برگزاری ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان سمنان

باید همت کنیم که مناسب سازی به نحو احسن انجام گردد تا زمینه را برای حضور افراد دارای معلولیت، سالمندان وجانبازان در جامعه فراهم نماییم تا این عزیزان بتوانند از حقوق برابری با دیگر شهروندان برخوردار باشند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان اولین جلسه شورای مناسب سازی استان در سال ۱۴۰۱ با حضور معاون عمرانی استانداری، سرپرست اداره کل بهزیستی، معاون و کارشناس حوزه توانبخشی بهزیستی استان و کلیه اعضاء در محل سالن اجتماعات معاونت عمرانی استانداری استان برگزار گردید .

در ابتدای جلسه دکتر محمود منطقی سرپرست اداره کل بهزیستی استان ضمن تقدیر از همراهی و همکاری هایی دستگاه های اجرایی مرتبط در امر ساماندهی مناسب سازی اماکن و معابر در سطح استان گفت  : هنوز عدم توجه به حقوق معلولین جامعه  متاسفانه احساس می شود و به همین دلیل بایستی  در کنار توجه به برنامه ریزی و اقدامات معمول در برگزاری جلسات مربوطه، پیگیری مصوبات جلسات منجرب به رصد میزان رفع این محدودیت ها شود.

وی ادامه داد هنوز بسیاری از ادارات سازمانها معابر خیابانها و اماکن عمومی نیاز به مناسب سازی دارند، و تا رسیدن به ایده آل ها فاصله زیادی داریم و این همت همه مسولین را می طلبد.

منطقی  نیز در خصوص ضرورت و اهمیت مناسب سازی خاطر نشان کرد : تمام موارد مناسب سازی باید به نحو شایسته در سطح جامعه از سوی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی اطلاع رسانی گردد. ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی و سایر دستگاههای اجرایی استان در جهت رفع موانع مناسب سازی تاکید داشته تا با رعایت تمامی اصول و ضوابط مناسب سازی از سوی افراد و نهادها در استان، شاهد ارتقاء سطح کیفی خدمات در استان به جامعه هدف باشیم.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان گفت: باید مناسب سازی و شرایط لازم برای بهره گیری و استفاده معلولان از امکانات اداری در تمامی ادارات و ارگانهای دولتی فراهم شود و  باید به تناسب آن بیشترین خدمات رسانی به آنها در استان و شهرستانهای تابع ارائه گردد  و برابر قانون تمامی ادارات و نهادها باید مناسب سازی اداری به منظور استفاده آزادانه و بی خطر معلولان از امکانات اداری را انجام دهند.


محمود منطقی  تصریح کرد: عملکرد استان در خصوص مناسب سازی با توجه به تعداد زیاد معلولان با سطح مطلوب فاصله دارد که باید  در راستای حفظ کرامت معلولان و دسترسی آنان به تمامی خدمات و امکانات دولتی، اداری و عمومی هرآنچه در توان داریم در اولویت وظایف قرار دهیم.

منطقی  در ادامه گفت: مصوباتی با همکاری بهزیستی در قالب شورای فنی استان آماده خواهد شد و  پس از آن به دستگاههای مربوطه ابلاغ می شود و مناسب سازی اماکن و ساختمان ها با توجه به بودجه های مصوب سالانه  باید در دستور کار تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد و با اشاره به مناسب‌سازی فضاهای عمومی و امکانات موجود در سطح شهر یکی از مهم‌ترین خواسته های معلولان این است که مسئولان شهری این ضرورت را در نظر بگیرند تا آنها به تنهایی بتوانند از فضاهای شهری دیدن کنند و با کمترین مشکل رفت و آمدی مواجه شوند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان با اشاره به اینکه مناسب سازی تنها برای افراد دارای معلولیت نیست افزود : سالمندان، کودکان و  زنان باردار از جمله گروه هایی هستند که موقتا یا دائما نیاز به استفاده از امکانات مناسب سازی شده پیدا خواهند کرد و با تاکید بر اینکه مناسب سازی تنها برعهده دستگاه های اجرایی و سازمان های دولتی کشور نمی باشد و علاوه بر اینکه سازمانهای دولتی و عمومی و شهرداری ها وظیفه رعایت اصول مناسب سازی را بر عهده دارند، معلولین و سازمانهای مردم نهاد، بخش خصوصی و  آحاد مردم نیز علاوه بر رعایت این موارد با مطالبه گری میتوانند نقش مهمی در پیشبرد اهداف این مهم بر عهده داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان  خواستار نظارت بر اجرای استاندارد های مناسب سازی کلیه ساختمانها توسط مهندسین ناظر و تیم های بازرسی سازمان نظام مهندسی شد و خاطرنشان کرد: هماهنگی و تعامل لازم با سازمان، شهرداری ها، مراجع صدور پروانه و دیگر دستگاههای ذیربط مبنی بر اینکه صدور پایان کار پروژه های ساختمانی با کاربری عمومی، باید منوط به رعایت استاندارد های تخصصی و نصب تجهیزات مربوط به معلولان باشد

سرپرست اداره کل بهزیستی استان در پایان خواستار نظارت بر اجرای استاندارد های مناسب سازی کلیه ساختمانها توسط مهندسین ناظر و تیم های بازرسی سازمان نظام مهندسی شد و خاطرنشان کرد: هماهنگی و تعامل لازم با سازمان، شهرداری ها، مراجع صدور پروانه و دیگر دستگاههای ذیربط مبنی بر اینکه صدور پایان کار پروژه های ساختمانی با کاربری عمومی، باید منوط به رعایت استاندارد های تخصصی و نصب تجهیزات مربوط به معلولان باشد.

کد خبر 55948

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد