۹۰ درصد نابینایان تحصیل‌کرده‌ی خراسان رضوی بیکارند

یکی از بهترین روش‌های بررسی عملکرد دستگاه‌ها در رابطه با افراد دارای معلولیت، گفتگو با مراکزی است که مصداق عملکرد مدیران هستند و می‌توانند شهادت دهند که اوضاع بهتر شده یا فقط در حد حرف بوده است....

یکی از بهترین روش‌های بررسی عملکرد دستگاه‌ها در رابطه با افراد دارای معلولیت، گفتگو با مراکزی است که مصداق عملکرد مدیران هستند و می‌توانند شهادت دهند که اوضاع بهتر شده یا فقط در حد حرف بوده است.

برای بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در مورد نابینایان استان و مشکلات این گروه از شهروندان، به سراغ جامعه‌ی نابینایان خراسان رضوی رفتیم و با سردار جواد رضایی که خود جانباز نابینای دفاع مقدس است و مدیریت این تشکل را بر عهده دارد گفتگو کردیم. سردار رضایی در این گفتگو، موانع تحقق حقوق افراد نابینا را بی‌پرده عنوان کرد و خواستار رفع مشکلات آنها شد.

مدیر عامل جامعه نابینایان خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: با جرأت می‌توانم بگویم ۹۰ درصد نابینایان تحصیل‌کرده‌ی استان بیکارند و یا در مشاغل کاذب، اشتغال دارند.

جواد رضایی که در آستانه‌ی هفته‌ی گرامیداشت معلولین با ما گفتگو می‌کرد افزود: اشتغال، یک معضل اساسی و مهم جامعه‌ی نابینایان استان است و رفع این مشکل، یک تصمیم و اراده‌ی جمعی را طلب می‌کند که مدیران استان نگاه‌شان را نسبت به افراد دارای معلولیت تغییر دهند.

اجاره بهای سنگین به خاطر نداشتن محل ملکی

وی در خصوص مشکلات این تشکل معلولین در استان گفت: یکی از مشکلات مهم ما نداشتن یک مکان ملکی است که باعث شده مقدار زیادی از کمک‌های خیرین به این تشکل، صرف پرداخت اجاره محل شود.

وی افزود: جالب است بدانید که اداره دارایی، از همین اجاره بها هم مطالبه‌ی مالیات دارد.

وی ادامه داد: دارایی می‌گوید شما بروید مالک ملک‌تان را بیاورید به دارایی که مالیات ملکی‌اش را تسویه کند چرا که نمی‌خواهد با مالک درگیر شود و تشکل ما را که مستأجر است تحت فشار قرار می‌دهد.

رضایی اضافه کرد: دارایی همچنین از حقوق پرسنل ما که به صورت افتخاری و با یک سوم حقوق قانونی برای ما کار می‌کنند نیز مالیات دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه یک سوم وقت و انرژی و توان مدیریتی و نیروی انسانی ما صرف حل مشکلات‌مان با دارایی، تأمین اجتماعی و دستگاه‌های مرتبط می‌شود گفت: تأمین اجتماعی هم سخت‌گیری زیادی دارد و بابت حق بیمه‌ی کارکنان، ما را تحت فشار قرار می‌دهد در حالی که پرسنل ما توقع چنین موضوعی را ندارند و خودشان می‌دانندکه تشکل ما انتفاعی نیست و نمی‌تواند حقوق و مزایای قانونی به آنها پرداخت کند.

مسیر حرم مطهر رضوی هم برای نابینایان مناسب نیست

مدیر عامل جامعه‌ی نابینایان خراسان رضوی در خصوص مشکلات اجتماعی این تشکل گفت: اعضای ما با چالش‌های زیادی در جامعه مواجهند که مناسب‌سازی نبودن مراکز، اماکن و محیط شهری، بخشی از این مشکلات است.

وی خاطر نشان کرد: حتی حرم مطهر رضوی با اینکه آستان قدس تلاش‌های خوبی در این زمینه داشته، مع الوصف، برای نابینایان مشکلات زیادی دارد و اعضای ما نمی‌توانند بدون کمک دیگران، به حرم رضوی مشرف شوند.

وی ادامه داد: سایر اماکن و مراکز هم در دسترسی برای نابینایان دچار مشکلات جدی هستند و با همه‌ی تلاش فرهنگی و پیگیری‌هایی که بهزیستی دارد باز هم مدیران اجرایی، در این زمینه احساس مسؤولیت جدی ندارند.

مدیر عامل جامعه‌ی نابینایان خراسان رضوی با یادآوری اینکه ازدواج یکی دیگر از چالش‌های جدی این جامعه است گفت: اعضای ما در ازدواج مشکلات جدی دارند و به جز ازدواج‌های درون گروهی که گاها انجام می‌شود در سایر موارد، نابینایان با موانع اساسی در ازدواج مواجه هستند.

وی ادامه داد: این مشکل به خاطر عدم اشتغال مؤثر نابینایان، حادتر می‌شود و در مواردی هم که ازدواج درون گروهی صورت می‌گیرد مشکلات دو چندان است زیرا هر دو طرف دچار مشکلات بینایی هستند و زندگی دشواری را سپری می‌کنند.

محرومیت از منابع فرهنگی و علمی

این مسؤول در خصوص منابع فرهنگی و تحصیلی نابینایان و تجهیزات مورد نیاز آنها گفت: علی‌رغم تلاش‌های بهزیستی برای پیگیری این نیازها، متأسفانه منابع کافی برای تحصیل و ارتقای فرهنگی نابینایان فراهم نیست و این قشر از شهروندان از بسیاری امکانات علمی و فرهنگی محروم هستند.

وی ادامه داد: مسئله‌ای که خیلی اسف‌انگیز است این است که دارایی حتی از تجهیزاتی که برای نابینایان خریداری می‌کنیم هم مطالبه مالیات دارد با اینکه این تجهیزات در سمت فروش، در قسمت ارزش افزوده، مالیات پرداخته است.

رضایی تصریح کرد: مالیات حتی به کمک‌های بلاعوض بهزیستی یا کمک‌های خیرین به تشکل ما هم تعلق می‌گیرد و واقعا ما با چالش دارایی همیشه درگیر هستیم و چاره‌ای برای رهایی از این مشکل نمی‌شناسیم.

مدیر عامل جامعه نابینایان خراسان رضوی گفت: در حالی که ما یک تشکل غیر دولتی غیر انتفاعی و غیر تجاری هستیم و هیچ درآمدی نداریم باید با تمام نهادهایی که در واقع باید نقش حمایتی و هدایتی برای ما داشته باشند درگیری مالی داریم و همان درآمد اندکی که از طریق کمک‌های بلاعوض بهزیستی یا سایر نهادها و خیرین بدست می‌آوریم و باید صرف نیازهای نابینایان شود هم مورد چشمداشت دارایی و تأمین اجتماعی و دستگاه‌های دولتی دیگر است.

هم شرایط بد اقتصادی، هم رنج معلولیت بینایی

وی با قدردانی از تلاش‌های بهزیستی خراسان رضوی برای تأمین نیازها و ترغیب سایر دستگاه‌ها برای همکاری با این تشکل گفت: یک مشکل ما هم در قسمت تمدید مجوز فعالیت است که زمان‌بری زیادی دارد و طی مراحل قانونی، مقدار زیادی نیرو و انرژی را صرف می‌کند و گاها چند ماه طول می‌کشد تا به نتیجه برسد.

رضایی یادآور شد: عدم اجرای قوانین حمایت از معلولین توسط دستگاه‌ها و در برخی موارد، نبود قوانین لازم، مشکلات دیگری را پیش پای نابینایان قرار می‌دهد که عبور از آنها بسیار دشوار است.

وی ضمن تأکید بر مسؤولیت اجتماعی آحاد جامعه در قبال این گروه از شهروندان، گفت: بهزیستی، مشکلات و وظایف بسیار زیادی دارد و نابینایان و حتی کل معلولین، قسمت کوچکی از فعالیت‌های آن را در برمی‌گیرد و البته کمبود اعتبارات دولت هم مشکلاتی در این زمینه ایجاد کرده که ما اگر چه آن را درک می‌کنیم اما این درک، چیزی از مشکل ما کم نمی‌کند و البته بهزیستی هم از مشکلات ما خبر دارد.

وی خواستار توجه بیشتر به تشکل نابینایان استان شد و گفت: امیدواریم نهادهای دولتی و شورای شهر و شهرداری نگاه مهربان‌تری به این تشکل داشته باشند و برای تملک یک محل برای فعالیت جامعه‌ی نابینایان، به ما کمک کنند تا از اجاره‌نشینی و تبعات و درگیری‌های آن رها شویم و بتوانیم انرژی بیبشتری برای رفع نیازها و حل مشکلات اعضا صرف نماییم.

اعتبارات بهزیستی محدود است، خیرین کمک کنند

این مسؤول با اشاره به نیازهای روزافزون نابینایان استان گفت: به جهت اینکه اعتبارات بهزیستی محدود است و قادر به تأمین نیازهای نابینایان و کم‌بینایان نمی‌باشد به ناچار سرریز این نیازها به جامعه‌ی نابینایان می‌آید و ما را با خیل مشکلات و نیازهای این گروه از شهروندان دست به گریبان می‌کند.

وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم مدیران استان، نگاه مسؤولانه‌تر و مؤمنانه‌تری به تشکل‌های معلولین داشته باشند و در جهت رفع مشکلات آنان همکاری مجدانه‌تری را از آنان شاهد باشیم زیرا حتی افراد غیر معلول هم در این شرایط اقتصادی و اجتماعی، مشکلات زیادی دارند چه برسد به اعضای ما که علاوه بر شرایط عادی، از معلولیت بینایی نیز رنج می‌برند و تبعات این نوع زندگی را نیز باید تحمل کنند.

کد خبر 26483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد