بخش پژوهشی مرکز تحقیقات ژنتیک میبد آغاز به کار کرد

همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی بخش پژوهشی مرکز تحقیقات ژنتیک شامل آزمایشگاه‌های تحقیقاتی آموزشی، مولکولی، کشت سلول و باکتری و آزمایش‌های علوم زیستی در شهرستان میبد آغاز به کار کرد.

رئیس بهزیستی میبد در خصوص فعالیت این بخش گفت: با راه اندازی این بخش کارگاه های آموزشی برگزار می‌شود  و دانشجویان و متقاضیان محقق در ارتباط با آزمایش‌های مرتبط با علوم زیستی و آزمایش های جامع تحقیقاتی شامل مولکولی، کشت سلول و باکتری آموزش می‌بینند.

سید محسن فلاح با اشاره به راه اندازی بانک سلولی  نگهداری  سلولهای سرطانی و نمونه‌های خونی افراد دارای بیماریهای ژنتیکی در مرکز تحقیقات ژنتیک میبد گفت: با شروع به کار بخش پژوهشی مرکز این نمونه‌های نگهداری شده مورد مطالعه و تحقیق قرار می گیرند.

 وی هدف از ایجاد بخش پژوهشی در مرکز تحقیقات ژنتیک میبد را ساماندهی طرح های دانشجویی و همکاری با دانشگاه های استان عنوان کرد و اظهار داشت: در این ارتباط با تعدادی از دانشگاه ها تفاهم نامه‌هایی امضا شده و تفاهم نامه‌هایی هم در حال تنظیم است که بر اساس آن طرح های دانشجویان دوره‌های ارشد و دکتری رشته‌های تحقیقات ژنتیک مرتبط با بیماری های ژنتیکی و علوم زیستی می توانند از خدمات مشاوره ای، تحقیقاتی، مواد و تجهیزات مرکز برای تکمیل و ارایه  پایان نامه‌های خود استفاده کنند.

رئیس بهزیستی میبد با بیان اینکه طرح های پژوهشی که با دادن فراخوان ارایه می‌شود نیز در این مرکز پژوهشی داوری و اجرا می‌شوند، جذب ایده‌های نوآورانه و محصول محور را نیز از دیگر هدف های بخش پژوهشی عنوان کرد.

این مسئول همچنین اظهار کرد: فاز اول مرکز تحقیقات ژنتیک با زیربنای سه هزار و ۵۰۰ مترمربع شامل بخش‌های آزمایشگاهی سیتوژنتیک، مولکولی و سیتو ژنتیک مولکولی و مشاوره ژنتیک درسال ۹۱ با حضور وزیر وقت وزارت رفاه و تامین اجتماعی به بهره برداری رسید.

وی افزود: این مرکز تحقیقاتی ازسال ۹۹ دارای ردیف مستقل بودجه ای شد و تاکنون در بخش جنوب شرق کشور به عنوان بزرگترین قطب ژنتیک کشور با پیشرفته ترین امکانات و مجرب ترین متخصین امر ژنتیک در حال فعالیت است.

فلاح در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون در این مرکز خدمات مختلف تشخیص بیماری های ژنتیکی با هدف کاهش معلولیت‌ها به مردم ارایه شده‌است، اظهار کرد: ازمسئولان کشوری و استانی انتظار است تا در راستای تکمیل فاز دوم به مساحت ۳۵۰۰ متر مساعدت لازم را بعمل آورند.

وی همچنین از اجرای طرح رصد معلولیت ها به صورت پایلوت همزمان با چند استان کشور در مرکز تحقیقات ژنتیک میبد خبر داد و گفت: طی اجرای این طرح  پرسشگران تخصصی فارغ التحصیل رشته ای ژنتیک و روانشناسی بالینی در شهرهای استان یزد به صورت منزل به منزل مراجعه و به شناسایی افراد دارای معلولیت می پردازند.

گفتنی در مراسم افتتاح این مرکز رضا ابهت سرپرست بهزیستی استان یزد، شاه حسینی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، فرماندار میبد و جمعی از مسئولین محلی حضور داشتند.

کد خبر 52069

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد