برگزاری آیین افتتاح  مرکز جامع درمان و بازتوانی افراد در تبریز

آیین سراسری افتتاح همزمان مرکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مبتنی بر تداوم درمان با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور، مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی، رئیس اداره بهزیستی شهرستان تبریز، معاون دادستان تبریز و مدیر کل سلامت شهرداری تبریز، به مناسبت هفته بهزیستی برای نخستین بار در تبریز از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد. 

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی در این مراسم با اشاره به اهمیت افتتاح مرکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مبتنی بر تداوم درمان گفت: این مرکز علاوه بر ارائه خدمات تخصصی، با انجام دادن مداخلات از جمله ورود به مسائل و چالش های خانوادگی و اجتماعی و رفع مشکلات حاشیه ای از یک سو و توانمندسازی شغلی، فرد مصرف کننده مواد را به طور کامل مورد حمایت قرار می دهد.
دکتر فرگل صحاف فرایند درمان در مرکز جامع درمان و بازتوانی با اختلال مصرف مواد مبتنی بر تداوم درمان را چنین تشریح کرد: در این مرکز علاوه بر تداوم درمان، مداخلات درمان و سم زدایی با استفاده از رویکردهای درمان و بازتوانی اعتیاد، به مواردی از قبیل رفع چالش های خانوادگی و اجتماعی بیمار، مداومت بر مراقبت بیمار، مداخلات روانی، اجتماعی و توانمندسازی شغلی برای فرد معتاد و خانواده وی انجام می گیرد.
مدیر کل بهزیستی استان با بیان اینکه ۷۵ مرکز روزانه، شبانه و بازتوانی در استان در زمینه درمان سوء مصرف مواد به ۲۵ هزار نفر ارائه خدمات می دهند، افزود: در این مرکز فرایند سم زدایی، بازتوانی و ایجاد اشتغال همزمان صورت می گیرد. هم چنین افراد بعد از بازتوانی می توانند از تسهیلات بهزیستی برای ایجاد اشتغال استفاده کنند.


صحاف تشریح کرد: در این مرکز شیوه های سنتی درمان کنار گذاشته شده و از روش های به روز و چند وجهی با مدیریتی موردی( درمان بر حسب مورد) همراه با مشارکت خانواده انجام می شود و امیدواریم با این شیوه شاهد رفت و برگشت فرد معتاد نباشیم.
وی بیان کرد: این مرکز در تبریز در مساحت سه هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان تاسیس شده است و ظرفیت پذیرش آن در طول سال برای اقامت، ۱۸۰ نفر و در دوره سرپایی و باشگاه مهارت در طول یکسال ۵۴۰ نفر

است.


صحاف با تاکید بر اهمیت توانمندسازی شغلی افراد معتاد بازتوانی شده گفت: مرکز جامع درمان و بازتوانی حامی، اهتمام جدی در ایجاد َشغل ثابت برای فارغ التحصیلان این مرکز دارد و به همین منظور کارگاه های اشتغال و حرفه آموزی پیش بینی شده است و در صورت حمایت دستگاه های متولی امکان اشتغال برای ۳۰ الی ۶۰ نفر فراهم می شود. 
وی، سم زدایی، بازتوانی و ایجاد اشتغال برای مصرف کنندگان را از مهم ترین اقدامات این مرکز عنوان کرد و ادامه داد: مصرف کنندگان مواد مخدر بر خلاف به مدت یکسال در مراکز درمان و بازتوانی درمان می شوند و این از نقاط قوت این مرکز محسوب می شود.
وی تشریح کرد: این مدل تیم درمان نقش اساسی در ارائه برنامه و مداخله درمانی هر فرد دارد و برای هر کس با مشارکت خود فرد، اهداف و روشهای درمانی تعیین می شود. هم چنین قسمت عمده درمان در این مدل به صورت سرپایی بوده و فرد بهبودیافته به گونه ای تحت درمان و آموزش قرار می گیرد که در محیط خانواده و جامعه حضور داشته باشد.
صحاف ادامه داد: در این الگو فرد بهبودیافته پس از ترخیص همچنان به درمان دسترسی دارد، بنابراین به راحتی می توان سیر درمان و عود را پیشگیری و پیگیری کرد.

کد خبر 20059

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد