در رسانه | معلولیت‌های ناشی از عوامل محیطی و مادرزادی در اردبیل کاهش یافت

اردبیل - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: انجام تست‌ها و غربالگری‌های شنوایی، بینایی، ژنتیک و افزایش سطح آگاهی‌های عمومی در این استان از شدت معلولیت‌های ناشی از عوامل محیطی و مادرزادی کاسته است.

حامد رضایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به سیاست‌ها و تدابیر صورت گرفته از سوی سازمان بهزیستی کشور در خصوص پیشگیری از معلولیت‌ها خوشبختانه اقدامات بسیار متعدد و متنوعی برای آحاد جامعه ارائه می‌شود و با توجه به آگاه‌سازی های صورت گرفته امروز به سمت جامعه‌ای سالم و عاری از معلولیت پیش می‌رویم.

وی در زمینه اقدامات انجام شده در زمینه خدمات توانبخشی به افراد دارای معلولیت بالاخص در دولت سیزدهم افزود: توسعه خدمات توانبخشی، ارائه خدمات توانپزشکی و آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش زبان اشاره به خانواده‌های فرد معلول و اشتغالزایی معلولان،   اصلی‌ترین راهبرد و فعالیت سازمان است که با جدیت در این استان نیز پیگیری می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل همچنین گفت: امسال در مجموع هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان تحت پوشش بهزیستی در این استان پرداخت می‌شود و بهزیستی استان متعهد شده در سال جاری زمینه اشتغال هزار و ۳۷۹ نفر تحت پوشش را فراهم کند.

رضایی با بیان اینکه کارفرمایان می‌توانند از مشوق‌های بکارگیری معلولان استفاده کنند، ادامه داد: هر کارفرمایی فردی از جامعه هدف بهزیستی را بکار گیرد، بهزیستی حق بیمه آن فرد را به مدت ۳۰ سال پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: همچنین بر اساس قانون هر کارفرمایی فرد معلولی را بکار بگیرد، به ازای اشتغال هر نفر ۲۵ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به کارفرما پرداخت می‌شود.

وی گفت: علاوه بر این تلاش اداره کل بهزیستی این است که سهم سه درصدی معلولان از اشتغال در دستگاه‌های اجرایی استان محقق شود چرا که اشتغال از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل خودکفایی و استقلال فردی این قشر است.

به گزارش ایرنا، در مجموع ۶۷ هزار و ۷۲۴ نفر مددجو در استان اردبیل زیرپوشش بهزیستی قرار دارند و در حال حاضر از ۳۶ هزار و ۸۴۸ پرونده موجود در بهزیستی این استان حدود ۱۳ هزار و ۱۹۹ پرونده در حوزه اجتماعی و ۲۳ هزار و ۶۴۹ پرونده مربوط به حوزه توانبخشی است.

تخمین زده می‌شود حدود سه درصد از جمعیت استان اردبیل را معلولان تشکیل دهند،  به احتمال زیاد معلولانی هم در نقاط مختلف استان وجود دارند که بنا به عللی تاکنون به بهزیستی مراجعه نکرده‌اند.

معلولان ذهنی، معلولان جسمی حرکتی  و روانی به ترتیب بیشترین معلولان در استان اردبیل را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 66491

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد