تعدادی مراکز سرپایی اعتیاد به خاطر تخلفات، پلمپ یا تعطیل موقت شدند

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی از مسؤولین بهزیستی شهرستان‌ها خواست فعالیت‌های پیشگیرانه را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

غلامحسین دلبری با بیان اینکه بهزیستی ۱۰ برنامه پیشگیری مستمر و ثمربخش را در دستور کار دارد گفت: غربالگری ژنتیک، غربالگری اضطراب کودکان، پیشگیری از آمبلیوپی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان سه تا شش سال، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، طرح مشارکت دانش‌آموزان در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، طرح همیاران سلامت اجتماعی و سلامت روان، طرح‌های اجتماع‌محور و برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد، آموزش‌های پیش از ازدواج، آموزش زندگی خانواده و مشاوره پیشگیری از طلاق، از جمله برنامه‌های پیشگیرانه بهزیستی است که با قوت و فراگیری بالا در دست اجرا می‌باشند.

وی ادامه داد: در بسیاری شهرستان‌ها نیروی روان‌شناس کافی برای تأسیس دفاتر مشاوره نداریم و برای جذب روان‌شناسان به این مراکز، اهرم‌های تشویقی نیز در نظر گرفته‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: پیشگیری از اختلالات ژنتیک و تولد فرزندان معلول، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های غربالگری بهزیستی است که باوجود محدودیت‌های کرونایی در دو سال گذشته، پوشش مناسبی داشته‌ایم و بیش از ۵۰ هزار نفر را در سطح استان در دو سال گذشته پوشش داده‌ایم.

وی به پیشگیری از تولد یک هزار فرزند معلول در طول سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: شهرستان‌هایی که مشاوره ژنتیک ندارند می‌توانند با پزشک عمومی یا متخصص مرتبط گفتگو کنند که با گذراندان دوره‌ی آموزشی، مجوز مشاوره ژنتیک بگیرند تا مددجویان و سایر داوطلبان مجبور به تردد به سایر شهرستان‌ها برای مشاوره ژنتیک نباشند.

وی به پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی به عنوان یکی از طرح‌های جدید بهزیستی اشاره کرد و گفت: برای این کار، آموزش مراکز غیر دولتی در دستور کار قرار گرفته و این طرح در سال جاری اجرایی می‌شود.

وی همچنین اجرای طرح پیشگیری از خودکشی را معرفی کرد که از طریق فضای مجازی و با محتوایی که توسط بهزیستی ارائه می‌شود اجرایی شده است.

وی گفت: قرار است ۲۵۰۰ نفر در این طرح مشارکت داشته باشند.

دلبری همچنین به طرح سلامت جنسی و تاب آوری زنان اشاره داشت و گفت: تسهیلگران بخش غیر دولتی در حال آموزش هستند که قرار است هر تسهیلگر به ۳۰ نفر از جمعیت هدف، آموزش‌های لازم را ارائه کند.

تعدادی مراکز سرپایی اعتیاد به خاطر تخلفات، پلمپ یا تعطیل موقت شدند

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع اعتیاد پرداخت و گفت: شهریه مراکز ترک اعتیاد اختیاری از این پس بر اساس رتبه‌بندی مشخص می‌شود و شاخص‌های رتبه‌بندی آنها در دست تدوین است.

وی بر نظارت مستمر بر مراکز ترک اعتیاد سرپایی تأکید کرد و گفت: متأسفانه بعضی مراکز، اقدام به نگهداری از دارو در خارج از مرکز می‌کنند و یا امتیاز خود را به دیگری واگذارکرده‌اند که هر دوی این اقدامات غیر قانونی است و با اینها برخورد شده است.

دلبری از پلمپ و تعطیل موقت تعدادی از مراکز ترک اعتیاد سرپایی در استان به دلیل تخلفات خبر داد و گفت: نظارت بر این مراکز تقویت شده است.

وی با اشاره به رایگان بودن خدمات مراکز ترک اعتیاد اجباری گفت: متأسفانه برخی افراد و خانوده‌ها از این امکان سوء استفاده می‌کنند و معتادان دارای توانمندی مالی را به این مراکز می‌برند.

دلبری گفت: این در حالی است که معتادان کارتن‌خواب و متجاهر که به آخر خط رسیده و هیچ سرپناهی ندارند در بیرون بسر می‌برند و نمی‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی ادامه داد: بنا بر این لیست پذیرش مراکز ماده ۱۶ باید مرتبا تحت نظارت باشد تا این تخلفات روی ندهد.

وی خاطر نشان کرد: در مراکز ماده ۱۶ زنان باردار، معلولین ذهنی، بیماران اعصاب و روان، سالمندان بالای ۶۵ سال و بیماران خاص پذیرش نمی‌شوند و اینها جزو جمعیت هدف این مراکز نیستند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی همچنین تذکر داد: با توجه به هزینه‌های بالای این مراکز، لازم است دستگاه‌های متولی، در این بخش مشارکت مسؤولانه‌تری داشته باشند.

وی در خصوص مشاوره پیشگیری از طلاق نیز گفت: تعرفه مشاوره پیشگیری از طلاق برای ۵ جلسه ۲۵۰ هزار تومان در مشهد و ۲۲۵ هزار تومان در شهرستان‌ها می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: میزان میانگین سازش در بین متقاضیان طلاق در برخی شهرستان‌ها قابل قبول است و به حدود ۱۸ درصد و بیشتر رسیده که با میانگین کشور سازگار است.

وی گفت: سامانه تصمیم‌ در ۱۵ شهرستانی که در حال حاضر فاقد آن هستند بزودی راه‌اندازی می‌شود و به جهت اینکه مراکز مشاوره در این شهرستان‌ها فعال نیست این سامانه با مسؤولیت بهزیستی شهرستان راه‌اندازی و همه تقاضاها در این سامانه ثبت خواهد شد که همه تقاضاهای طلاق در سامانه ثبت گردد چون الزام قانونی است.

وی تأکید کرد: در یارانه‌ی مشاوره طلاق، غربالگری اضطراب و مشاوره‌های خانواده و ازدواج هیچ محدودیت ومشکلی نداریم و اعتبارات در این قسمت کافی است.

تعدادی مراکز سرپایی اعتیاد به خاطر تخلفات، پلمپ یا تعطیل موقت شدند

کد خبر 49120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد