ورامین|نزدیک به 12خانواده دارای معلول، غربالگری ژنتیک شدند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ورامین از غربالگری ژنتیک 145 خانوار دارای معلول خبر داد و گفت: به یاری خداوندتا سالهای آینده کلیه معلولینی که در بهزیستی شهرستان پرونده دارند در راستای پیشگیری از تولد کودک معلول مشاوره ژنتیک می شوند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، اعظم هراتی افزود: سازمان بهزیستی وظیفه جلوگیری و پیشگیری از معلولیت در جامعه را بر عهده دارد واز استراتژی اصلی و راهبردی کلیدی سازمان توجه همه جانبه و رویکرد علمی و سیستماتیک به مسئله پیشگیری از معلولیت ها با در نظر گرفتن جنبه‌های علمی و اجتماعی آن است.

هراتی پیشگیری از اختلالات ژنتیک و مادرزادی را دارای ابعاد و جنبه‌های مختلفی  برشمرد و گفت : مشاوره ژنتیک هسته اصلی و بخش مهم این خدمات را تشکیل می دهد. مشاوره ژنتیک یک روند را از تشخیص و برآورد خطر تکرار تا راهنمایی افراد برای انتخاب بهترین راه و لزوم درمان یا ارجاع به مراکز دیگر را طی می‌کند.

این مسئول، مشاوره ژنتیک را در  افزایش سطح اطلاعات و آگاهی مردم و انجام خدمات پیشگیرانه  موثردانست و افزود : به طور کلی بررسی‌های ژنتیکی نه فقط برای تشخیص ارثی بودن یک بیماری و چگونگی توارث آنها اهمیت دارد،  بلکه به خصوص از نظر پیش‌آگهی و احتمال ابتلای فرزندان بعدی و همچنین تشخیص دوران جنینی و پیشگیری از تکرار مشکل حائز اهمیت است. 

هراتی یادآورشد : امروزه از مشاوره ژنتیک به عنوان یکی از رویکردهای جدید در سیستم مراقبت‌های بهداشتی نام برده می‌شود و درکشورهایی مانند ایران که اقوام گوناگونی در آن زندگی می کنند و تمایل به ازدواج با افراد خویشاوند بالاتر از بسیاری از جوامع است  معمولاً بیماری های ارثی و ناهنجاریهای ژنتیکی شایع‌تر هستند.

وی تصریح کرد : تا چند دهه پیش تمام نظام های سلامت بخش زیادی از بودجه  خود را به مقوله درمان اختصاص می دادند  ولی اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که تنها مسیری که می تواند شرایط سالم را برای اعضای جامعه  به ارمغان بیاورد پیشگیری است.

وی با اشاره به نقش مشاوره ژنتیک در پیشگیری از تولد کودک معلول خاطر نشان کرد: 50 درصد معلولیت ناشی از اختلالات ژنتیک هستند و ازدواج های فامیلی ودیگر اختلالات عامل اصلی هستند.

وی عامل دیگر معلولیت را ناشی از حوادث و تصادفات جاده ای عنوان نمود و تصریح کرد: هدف بهزیستی در درجه اول پیشگیری از تولد کودک معلول است و در درجه دوم توانبخشی و بهبود زندگی معلولین است.

هراتی اظهار داشت: با توجه به اهمیت ادامه خدمات تخصصی مشاوره ژنتیک و با در نظر گرفتن شرایط جسمی معلولین به عنوان گروههای پرخطر با رعایت پروتکل های بهداشتی مراکز مشاوره ژنتیک فعالیت می کنند.

این مسئول اظهار داشت: 123 خانواده دو معلول، 7 خانواده سه معلول و 3 خانواده دارای 4 معلول و 2 خانواده 5 معلول که در مجموع شهرستانی بیش از 145 خانواده در این طرح قرار میگیرند، در مرحله اول خانواده های 3 معلول به بالا غربالگری ژنتیک صورت پذیرفته است. 

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ورامین در پایان خاطرنشان کرد: مرکز ژنتیک آریا با بهزیستی شهرستان طرف قرارداد است و هزینه مشاوره ژنتیک برای  مددجویان بهزیستی کاملا" رایگان محاسبه می شود.
 

کد خبر 24963

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد