پوشش سامانه تصمیم در خراسان رضوی، سراسری شد

مشاوره پیشگیری از طلاق برای کسانی که مددکار یا مشاور مرکز تحت نظارت بهزیستی، تشخیص دهد نیازمند و بی‌بضاعت است کاملا رایگان می‌باشد.

به گفته مسؤول برنامه پیشگیری و کاهش طلاق بهزیستی خراسان رضوی، سامانه تصمیم پیش از این در ۱۵ شهرستان استان فعال نبود و متقاضیان طلاق در این شهرستان‌ها باید به صورت دستی، تقاضا و مدارک خود را به بهزیستی یا دادگستری ارائه می‌دادند.

دکتر حسن حاجی‌پور گفت: در حال حاضر با قرار گرفتن این شهرستان‌ها زیر پوشش سامانه تصمیم، تمام متقاضیان طلاق در سراسر استان، باید تقاضای خود را در سامانه تصمیم به صورت الکترونیکی ثبت و از سامانه زمان برای مشاوره نوبت بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: در شهرستان‌هایی که مراکز مشاوره روان‌شناسی یا کلینیک‌های مددکاری ندارند متقاضیان طلاق توسط کارشناسان واحد پیشگیری بهزیستی در آن شهرستان، مورد مشاوره قرار می‌گیرند.

حاجی‌پور یادآور شد: غربالگری متقاضی طلاق برای تعیین وضعیت حاد یا کم‌خطر بودن تعارضات زوجین، توسط همان دفتر مشاوره‌ای انجام می‌گیرد که از سامانه برای مشاوره در آن وقت گرفته‌اند.

وی تأکید کرد: ارجاع مستقیم به دفاتر خدمات قضایی بدون مشاوره روان‌شناختی فقط در صورتی امکان‌پذیر است که به موارد به تأیید بهزیستی شهرستان و کارشناس مسؤول مشاوره استان برسد.

مسؤول برنامه پیشگیری و کاهش طلاق بهزیستی خراسان رضوی گفت: پیش از این مرکز غربالگری در یک مرکز در مشهد و در بهزیستی شهرستان‌ها فعال بود که در نتیجه حدود ۱۲ درصد مراجعین بنا بر تشخیص حاد بودن شرایط زوجین، مستقیما به دادگستری معرفی می‌شدند اما این درصد هم اکنون به سه درصد کاهش یافته است.

به گفته‌ی این مسؤول، تشخیص حاد بودن وضعیت و عدم ارجاع به مشاور برای حل یا کاهش تعارضات، کار دشواری است و باید با دقت انجام شود که خدای ناکرده، خود مشاور یا مددکار، زمینه‌ی طلاق آسان را فراهم نکند.

حاجی‌پور یادآور شد: کار طلاق در همه کشورها از جمله کشورهای صنعتی و اروپایی، پروسه بسیار دشواری دارد و مشاوره روان‌شناختی برای حل مشکلات موجود زوجین، یک فرایند طبیعی و علمی است.

وی خاطر نشان کرد: در ایران، با حمایت دادگستری و سازمان بهزیستی، مشاوره‌ی پیشگیری از طلاق، به صورت یارانه‌ای انجام می‌شود که خود نشان از عزم مسؤولان کشور برای پیشگیری از طلاق دارد.

وی افزود: در توافقات جدید، تصمیم بر این شده که مشاوره پیشگیری از طلاق، برای همه‌ی مراجعینی که خود مرکز مشاوره تشخیص دهد کم‌بضاعت است، رایگان باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مبلغ حق المشاوره برای هر ۴۵ دقیقه مشاوره پیشگیری از طلاق ۵۰ هزار تومان است که برای ۵ جلسه ۲۵۰ هزار تومان می‌باشد.

حاجی‌پور گفت: ما و دادگستری به دقت روی دفاتر و مراکز مشاوره پیشگیری از طلاق نظارت داریم که حتما مشاوره‌ها انجام شود و حتی الامکان، سازش ایجاد گردد چون طلاق پدیده مذمومی است که علاوه بر بهم ریختگی خانواده، فرزندان را دچار آسیب‌های غیر قابل جبران می‌کند.

کد خبر 50268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد