اورژانس اجتماعی کردستان به ۴۵۳۳ تماس کرونایی پاسخ داد

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی کردستان گفت: در سه ماهه امسال چهار هزار و ۵۳۳ تماس در رابطه با کرونا با اورژانس اجتماعی بهزیستی کردستان گرفته شده است.

محسن شجاعی با بیان اینکه بیشتر این تماس‌ها پاسخگویی به سئوالات و ارجاع به مراکز درمانی و آموزش‌های اولیه بوده است اظهار داشت: در این مدت یک هزار و ۵۰۰ تماس در رابطه با مشکلات خانواده‌ها که بیشتر شامل اختلافات حاد خانوادگی، ناسازگاری فرزندان، کودک‌آزاری، همسرآزاری و موارد محدودی هم اقدام به خودکشی بوده نیز پاسخ داده شده است.

شجاعی یادآور شد: پایگاه‌های خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه شهرها دایر شده که چهار پایگاه در سنندج،‌ ۲ پایگاه در مریوان،‌یک پایگاه در سقز دایر و کنترل و پایش آسیب‌های اجتماعی از اهداف مهم این پایگاه‌ها است که در این راستا کلاس‌های به منظور کاهش این آسیب‌ها بیشتر برای زنان و دختران برگزار می‌شود.

شجاعی با اشاره به اینکه در بیشتر موارد اعضای خانواده، همسایه‌ها یا فامیل برای موارد کودک آزاری با ۱۲۳ تماس می‌گیرند اظهار داشت: مداخلات موثری بویژه در رابطه با کودک‌آزاری داشته‌ایم و در این راستا نیز علاوه بر خدمات غیر حضوری برخی خدمات حضوری نیز به آسیب دیدگان ارایه می‌شود.

وی تاکید کرد: در این تماس‌ها خودروهای امدادی اورژانس اجتماعی پس از مراجعه به محل اگر شرایط برای حل و فصل مناسب نباشد و موضوعی جدی رخ داده باشد با مکاتبه با دادگستری در مواردی کودکان را از خانواده خارج برای نگهداری به مراکز بهزیستی منتقل می‌کنند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی کردستان یادآور شد: مراکز شبانه‌روزی با عنوان خانه‌های کودکان و نوجوانان محل نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست بوده که شامل ۱۳ مرکز نگهداری کودکان و نوجوانان است که ۱۰ مرکز در سنندج، ۲ مرکز در سقز و یک مرکز در قروه می‌شود که حدود ۱۵۰ کودک از نوزادی تا ۱۸ سالگی در این مراکز نگهداری می‌شوند.

شجاعی گفت: امکان واگذاری کودکان و نوجوانان تا سن ۱۵ سالگی به عنوان فرزندخواندگی وجود دارد که با مجوز قضایی این واگذاری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه دختران تا زمانی که ازدواج کنند یا شغلی پیدا کنند در مرکز می‌مانند اضافه کرد:  پسران هم تا بعد از سربازی در این مراکز حضور دارند و بعد از آن هم هزینه‌هایی به عنوان ترخیص و ایجاد شغل به آنها داده می‌شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی کردستان تاکید کرد: بعد از ترخیص نیز این کودکان و نوجوانان رها نمی‌شوند و از شرایط آنها مطلع هستیم و مددکاران با آنها در ارتباط هستند.

وی اظهار داشت: ۱۴۰ نفر در حوزه اورژانس اجتماعی در ۹ شهرستان استان کردستان فعالیت می‌کنند که شامل روانشناس و مددکار و علوم تربیتی است.

شجاعی افزود: در شهرهای سنندج ۲ خودرو، در مریوان، کامیاران، قروه و سقز هم هر کدام یک خودروی اورژانس اجتماعی وجود دارد که به صورت مرتب به گشت در شهر می‌پردازند و در موارد خاص که نیاز به حضور در محل وجود دارد با تماس به محل مراجعه می‌کنند.

کد خبر 19452

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد