرنوشت» در انتشارات زانا به مدیریت ظاهر سارایی، در ۴۳ صفحه و با طرح جلدی از طنین نادری و به قیمت ۵۰ هزار تومان در ۵۰۰ جلد منتشر شده تا نشان دهد، معلولیت نتوانسته برایش محدودیت به وجود بیاورد. احمدی در این کتاب توانسته بخشی از علایق و احساساتش را در قالب شعر و دل نوشته و نثر ادبی به مخاطب انتقال دهد.

ادبیات در عالم واقع و با رعایت تکنیک‌ها و محتوا، بیشتر برای مخاطبان عادی و معمولی نوشته، آفرینش و منتشر می‌شود و متاسفانه تاکنون توجه زیادی به نوع نیاز کودکان و نوجوانان و بزرگسالان بانیازهای ویژه (معلول) در تولید آثار ادبی نشده است. افراد دارای نیازهای ویژه، از ادبیاتی مختص به خود در گستردگی و دامنه مناسب، بی‌بهره‌اند و گاه افرادی بسیار محدود از این جامعه دست به قلم می‌شوند و آثارشان را منتشر می‌کنند که در جای خود بسیار قابل تقدیر است.

از طرفی در ایران تعداد اندکی کتاب درباره کودکان و نوجوانان و بزرگسالان معلول نوشته شده که برخی از آن‌ها فاقد ارزش‌ها و عناصر ادبی، محتوایی و حتی ظاهری است. این امر از سویی ناشی از نبود آگاهی و شناخت نویسندگان از زندگی افراد معلول و توان‌خواه است و از سوی دیگر نویسندگان، کمتر امکان ارتباط و تماس با مخاطبان معلول دارند، زیرا بسیاری از این افراد یا در مراکز و مدارس خاص نگهداری می‌شوند یا در چارچوب خانه و اتاق محصورند.

با وجود تلاش‌های آموزش و پرورش استثنایی، بهزیستی و سازمان‌های دولتی دیگر و نهادهای مردم نهاد و... متاسفانه جامعه نسبت به اینگونه افراد توجه زیادی ندارد و بیشتر نگاه ترحم‌آمیز دارند. این نوع نگاه، آسیب‌زاست و منزوی شدن و به دیگران متکی بودن را برای‌شان به دنبال دارد. علاوه بر این‌، نگرش ناصحیح، موانع ارتباطی، موانع قانونی و مشکلات حضور در جامعه عادی، عمیقا برکیفیت و نوع زندگی و وضعیت اجتماعی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

می‌بایست تلاش کرد تا نوع نگرش و زاویه دید به این عزیزان در جامعه اصلاح شود و همه آنان را به‌عنوان شخصیت‌هایی مستقل و مؤثر ببینند که ویژگی‌های خاص خود را دارند و از سویی لازم است به کمک سازمان‌های متولی دولتی و مردم نهاد و خانواده‌ها و همت و تلاش و پشتکارشان، ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و توانمندی‌هایشان در حوزه‌های مختلف نشان داده شود.

ایمان احمدی، ساکن شهرستان ایوان در استان ایلام است. این شهرستان کلهرزبان و کلهرنشین، ظرفیت‌های غنی فرهنگی، ادبی و هنری دارد و شاعران و هنرمندان زیادی از این آب و خاک بالیده‌اند، در ضمن زادگاه دو شاعر بلندآوازه و محبوب (شاکه) و (خان منصور ایوانی) «۱۱۰۵ ه.ق» از شاعران سده‌های پیشین که اشعارشان همواره ورد زبان مردم کلهر و کردزبان، بوده است و احمدی در هوای این شهرستان فرهنگی و ادیب‌پرور نفس کشیده و می‌توان امیدوار بود که این جوان با اراده و پرهمت و با تکیه بر دانش مطالعاتی، تلاش‌هایش را در عرصه شعر و نثر بیشتر متمرکز کند و جدی‌تر این مقوله را ادامه دهد.

امید که سازمان‌های متولی هم چون اداره کل بهزیستی استان ایلام و سایر نهادهای فرهنگی (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری و...) بتوانند از این استعداد فرهنگی و ادبی حمایت کند تا بتواند با انگیزه‌هایی قوی‌تر گام‌هایش را در این مسیر استوارتر بردارد.

کد خبر 67240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد