پرداخت شهریه دانشگاه فرزندان افراد دارای معلولیت در سال تحصیلی جدید

دکتر وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور،با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «تهران۲۰» ،مهمترین برنامه ها و اقدامات سازمان بهزیستی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ رییس سازمان بهزیستی کشور در برنامه زنده تلویزیونی "تهران ۲۰ " در خصوص آمار و یارانه مراکز شبانه روزی توانبخشی گفت:آمار افرادی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند، اعم از سالمندان، بیماران روانی مزمن، معلولان جسمی-حرکتی، ذهنی و... را در بهمن ماه سال ۹۷ احصا کردیم و مشخص شد ۴۷ هزار نفر در مراکز ما نگهداری می شوند که برای ۳۹ هزار نفر از آنها یارانه دریافت می شود و ۸ هزار نفر دیگر  یارانه نمی گیرند و در تلاش هستیم تا پایان سال این معضل را نیز حل کنیم.

دکتر قبادی دانا در پاسخ به چند سئوال پیامکی از سوی بینندگان برنامه تهران ۲۰ در خصوص  بیمه افراد دارای معلولیت، گفت: سهم بیمه کارفرمایی برای کسی که دارای معلولیت باشد تا ۵ سال پرداخت می شود. همچنین یارانه ارتقای کارآیی افراد دارای معلولیت تا مبلغ ۷۵ میلیون ریال در سال پرداخت می شود که این کار به اشتغال زایی پایدار کمک می کند.

وی همچنین در خصوص بیمه افراد دارای معلولیت که فاقد شناسنامه هستند نیز گفت:طبق توافقنامه ای که با سازمان بیمه سلامت داریم، برای افراد مجهول الهویه که کد ملی و به تبع آن کد بیمه ندارند؛ ۵ هزار نفر تا سه ماه  تحت پوشش بیمه سر تخت بستری قرار می گیرند. همچنین افراد تحت پوشش بهزیستی که شناسنامه دارند نیز می توانند دفترچه بیمه تهیه کنند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص کمک هزینه تحصیلی افراد دارای معلولیت نیز گفت:در حال حاضر هزینه تحصیلی ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی در سراسر کشور پرداخت می شود. سازمان بهزیستی برای افرادتحت پوشش که در دانشگاه پیام نور یا دانشگاه جامع علمی-کاربردی تحصیل می کنند۵۰ درصد و برای افرادی که در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند کل شهریه را پرداخت می کند البته دانشگاه آزاد اسلامی ۲۰ درصد تخفیف در شهریه به افراد تحت پوشش بهزیستی داده است، که جای تشکر و قدر دانی دارد.

در سال تحصیلی جدید چند تغییر ایجاد می شود:

۱-تلاش می کنیم شهریه دانشگاه افراد تحت سرپرستی افراد معلول را پرداخت کنیم.

۲-برای افراد تحت پوشش که در دانشگاه های دولتی قبول می شوند{که رایگان است} از مقطع کارشناسی تا دکتری، کمک هزینه تحصیلی اختصاص می یابد. که اولا افراد تشویق بشوند برای قبولی در دانشگاه های دولتی و نخبه پروری و تلاش بیشتر ارج نهاده شود و در مجموع بار مالی هم کمتر خواهد شد.

  وی در خصوص اشتغال افراد دارای معلولیت نیز گفت:برای اولین بار در اسفند ماه سال ۹۷ و در آزمون استخدامی سراسری که برای دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی برگزار شد؛ سهمیه ۳ درصدی افراد دارای معلولیت محاسبه و اعمال شد یعنی ۱۲۰۰ نفر از عزیزان دارای معلولیت ما در این آزمون شرکت کردند و ۱۱۵ نفر پذیرفته شدند.  

وی افزود:در بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۸؛ مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان وام قرض الحسنه با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله در نظر گرفته شده است که برای خود اشتغالی مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال به شخص معلول اختصاص می یابد و در صورتی که فرد کارفرمایی باشد که ۲۰ نفر را به کار بگیرد؛ این وام تا ۱ میلیارد تومان قابل افزایش است.

دکتر قبادی دانا در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: در ارتباط با اشتغال روستایی ۵۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است و اطلاعات طرح های اشتغال روستایی ۱۴ هزار نفر ثبت شده است. همچنین ۶ هزار و ۶۰۰ پرونده برای اعطای تسهیلات اشتغال، به بانک ارسال شده است.  

کد خبر 2352

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد