برگزاری کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی استان با حضور مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی

جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی استان با حضور اعضای این کمیسیون و دکتر پوریوسف مدیرکل و معاونین اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در محل دبیرخانه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی،مهندس اله یاری، رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی در جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی استان گفت: حضور مدیران اداره کل بهزیستی را به فال نیک گرفته و رفع موانع پیش روی معلولین جامعه قدم های مثبتی برداریم.ما مترصد آن هستیم تا مدیریت شهری را در جهت اقدامات مناسب سازی معابر و گذرگاه ها در سطح شهر صورت پذیرد.
وی افزود:مشکلات برای جامعه معلولین در دستگاههای ورود و خروج به ادارات و سازمانها مناسب سازی نشده است و بهره مندی در حوزه حمل و نقل عمومی در قانون بخوبی دیده نشده و یا اجرا نمی گردد. 
عضو شورای عالی استانها تصریح کرد: از ادارات بهزیستی سطح استان می خواهیم تا کمبودهایی که جامعه و مدیران اجرایی می توانند جبران و به جامعه معلولین می توانند کمک کنند را بصورت جدی پیگیری نمایند.
رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی افزود: بهزیستی استان نیز در حوزه سیاستگذاری اقدامات مؤثری انجام دهد. دستگاه خودپرداز در جایی قرار گرفته که دست معلول به آن نمی رسد. نابینا نمی تواند از آن استفاده نماید. 
حجت الاسلام هاشمی،رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی استان،ازحضور مدیرکل و معاونین بهزیستی استان در جلسه تقدیر کرد و گفت: بدون شک برگزاری جلسه در جهت رفع مشکلات و کمک به جامعه معلولین از بزرگترین حرکتهای جهادی است و جلسه  معنوی و با ارزش است. 
وی افزود: در شهرستان مه ولات منطقه شادمهر حدود 80 سال قبل مرکز نگهداری فرزندان بی سرپرست را خیرین منطقه تأسیس نمودند. درآن زمان این مرکز آموزشهای آهنگری خیاطی، نجاری و ... به فزرندان بی سرپرست دروس حرفه آموزی را ارائه می دادند و پس از پایان مدت نگهداری مبلغی را جهت راه اندازی حرفه آموزش دیده داده می شده است. اکنون به این مسائل کمتر توجه و یا در مواردی مورد توجه قرار نمی گیرد.
سیدجابر هاشمی عنوان کرد: افتخار می کنیم که به افرادی در جامعه کمک کنیم که بیشتر نیازمند حمایت و توجه هستند. جامعه ما نیازمند فرهنگ سازی و آموزش برای برون رفت از نگاه حقیرآمیز به معلولین است.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی استان خراسان رضوی خطاب به مدیران بهزیستی افزود: شما مجموعه ای سیاسی یا اقتصادی نیستید و این چنین مظلومانه خدمات شایانی ارائه می دهید. خیلی از افراد شما  و همکاران شما را نمی شناسند ولی در راه خدا کار می کنید.

حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز اظهارداشت: چهلمین سالگرد تاسیس بهزیستی را در پیش داریم بهزیستی در تیرماه 59 تاسیس شد و امسال چهلمین سالگرد است و چهاردهه بهزیستی در کشور خدمت کرده است و چهاردهه بالندگی داشته ایم. در سال 59بهزیستی با جمعیتی اندک فعالیت های خود را شروع کرد اما امروز بهزیستی با توجه به جمعیت تحت پوشش خود سازمانی تخصصی است و 160فعالیت برای گروه های هدف خود دارد  و نگاهمان به گروه های هدفمان نگاه تخصصی با ظرفیت های موجود بوده البته ادعا نمی کنیم که تمامی انتظارات و نیازهای مددجویانمان را برطرف کرده ایم اما همیشه نگاهمان تخصصی با استفاده حداکثری از طرفیت و امکانات بوده است.

وی خطاب به اعضای شورای اسلامی استان عنوان کرد: شما نمایندگان مردم هستید  و از این جهت دو انتظار دارم اینکه مطالبات مردم را به ما منتقل کنید و از طرفی ناظر بر شهرداری ها هستید و ما می توانیم به عنوان یک نهاد مطالبه گر، مطالبه گر اجرای قانون جامع حمایت از معلولین و مطالبه وضعیت اجتماعی از شهرداری ها باشیم.

پوریوسف تصریح کرد: بهزیستی در آستانه چهل سالگی ساختارهای جدیدی را شکل داده که مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی است و بهزیستی در سطح محلات و مناطق شهری و روستایی مراکزی خواهد داشت تحت عنوان مثبت زندگی که محله محور هستند و تمامی خدمات بهزیستی در این مراکز به مددجویان ارائه می شود و تمامی خدمات پیشگیری و مداخله با نگاه کارشناسی و مددکاری در این مراکز انجام می شود و سعی کردیم خدماتمان مبتنی بر نیازهای محله باشد و با این طرح بهزیستی را به محله مددجویان برده ایم.

مسعود فیروزی، معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: در حوزه مناسب سازی اماکن عمومی در 4 مرحله رتبه اول کسب کردیم و کارهای زیادی باید انجام شود چرا که مطالبه ای عمومی است و باید اتفاق بیفتد ما مناسب سازی را باید از محیط های اداری خودمان شروع کنیم.کارهای زیادی هنوز انجام نشده در حوزه مناسب سازی البته شهرداری مشهد ورود خوبی در این حوزه داشته است.

وی افزود: قانون حمایت از معلولین 10فصل دارد که یک بخش مربوط به بحث فرهنگی است و در این راستا صداوسیما موظف می باشد هر هفته 5ساعت به صورت رایگان برنامه با موضوع معلولیت داشته باشد.

فیروزی تصریح کرد: در کمیسیون بودجه شهرداری مشهد 14میلیارد تومان جهت حمل و نقل عمومی و رایگان معلولین مصوب شد و در ماه هر معلول 60 سفر رایگان شهری می تواند داشته باشد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در خصوص وضعیت مهاجرین معلول  اظهارداشت: به مهاجرین افغانستانی مجاز به ارائه خدمت هستیم اما به معلول ایرانی که شناسنامه ندارد مجاز به ارائه خدمات نیستیم و این خود یک معضل برای برخی از خانواده های دارای فرد معلول می باشد البته ما سعی می کنیم مشکلات انها را رفع کنیم اما خدمت رسمی نمی توانیم به این گروه از جامعه هدفمان ارائه کنیم.

حمیده محدث، معاون امور مشارکتهای مردمی و اشتغال  اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز اظهارداشت: در مشارکت های مردمی هر فردی در جامعه به عنوان یک خیر بالقوه حساب می شود چرا که بسیاری از مشارکت های ما خورد است و به سرمایه های اجتماعی مان تحت عنوان خیر اضافه می شود. نگاه ما ایجاد خیر ماندگار است که هم راستا با مشکلات جامعه باشد و خیر به سمت این مشکلات برود و از روش های جدید مشارکت های مردمی استفاده کند.

وی افزود: در بحث رزمایش مواسات کمک های مومنانه یک مددجو و معلول چندین بار کمک های معیشتی را دریافت کرد و ما دو موج داشتیم  بحث نوروز و کرونا و سپس نیمه شعبان و ماه مبارک رمضان و در موج سوم دهه کرامت و ولایت را در پیش داریم در این راستا قرار نیست که به دنبال سبد کالا و بحث های معیشتی برویم بلکه قرار است به دنبال پویش جدیدی برویم چرا که بیشتر افراد با مشکل اجرا بهاء مسکن روبه رو هستند و در خیر ماندگار وقت این رسیده که به سمت موضوع مسکن مددجویان برویم و این نیاز برطرف شود.

محدث تصریح کرد: در شهرستان های زیر 25هزار نفر جمعیت مشکلات کمتر است چرا که زمین ارزان است اما در دیگر شهرها با مشکل زمین ارزان قیمت روبه رو هستیم و امیدواریم این مشکل عمده رفع شود تا در قالب تفاهم نامه های مختلف بتوانیم نیاز مددجویان را رفع کنیم. تفاهم نامه ای در اکثر شهرستان ها داریم که ویژه خانواده های دارای دو عضو معلول و بیشتر است که در تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیا تهیه زمین با مددجو است و ما مسکن را می سازیم و کامل در اختیار مددجو قرار می دهیم.

وی در خصوص تسهیلات اشتغال گفت: سعی داریم تسهیل گری اشتغال را به نحو احسنت انجام دهیم و توانمندی های وی را بسنجیم و مهارت های فردی و مهارتآموزی را به وی اموزش می دهیم و وام خود اشتغالی به وی تعلق می گیرد و یکسری مشوق ها نیز داریم مانند تسهیلات به کارفرمایان و یارانه ارتقای کارایی که به مددجویان متقاضی ارائه می شود.

کد خبر 18705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد